Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: zarządzanie jakością
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania jakością | ||
Specjalność | zarządzanie jakością | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Krzemieniecki <Maciej.Krzemieniecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących budowy, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa. |
C-2 | Poznanie koncepcji zarządzania jakością. |
C-3 | Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie projektu księgi jakości systemu zarządzania jakością w wybranej przykładowej organizacji | 10 |
T-P-2 | Opracowanie projektu procedury wybranego procesu w przykładowej organizacji. | 10 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza i rozwój systemów jakości. Standardy jakościowe, dyrektywy. System jakości w zarządzaniu przez jakość. Wymogi normy ISO 9001:2008. Organizacja, dokumentowanie i wdrażanie systemu zarządzania przez jakość-księga jakości, procedury, dokumenty, zapisy. Procesy w zarządzaniu przez jakość. Modelowanie, opis i doskonalenie procesów. Ocena jakości i audity wewnętrzne. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-P-2 | Wybór przykładowej organizacji, | 5 |
A-P-3 | ustalenie zakresu działalności i procesów realizowanych w przykładowej organizacji | 8 |
A-P-4 | Wybór i ustalenie zakresu działań wybranego procesu w przykładowej organizacji | 8 |
A-P-5 | Opracowanie projektu księgi jakości systemu zarządzania jakością w wybranej przykładowej organizacji | 20 |
A-P-6 | Opracowanie projektu procedury wybranego procesu w przykładowej organizacji | 34 |
A-P-7 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 19 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 16 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Projekty |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzaminy –testy wielokrotnego wyboru ze znajomości interpretacji wymogów normy ISO 9001. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów to oceny zgodności projektów procedur z; 1.wymogami systemu jakości wg normy ISO 9001; 2. spisem treści procedury z przekazanymi i omówionymi przez prowadzącego procedurami pisania procedury i księgi jakości; 3. ustalaniem celów systemu zarządzania jakością i wybranego procesu z wymogami normy ISO 9001; oraz 4.wymogami bezpośrednimi i pośrednimi wg normy ISO 9001 które musi spełniać wybrany proces; 5.mapy procesu z treścią regulacji działań wybranego procesu; 6.prawidłowością ustalenia odpowiedzialności uprawnień dla działań wybranego procesu; 7.prawidłowością opracowania formularzy dla dokumentowania realizacji działań wybranego procesu; 6.prawidłowością ustalenia zapisów tworzonych w wybranym procesie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_ZJ/02_W01 Znajomość: wymogów, ustalania celów, zakresów procesów i działań procesów, ustalania odpowiedzialności i uprawnień dla realizacji procesów i działań , opracowywania dokumentów i zapisów; w systemie zarządzania jakością wg normy ISO 9001. | MAS_10A_W03 | — | C-3, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_ZJ/02_U01 Umiejętność analizowania i interpretacji wymogów normy ISO 9001. Umiejętność pisania procedur w systemie zarządzania jakością wg wymogów normy ISO 9001. | MAS_10A_U01, MAS_10A_U06 | — | C-3, C-1 | T-P-2 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_ZJ/02_K01 Uczestnik uzyskuje świadomość ustalania stanów faktycznych procesów i ich konieczności doskonalenia. Praca w grupach. | MAS_10A_K02, MAS_10A_K01 | — | C-3, C-1 | T-P-2 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_ZJ/02_W01 Znajomość: wymogów, ustalania celów, zakresów procesów i działań procesów, ustalania odpowiedzialności i uprawnień dla realizacji procesów i działań , opracowywania dokumentów i zapisów; w systemie zarządzania jakością wg normy ISO 9001. | 2,0 | |
3,0 | Znajomość budowy i podstawowych wymogów normy ISO 9001:2008 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_ZJ/02_U01 Umiejętność analizowania i interpretacji wymogów normy ISO 9001. Umiejętność pisania procedur w systemie zarządzania jakością wg wymogów normy ISO 9001. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność ustalenia wejśc i wyjść z procesu, sposobu postepowania w procesie, powiązań między procesami oraz opracowania procedury wybranego procesu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_ZJ/02_K01 Uczestnik uzyskuje świadomość ustalania stanów faktycznych procesów i ich konieczności doskonalenia. Praca w grupach. | 2,0 | |
3,0 | Posiada świadomość ustalania stanów faktycznych procesów i ich konieczności doskonalenia. Potrafi pracować w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Norma PN-EN ISO 9000 : 2006 Systemy zarządzania jakością -- Podstawy i terminologia, 2006
- Norma PN-EN ISO 9001:2009 Systemy zarządzania jakością – Wymagania, 2009
- Norma PN ISO 1013 :2003 Wytyczne opracowywania ksiąg jakości, 2003
- Sławomir Wawak, Zarządzanie jakością –podstawy, systemy, narzędzia, Wyd.One Press, 2011
- Kowalczyk Jerzy, Zasady racjonalnego dokumentowania systemu zarządzania .Zasady doskonalenia systemu zarządzania oraz podstawowe procedury wspomagające, Wyd.Dashofer, 2010