Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytrzymałość materiałów II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>, Jędrzej Ratajczak <Jedrzej.Ratajczak@zut.edu.pl>, Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs: Matematyka I |
W-2 | Zaliczone kursy: Mechanika I, Wytrzymałość Materiałów I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami obliczeń elementów i konstrukcjii z uwagi na ich wytrzymałość, sztywność i stateczność. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obliczeń elementów i konstrukcji w przypadku obciążeń złożonych np. jednoczesne zginanie i skręcanie prętów. |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawami doświadczalnych badań wytrzymałościowych. Zapoznanie studentów ze sposobami przeprowadzania podstawowych prób wytrzymałościowych, przygotowaniem próbek do badań wytrzymałościowych, używamą aparaturą i obowiązującymi normami oraz ukształtowanie umiejętnosci analizy wyników badań doświadczalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie wytrzymałościowe belek: a) obliczanie dopuszczalnych obciążeń belki o zadanym przekroju, b) dobór przekroju belki przy danym obciążeniu | 3 |
T-A-2 | Wyznaczanie ugięcia i kąta obrotu przekroju belki | 3 |
T-A-3 | Rozwiązywanie belek statycznie niewyznaczalnych: a) metodą całkowania równania różniczkowego linii ugięcia, b) metodą porównywania odkształceń | 4 |
T-A-4 | Wytrzymałość złożona pręta - równoczesne zginanie i skręcanie | 2 |
T-A-5 | Wytrzymałość złożona pręta - zginanie z rozciąganiem lub ściskaniem | 2 |
T-A-6 | Kolokwium nr 1 | 2 |
T-A-7 | Obliczanie prętów na wyboczenie | 2 |
T-A-8 | Wykorzystanie twierdzenia Castigliano do wyznaczania przemieszczeń w belkach | 2 |
T-A-9 | Zastosowanie twierdzenia Menabrea-Castigliano do rozwiązywania belek statycznie niewyznaczalnych | 2 |
T-A-10 | Zastosowanie twierdzenia Menabrea-Castigliano do rozwiązywania ram statycznie niewyznaczalnych | 2 |
T-A-11 | Obliczenia prętów słabozakrzywionych | 2 |
T-A-12 | Obliczenia wytrzymałościowe płyty przy zgięciu walcowym | 2 |
T-A-13 | Kolokwium nr 2 | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstęp do ćwiczeń laboratoryjnch. Omówienie regulaminu, programu i przebiegu ćwiczeń. | 1 |
T-L-2 | Statyczna próba rozciągania metali | 2 |
T-L-3 | Statyczna próba ściskania metali | 1 |
T-L-4 | Próby udarności. Próba ścinania technologicznego. | 1 |
T-L-5 | Pomiary twardości | 2 |
T-L-6 | Sprawdzian nr 1 | 1 |
T-L-7 | Wyznaczanie modułu Younga, umownej granicy plastyczności i umownej granicy proporcjonalności | 1 |
T-L-8 | Wyboczenie | 1 |
T-L-9 | Pomiary naprężeń przy pomocy tensometrów oporowych | 2 |
T-L-10 | Badanie metali na zmęczenie | 1 |
T-L-11 | Wyznaczanie ugięcia belki. Wyznaczanie reakcji belki statycznie niewyznaczalnej. Twierdzenie Maxwella | 1 |
T-L-12 | Sprawdzian nr 2 | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym. | 2 |
T-W-2 | Naprężenia styczne przy zginaniu nierównomiernym | 2 |
T-W-3 | Pojęcie wytężenia materiału, analiza wytężenia elementów maszyn | 2 |
T-W-4 | Ważniejsze hipotezy wytrzymałościowe | 2 |
T-W-5 | Wytrzymałość złożona pręta: a) równoczesne zginanie i skręcanie, b) zginanie z rozciąganiem lub ściskaniem | 2 |
T-W-6 | Wytrzymałość zmęczeniowa | 2 |
T-W-7 | Równanie różniczkowe linii ugięcia belki | 2 |
T-W-8 | Wyboczenie | 2 |
T-W-9 | Metody energetyczne. Układy liniowo-sprężyste. Energia odkształcenia sprężystego układu liniowo-sprężystego. | 2 |
T-W-10 | Twierdzenia Betti i Maxwella. Twierdzenie Castigliano. | 2 |
T-W-11 | Zasada minimum energii Menabrea-Castigliano | 2 |
T-W-12 | Zastosowanie twierdzeń energetycznych do rozwiązywania belek | 2 |
T-W-13 | Zastosowanie twierdzeń energetycznych do rozwiązywania ram | 2 |
T-W-14 | Zastosowanie twierdzeń energetycznych do rozwiązywania prętów słabo zakrzywionych | 2 |
T-W-15 | Analiza wytrzymałościowa płyt cienkościennych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie wykładu i zalecanej literatury | 5 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań w ramach prac domowych | 5 |
A-A-4 | Konsultacje u prowadzącego ćwiczenia | 3 |
43 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie literatury i norm | 10 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 16 |
41 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do wykładu na podstawie zalecanej literatury | 3 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-5 | Zaliczenie | 2 |
43 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik multimedialny) |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe / tablica |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowiska badawcze |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów, przewidzianych w ciągu semestru, obejmujących tematycznie zakres zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z każdego sprawozdania oraz pozytywnych ocen z obydwóch sprawdzianów. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolowium ( część zadaniowa) oraz pisemnego zaliczenia części teoretycznej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B09_W01 W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (zagadnienia wytrzymałości złożonej, hipotezy wytężeniowe, układy liniowo-sprężyste, analiza wytrzymałościowa płyt cienkościennych) | MBM_1A_W07, MBM_1A_W09 | — | — | C-1, C-3 | T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-15, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-14, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-7, T-A-9, T-A-1, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-L-11, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-1, T-L-8 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-5, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B09_U01 Student osiąga umiejętnośici obliczania belek, ram, prętów słabo zakrzywionych oraz płyt cienkościennych oraz doświadczalnego weryfikowania otrzymanych wyników obliczeń. | MBM_1A_U05, MBM_1A_U08, MBM_1A_U09 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-15, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-14, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-5, T-A-7, T-A-9, T-A-1, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-L-11, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-1, T-L-8 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-5, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B09_K01 W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych. | MBM_1A_K01, MBM_1A_K03, MBM_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-15, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-14, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-7, T-A-9, T-A-1, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-L-11, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-1, T-L-8 | M-2, M-1 | S-3, S-5, S-2, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B09_W01 W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (zagadnienia wytrzymałości złożonej, hipotezy wytężeniowe, układy liniowo-sprężyste, analiza wytrzymałościowa płyt cienkościennych) | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jej wykorzystać w obliczeniach. | |
3,5 | Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosować w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi ją wykorzystać w typowych obliczeniach elementów maszyn. Ma trudności z rozwiazywaniem zadań niestandardowych. | |
4,5 | Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosować w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Posiada umiejetność rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B09_U01 Student osiąga umiejętnośici obliczania belek, ram, prętów słabo zakrzywionych oraz płyt cienkościennych oraz doświadczalnego weryfikowania otrzymanych wyników obliczeń. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z Wytrzymałości Materiałów. |
3,0 | Student potrafi poprawnie rozwiązywacć zadania w sposób bierny, czesto korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B09_K01 W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych. | 2,0 | Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. | |
3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta oceniana na 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Z chęcia przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. | |
4,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta oceniana na 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów t.1 i t.2, WNT, Warszawa, 2003
- Banasiak M., Grossman K., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2000
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1997
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 1996
- 4. Rajfert T., Rżysko J, Zbiór zadań ze statyki i wytrzymałości materiałów, PWN, 1974
- KMPKM, Laboratorium Wytrzymałości Materiałów, 4.http://www.kmpkm.ps.pl/pub/Wytrzymalosc_Materialow/Laboratorium/, 2011
- PKN, Polskie normy, 2011, aktualnie obowiążujące
Literatura dodatkowa
- Bąk R., Burczyński T., Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2001
- Zielnica J., Wytrzymałość Materiałów, Wydawnictwa Politechniki Poznańskiej, 2006
- Brzoska Z., Wytrzymałość Materiałów, PWN, Warszawa, 1972