Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kamil Stateczny <Kamil.Stateczny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Obsługa komputera: klawiatura i mysz. |
W-2 | Matematyka: funkcje elementarne, trygonometria. |
W-3 | Wskazana znajomość podstaw języka angielskiego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie imperatywnego strukturalnego jezyka programowania jako narzedzia do tworzenia prostych programów komputerowych. |
C-2 | Opanowanie umiejętności używania zintegrowanych środowisk programistycznych do pisania, kompilowania i debugowania programów. |
C-3 | Zrozumienie pojęcia algorytmu, zapoznanie z najbardziej typowymi algorytmami przykładowymi i strukturami danych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne wykorzystanie wiadomości podanych na wykładzie do tworzenia prostych programów komputerowych i prezentowanie ich działania. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe wiadomości o architekturze komputerów, językach programowania i historii ich rozwoju. Paradygmaty programowania. Pojęcia: kod źródłowy, kompilacja, kod pośredni, kod maszynowy. Rola komentarzy i dokumentacji w tworzeniu programów komputerowych. | 1 |
T-W-2 | Literały, stałe i zmienne. Dyscyplina typów: typowanie statyczne i dynamiczne, typowanie silne i słabe. Typy proste. Typy pochodne i złożone. Klasy pamięci i zasięg widoczności zmiennych. Konwersja typów. | 1 |
T-W-3 | Algorytmy sekwencyjne, rozgałęzione, iteracyjne i rekurencyjne. Przepływ sterowania, schematy blokowe. Instrukcje, operatory arytmetyczne i logiczne. | 2 |
T-W-4 | Definiowanie, deklarowanie i wywoływanie funkcji/procedur. Parametry funkcji, przekazywanie przez wartość, zastosowanie wskaźników i struktur. | 1 |
T-W-5 | Biblioteki standardowe. Operacje na plikach, operacje na łańcuchach znaków. | 2 |
T-W-6 | Operacje na bitach. Struktury i unie. | 1 |
T-W-7 | Arytmetyka wskaźników. Dynamiczna alokacja pamięci. Wskaźniki do funkcji. Tablice tworzone dynamicznie, tablice VLA. | 1 |
T-W-8 | Dyrektywy preprocesora. Makrodefinicje. | 1 |
T-W-9 | Struktury danych: oddzielanie interfejsu od implementacji. Stosy, kolejki, listy, drzewa, tablice mieszające. | 3 |
T-W-10 | Wstęp do programowania wielowątkowego. | 1 |
T-W-11 | Dialekt C używany do programowania Arduino. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | realizacja projektów | 28 |
68 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury podstawowej | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia semestralnego | 8 |
A-W-4 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące sprawdzanie aktywności studentów w czasie zajęć w pracowni komputerowej (aprobata, ocena ciągła, obserwacja pracy w grupach). |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności studentów poprzez sprawdzanie tworzonych przez nich (fragmentów) programów komputerowych w trakcie ćwiczeń. Oceniany jest kod źródłowy (zaliczenie pisemne). |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji sprawozdań o zrealizowanych projektach. |
S-4 | Ocena formująca: Testy wspierane programem komputerowym. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Test, zaliczenie pisemne/ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C20_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poznać jeden ze współczesnych języków programowania ogólnego przeznaczenia. | ME_1A_W02, ME_1A_W03, ME_1A_W04, ME_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-9 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-4, S-5 |
ME_1A_C20_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opisać wybrane podstawowe algorytmy i problemy informatyki. | ME_1A_W02, ME_1A_W03, ME_1A_W04, ME_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-10, T-W-9 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C20_U01 Umiejętność tworzenia prostych działających programów komputerowych, a w szczególności programów czytających dane liczbowe, dokonujących obliczeń numerycznych i zapisujących wyniki. | ME_1A_U01, ME_1A_U07, ME_1A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-L-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
ME_1A_C20_U02 Umiejętność i nawyk tworzenia dokumentacji do samodzielnie tworzonych programów komputerowych. | ME_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C20_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poznać jeden ze współczesnych języków programowania ogólnego przeznaczenia. | 2,0 | Widząc tekst źródowy programu, omawianego wcześniej na zajęciach, student nie potrafi, choćby w najmniejszym stopniu, określić co i jak jest przez ten program realizowane. |
3,0 | Student potrafi rozróżnić podstawowe instrukcje sterujące, słowa kluczowe itd. wybranego języka programowania. | |
3,5 | Student potrafi wyliczyć instrukcje sterujące, słowa kluczowe itd. wybranego języka programowania. Student potrafi opisać podstawowe funkcje standardowo dostępne w danym języku. Student może nie potrafić opisać konstrukcji przestarzałych. | |
4,0 | Student potrafi wyliczyć i scharakteryzować instrukcje sterujące, słowa kluczowe itd. wybranego języka programowania. Student potrafi opisać funkcje standardowo dostępne w danym języku. | |
4,5 | Student potrafi wyliczyć i scharakteryzować instrukcje sterujące, słowa kluczowe itd. wybranego języka programowania. Student potrafi szczegółowo opisać funkcje dostępne w danym języku. | |
5,0 | Student potrafi wyliczyć i scharakteryzować instrukcje sterujące, słowa kluczowe itd. wybranych języków programowania. Student potrafi szczegółowo opisać funkcje dostępne w danym języku podając przykłady ich zastosowania. | |
ME_1A_C20_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opisać wybrane podstawowe algorytmy i problemy informatyki. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić jakiegokolwiek algorytmu. |
3,0 | Student potrafi opisać proste algorytmy podane na wykładzie. | |
3,5 | Student potrafi opisać algorytmy podane na wykładzie. | |
4,0 | Student potrafi biegle opisać algorytmy przerabiane na zajęciach. Potrafi porównać różne algorytmy ze względu na złożoność czasową i pamięciową. | |
4,5 | Student potrafi biegle opisać algorytmy przerabiane na zajęciach i algorytmy omówione w literaturze podstawowej. Potrafi porównać różne algorytmy ze względu na złożoność czasową i pamięciową. | |
5,0 | Student potrafi biegle opisać algorytmy przerabiane na zajęciach i algorytmy omówione w literaturze. Potrafi porównać różne algorytmy ze względu na złożoność czasową i pamięciową. Student potrafi dokonać wyboru algorytmu, odpowiedniego do rozwiązania zadanego problemu, nie ograniczając się tylko do teoretycznej złożoności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C20_U01 Umiejętność tworzenia prostych działających programów komputerowych, a w szczególności programów czytających dane liczbowe, dokonujących obliczeń numerycznych i zapisujących wyniki. | 2,0 | Student nie potrafi stworzyć jakiegokolwiek programu komputerowego. Student nie potrafi znaleźć - w Internecie, podręcznikach itp. - przykładowego rozwiązania (w postaci kodu źródłowego). |
3,0 | Student potrafi zaadaptować do rozwiązywania nowego problemu istniejący już program komputerowy. Nie jest wymagane, aby po adaptacji program działał zawsze poprawnie (może zawierać błędy run-time). Musi być jednak poprawny w tym stopniu, aby możliwa była jego kompilacja. | |
3,5 | Student potrafi zaadaptować do rozwiązywania nowego problemu istniejący już program komputerowy. Jest wymagane, aby po adaptacji program działał zawsze poprawnie dla dostarczonych danych testowych. | |
4,0 | Student potrafi napisać program komputerowy od podstaw. Nie jest wymagane, aby program działał zawsze poprawnie (może zawierać błędy run-time). Musi być jednak poprawny w tym stopniu, aby możliwa była jego kompilacja. | |
4,5 | Student potrafi napisać program komputerowy od podstaw. Jest wymagane, aby program działał zawsze poprawnie dla dostarczonych danych testowych. | |
5,0 | Student potrafi napisać złożony program komputerowy od podstaw. Jest wymagane, aby program działał zawsze poprawnie dla dostarczonych danych testowych. | |
ME_1A_C20_U02 Umiejętność i nawyk tworzenia dokumentacji do samodzielnie tworzonych programów komputerowych. | 2,0 | Nieczytelne/niezrozumiałe identyfikatory, brak komentarzy w programach, brak dokumentacji. Niezależnie od innych kryteriów: używanie wulgaryzmów w kodzie źródłowym. |
3,0 | Mało czytelne identyfikatory , brak komentarzy w programach, brak dokumentacji oraz brak ładu w kodzie źródłowym (brak wcięć, brak odstępów, pozostawianie śmieciowego kodu). | |
3,5 | Czytelne "samodokumentujące się" identyfikatory , brak komentarzy w programach, brak dokumentacji. | |
4,0 | Czytelne "samodokumentujące się" identyfikatory , czytelne komentarze w programach, brak dodatkowej dokumentacji. | |
4,5 | Czytelne "samodokumentujące się" identyfikatory , czytelne komentarze w programach, dokumentacja do programu. | |
5,0 | Czytelne "samodokumentujące się" identyfikatory, czytelne komentarze w programach, dobra dokumentacja do programu. |
Literatura podstawowa
- Connor Sexton, Język C - to proste, RM, Warszawa, 2001, ISBN: 8372431906
Literatura dodatkowa
- N. Wirth, Algorytmy + struktury danych = programy, WNT, Warszawa, 2009, ISBN 8320423821
- J. Bentley, Perełki oprogramowania, WNT, Warszawa, 1992, ISBN 8320414059
- J. G. Brookshear, Informatyka w ogólnym zarysie, WNT, Warszawa, 2003, ISBN 8320427983
- B. Kernighan, R. Pike, Lekcja programowania, WNT, Warszawa, 2002, ISBN 8320427320
- K. N. King, Język C: nowoczesne programowanie, Helion, Gliwice, 2011, ISBN 9788324628056
- Stephen Prata, Język C: szkoła programowania, Helion, Gliwice, 2006, ISBN 8324602917
- Stephen Prata, Język C++: szkoła programowania, Helion, Gliwice, 2006, ISBN 8373619585
- Klaus Michelsen, Język C#: szkoła programowania, Helion, Gliwice, 2007, ISBN 9788324603589
- J. Friesen, Java: przygotowanie do programowania na platformę Android, Helion, Gliwice, 2012, ISBN 9788324633722
- Mark Lutz, Python : wprowadzenie, Helion, Gliwice, 2011, ISBN 9788324626946
- Jerzy Grębosz, Symfonia C++ standard : programowanie w języku C++ orientowane obiektowo, Oficyna Kallimach, Kraków, 2008, ISBN 9788373661344
- Michał Włodarczyk, Wprowadzenie do programowania, Microsoft, Warszawa, 2009, IT Academy: ITA-104
- Adam Boduch, Wstęp do programowania w języku C#, Helion, Gliwice, 2006, ISBN 8324605231