Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
specjalność: organizacja transportu
Sylabus przedmiotu Urządzenia mechatroniczne w technice pojazdów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia mechatroniczne w technice pojazdów | ||
Specjalność | diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elektrotechnika i elektronika |
W-2 | Elektrotechnika i elektronika samochodowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie budowy, zasady działania i właściwości układów napędowych z silnikami elektrycznymi. Poznanie zagdnień związanych z układami sesnoryki. Zapoznanie zastosowaniami materiałów reologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja laboratorium i szkolenie BHP. | 1 |
T-L-2 | Wyznaczanie charakterystyk przepływomierzy powietrza | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie charakterystyk czujników temperatury | 2 |
T-L-4 | Realizacja komunikacji w systemach z magistralą CAN | 4 |
T-L-5 | Wyznaczanie charakterystyk tłumików reologicznych | 2 |
T-L-6 | Wyznaczanie charakrerystyk piezoelementów | 2 |
T-L-7 | Dobór i obliczenia napędów hybrydowych oraz elektrycznych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elektryczne układy napędowe w technice samochodowej. | 5 |
T-W-2 | Układy sensoryki | 5 |
T-W-3 | Protokoły komunikacji stosowane w technice samochodowej | 2 |
T-W-4 | Zastosowania cieczy reologicznych i oraz materiałów piezoelektrycznych | 1 |
T-W-5 | Odpornośc układów mechatronicznych na warunki środowiskowe | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczeń | 4 |
A-L-4 | Wykonanie sprawozdań | 4 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_DUM/06_W01 W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student powinien być w stanie objaśnić zasadę działania wybranych silników elektrycznych oraz scharakteryzować właściwości napędu z zastosowaniem określonego typu silnika. Wyjaśnić zasadę działania oraz omówić właściwości układu pomiarowego z zastosowaniem określonego typu czujnika. Zcharakteryzować właściwości materiałów reologicznych. | IT_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_DUM/06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyznaczyć typowe charakterystyki silników elektrycznych, zamodelować układ napędowy z silnikiem elektrycznym. Ponadto student powinien być w stanie wyjaśnić zasadę działania oraz wyznaczyć charakterystyki podstawowych urządzeń pomiarowych. | IT_1A_U08, IT_1A_U12 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_DUM/06_K01 Kształtowanie postawy studenta w celu uzyskania świadomości konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej. | IT_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_DUM/06_W01 W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student powinien być w stanie objaśnić zasadę działania wybranych silników elektrycznych oraz scharakteryzować właściwości napędu z zastosowaniem określonego typu silnika. Wyjaśnić zasadę działania oraz omówić właściwości układu pomiarowego z zastosowaniem określonego typu czujnika. Zcharakteryzować właściwości materiałów reologicznych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował wiedzę z przedmiotu. Nie potrafi wykorzystać jej w sposób kreatywny. Popełnia błędy. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował wiedzę z przedmiotu. Nie potrafi wykorzystać jej w sposób kreatywny. Jest w stanie dokonać analizy problemu i zaproponować typowe rozwiązanie. Popełnia nieliczne błędy. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student wykorzystuje przyswojoną wiedzę w sposób kreatywny. Analizuje problem i proponuje nieszablonowe rozwiązania. Nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_DUM/06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyznaczyć typowe charakterystyki silników elektrycznych, zamodelować układ napędowy z silnikiem elektrycznym. Ponadto student powinien być w stanie wyjaśnić zasadę działania oraz wyznaczyć charakterystyki podstawowych urządzeń pomiarowych. | 2,0 | Nie jest w stanie przeprowadzić podstawowych pomiarów oraz wyznaczyć na ich podstawie zadanych charakterystyk. Nie jest w stanie wykonać najprostszych obliczeń. |
3,0 | Student realizuje ćwiczenia praktyczne w sposób bierny. Wnioskowanie na podstawie uzyskanych danych przeprowadza poprawnie, ale sprawia mu to trudności. Wykonuje podstawowe obliczenia. | |
3,5 | Student realizuje ćwiczenia praktyczne. Wnioskowanie na podstawie uzyskanych danychprzeprowadza poprawnie. Wykonuje podstawowe obliczenia. | |
4,0 | Bierze czynny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych. Wyciąga poprawne wnioski na podstawie przeprowadzonych pomiarów. Wykonuje poprawnie większość obliczeń. | |
4,5 | Bierze czynny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych. Wyciąga poprawne wnioski na podstawie przeprowadzonych pomiarów. Wykonuje poprawnie obliczenia i wyciąga wnioski końcowe. | |
5,0 | Student realizuje ćwiaczenia w sposób aktywny. Ma umiejętność kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi ocenić wyniki pomiarów i wyciągnąć prawidłowe wnioski na ich podstawie. Jest w stanie zaproponować modyfikację układu w celu osiągnięcia zamierzonego rezultatu. Wykonuje poprawnie wszystkiew obliczenia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_DUM/06_K01 Kształtowanie postawy studenta w celu uzyskania świadomości konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie, jak również wykazać się znajomością elementarnych zasad prowadzenia pomiarów, przepisów przeciwpożarowych i BHP. |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić podstawowe zasady prowadzenia pomiarów, przepisów przeciwpożarowych i BHP. | |
3,5 | Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów, przepisów przeciwpożarowych oraz BHP. | |
4,0 | Student potrafi pracować w grupie i mobilizować ją do efektywnego działania. Potrafi rzedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiaów, organizując swój warsztat pracy. Wykazuje się znajomością obowiązujących przepisów przeciwpożarowych i BHP. | |
4,5 | Student potrafi pracować w grupie, moblizować ją do efektywnego działania i organizować warsztat pracy z korzyścią dla wszystkich osób. Student potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów. Wykazuje się znajomością obowiązujących przepisów przeciwpożarowych i BHP. | |
5,0 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, organizować warsztat pracy z korzyścią dla wszystkich osób oraz proponować usprawnienia znacznie poprawiające wydajność zespołu. Student potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów. Wykazuje się gruntowną znajomością obowiązujących przepisów przeciwpożarowych i BHP. |
Literatura podstawowa
- Bosh, Czujniki w pojazdach samochodowych, WKŁ, Warszawa, 2002
- Herner Anton, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, WKŁ, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Mehrdad Ehsani, Modern electric, hybrid electric, and fuel cell vehicles : fundamentals, theory, and design.Modern electric, hybrid electric, and fuel cell vehicles : fundamentals, theory, and design, Boca Raton, London, 2005