Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
Sylabus przedmiotu Dynamika maszyn i urządzeń technologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dynamika maszyn i urządzeń technologicznych | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl>, Krzysztof Marchelek <Krzysztof.Marchelek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymaga się, by student posiadał ugruntowane wiadomości z zakresu podstaw teorii dgran mechanicznych, metrologii oraz podstawową znajomość zasad programowania w systemie Matlab. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z bardziej zaawansowanymi problemami, związanymi z dynamika maszyn i urządzeń technologicznych. |
C-2 | Zwrócenie uwagi studentów na praktyczny aspekt zagadneiń związanych z dynamika maszyn. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami pomiaru wybranych właściwości dynamicznych maszyn i urządzeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania wibrostabilności obrabiarek. | 8 |
T-L-2 | Drgania parametryczne. | 4 |
T-L-3 | Regeneracyjne drgania samowzbudne w układzie O-PS. | 4 |
T-L-4 | Wyznaczania ruchu bryły sztywnej. | 4 |
T-L-5 | Pomiar sił skrawania z użyciem siłomierza 6 składowego. | 4 |
T-L-6 | Pomiar siły skrawania z wykorzystaniem technik telemetrycznych. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dynamiczny układ obrabiarka - uchwyt - przedmiot obrabiany - narzędzie. | 2 |
T-W-2 | Fizyczne i matematyczne modele masowo - dysypacyjno - sprężyste układu OUPN. | 2 |
T-W-3 | Metoda elementów skończonych w zastosowaniu do modelowania układów MDS-OUPN. | 4 |
T-W-4 | Struktura mdoelu MDS-OUPN. Schematy blokowe. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyki dynamiczne procesu skrawania. | 4 |
T-W-6 | Charakterystyki dynamiczne tarcia. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyki dynamiczne silnika napędowego. | 2 |
T-W-8 | Stabilność dynamicznego układu OUPN. | 2 |
T-W-9 | Drgania samowzbudne w układzie OUPN. | 4 |
T-W-10 | Metody i środki tłumienia drgań w obrabiarkach. | 2 |
T-W-11 | Metody doświadczalnego wyznaczania dynamicznych charakterystyk zespołów obrabiarkowych i obrabiarek. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowywanie raportów z badań. | 20 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowywanie się do zaliczenia. | 20 |
A-W-3 | Konsultacje. | 15 |
A-W-4 | Studia literatury | 10 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe, sprawdzające stan wiedzy. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Raporty z badań. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywanych czynności w trakcie zajęć laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/07-2_W01 Student powienien posiąść szczegółową wiedzę na temat wybranych zagadnień, związanych z dynamiką maszyn i urządzeń technologicznych. Powienien wiedzieć, w jakich przypadkach występują niekorzystne dynamiczne zjawiska, jak je wykrywać i im przeciwdziałać. | MBM_2A_W01, MBM_2A_W05, MBM_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/07-2_U01 Student powinien umieć właściwie sformułować cel badań, dobrać elementy toru pomiarowego, fizycznie przeprowadzić badania oraz zinterpretować wyniki. | MBM_2A_U07, MBM_2A_U08, MBM_2A_U09 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/07-2_K01 Student powinien posiąść świadomość tego, że istnieje silna interakcja między dziedzinami teoretycznymi a praktyką. Wiedza teoretyczna pozwala bowiem na skuteczniejszą analizę zachodzących zjawisk. | MBM_2A_K02, MBM_2A_K04 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/07-2_W01 Student powienien posiąść szczegółową wiedzę na temat wybranych zagadnień, związanych z dynamiką maszyn i urządzeń technologicznych. Powienien wiedzieć, w jakich przypadkach występują niekorzystne dynamiczne zjawiska, jak je wykrywać i im przeciwdziałać. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/07-2_U01 Student powinien umieć właściwie sformułować cel badań, dobrać elementy toru pomiarowego, fizycznie przeprowadzić badania oraz zinterpretować wyniki. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/07-2_K01 Student powinien posiąść świadomość tego, że istnieje silna interakcja między dziedzinami teoretycznymi a praktyką. Wiedza teoretyczna pozwala bowiem na skuteczniejszą analizę zachodzących zjawisk. | 2,0 | |
3,0 | Student ma kompetencje do twórczej koordynacji działań zespołu badawczego, na podstawowym poziomie w zakresie badań dynamiki maszyn i urządzeń technologicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kruszewski J., Wittbrodt E., Drgania układów mechanicznych w ujęciu komputerowym t. 1 – Zagadnienia liniowe., WNT, Warszawa, 1992
- Giergiel J., Drgania mechaniczne., Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne., Kraków, 2000
- Osiński Z, Teoria drgań., PWN, Warszawa, 1980
- Awrejcewicz J., Drgania deterministyczne układów dyskretnych., WNT, Warszawa, 1996
- Giergiel J., Uhl T., Identyfikacja układów mechanicznych., WNT, Warszawa, 1990
- Uhl T., Komputerowo wspomagana identyfikacja modeli konstrukcji mechanicznych, WNT, Warszawa, 1997