Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: Lean management

Sylabus przedmiotu Metody statystyczne w procesie podejmowania decyzji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Metody statystyczne w procesie podejmowania decyzji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Chmielewski <Krzysztof.Chmielewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 2,00,40zaliczenie
wykładyW1 12 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość procesów i technik wytwarzania, znajomość statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznać studentów z typami procesów wytwórczych i schematami postępowania w ramach oceny stabilności i wydolności procesu.
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny wydolności procesu.
C-3Ukształtowanie umiejętności sporządzenia kart kontrolnych i identyfikacji źródeł niestabilności procesów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Populacja, próbka, tworzenie próbki. Rozkłady zmiennych dyskretnych: dwumianowy i Poissona. Rozkład normalny zmiennej ciągłej. Parametry opisowe rozkładu empirycznego, zasady wykonania i interpretacji histogramów. Weryfikacja hipotez i zasady wnioskowania statystycznego. Statystyczne sterowanie procesem. Wskaźniki wydolności procesu i ich interpretacja. Karty kontrolne dla cech ilościowych ciągłych i dyskretnych. Analiza stabilności procesu na podstawie kart kontrolnych. Planowanie doświadczeń.10
10
wykłady
T-W-1Populacja, próbka, tworzenie próbki. Rozkłady zmiennych dyskretnych: dwumianowy i Poissona. Rozkład normalny zmiennej ciągłej. Parametry opisowe rozkładu empirycznego, zasady wykonania i interpretacji histogramów. Weryfikacja hipotez i zasady wnioskowania statystycznego. Statystyczne sterowanie procesem. Wskaźniki wydolności procesu i ich interpretacja. Karty kontrolne dla cech ilościowych ciągłych i dyskretnych. Analiza stabilności procesu na podstawie kart kontrolnych. Planowanie doświadczeń.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Opracowanie sprawozdań30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury23
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego
M-2Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny potwierdzający przyswojenie i zrozumienie wiedzy.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń sprawdzające posiadane umiejętności.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/06_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą zasad statystycznego opracowania danych ilościowych oraz sposobów podejmowania decyzji na podstawie ich analizy.
MAS_10A_W02, MAS_10A_W01, MAS_10A_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/06_U01
Student uzyskuje umiejętność opracowania i analizy danych ilościowych, oceny wydolności i stabilność procesu.
MAS_10A_U03C-2, C-3T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/06_K01
Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
MAS_10A_K03C-2, C-3T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/06_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą zasad statystycznego opracowania danych ilościowych oraz sposobów podejmowania decyzji na podstawie ich analizy.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad statystycznego opracowania danych ilościowych oraz sposobów podejmowania decyzji na podstawie ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/06_U01
Student uzyskuje umiejętność opracowania i analizy danych ilościowych, oceny wydolności i stabilność procesu.
2,0
3,0Student posiada umiejętność opracowania i analizy danych ilościowych, oceny wydolności i stabilność procesu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/06_K01
Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach. Część II. Statystyka matematyczna., PWN, Warszawa, 2010
  2. Czyżewski B., Metody statystyczne w sterowaniu jakością procesów technologicznych, Wielkopolski Klub Jakości FSNT NOT, Poznań, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Populacja, próbka, tworzenie próbki. Rozkłady zmiennych dyskretnych: dwumianowy i Poissona. Rozkład normalny zmiennej ciągłej. Parametry opisowe rozkładu empirycznego, zasady wykonania i interpretacji histogramów. Weryfikacja hipotez i zasady wnioskowania statystycznego. Statystyczne sterowanie procesem. Wskaźniki wydolności procesu i ich interpretacja. Karty kontrolne dla cech ilościowych ciągłych i dyskretnych. Analiza stabilności procesu na podstawie kart kontrolnych. Planowanie doświadczeń.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Populacja, próbka, tworzenie próbki. Rozkłady zmiennych dyskretnych: dwumianowy i Poissona. Rozkład normalny zmiennej ciągłej. Parametry opisowe rozkładu empirycznego, zasady wykonania i interpretacji histogramów. Weryfikacja hipotez i zasady wnioskowania statystycznego. Statystyczne sterowanie procesem. Wskaźniki wydolności procesu i ich interpretacja. Karty kontrolne dla cech ilościowych ciągłych i dyskretnych. Analiza stabilności procesu na podstawie kart kontrolnych. Planowanie doświadczeń.12
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Opracowanie sprawozdań30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury23
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_MSZJ/06_W01Student uzyskuje wiedzę dotyczącą zasad statystycznego opracowania danych ilościowych oraz sposobów podejmowania decyzji na podstawie ich analizy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W02ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
MAS_10A_W01zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia w obszarze inżynierii jakości
MAS_10A_W05zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią jakości, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznać studentów z typami procesów wytwórczych i schematami postępowania w ramach oceny stabilności i wydolności procesu.
Treści programoweT-W-1Populacja, próbka, tworzenie próbki. Rozkłady zmiennych dyskretnych: dwumianowy i Poissona. Rozkład normalny zmiennej ciągłej. Parametry opisowe rozkładu empirycznego, zasady wykonania i interpretacji histogramów. Weryfikacja hipotez i zasady wnioskowania statystycznego. Statystyczne sterowanie procesem. Wskaźniki wydolności procesu i ich interpretacja. Karty kontrolne dla cech ilościowych ciągłych i dyskretnych. Analiza stabilności procesu na podstawie kart kontrolnych. Planowanie doświadczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny potwierdzający przyswojenie i zrozumienie wiedzy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad statystycznego opracowania danych ilościowych oraz sposobów podejmowania decyzji na podstawie ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_MSZJ/06_U01Student uzyskuje umiejętność opracowania i analizy danych ilościowych, oceny wydolności i stabilność procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U03potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny wydolności procesu.
C-3Ukształtowanie umiejętności sporządzenia kart kontrolnych i identyfikacji źródeł niestabilności procesów.
Treści programoweT-L-1Populacja, próbka, tworzenie próbki. Rozkłady zmiennych dyskretnych: dwumianowy i Poissona. Rozkład normalny zmiennej ciągłej. Parametry opisowe rozkładu empirycznego, zasady wykonania i interpretacji histogramów. Weryfikacja hipotez i zasady wnioskowania statystycznego. Statystyczne sterowanie procesem. Wskaźniki wydolności procesu i ich interpretacja. Karty kontrolne dla cech ilościowych ciągłych i dyskretnych. Analiza stabilności procesu na podstawie kart kontrolnych. Planowanie doświadczeń.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń sprawdzające posiadane umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność opracowania i analizy danych ilościowych, oceny wydolności i stabilność procesu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_MSZJ/06_K01Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K03rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w sposób powszechnie zrozumiały, informacji i opinii o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny wydolności procesu.
C-3Ukształtowanie umiejętności sporządzenia kart kontrolnych i identyfikacji źródeł niestabilności procesów.
Treści programoweT-L-1Populacja, próbka, tworzenie próbki. Rozkłady zmiennych dyskretnych: dwumianowy i Poissona. Rozkład normalny zmiennej ciągłej. Parametry opisowe rozkładu empirycznego, zasady wykonania i interpretacji histogramów. Weryfikacja hipotez i zasady wnioskowania statystycznego. Statystyczne sterowanie procesem. Wskaźniki wydolności procesu i ich interpretacja. Karty kontrolne dla cech ilościowych ciągłych i dyskretnych. Analiza stabilności procesu na podstawie kart kontrolnych. Planowanie doświadczeń.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń sprawdzające posiadane umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
3,5
4,0
4,5
5,0