Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Sylabus przedmiotu Narzędzia zarządzania i sterowania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Narzędzia zarządzania i sterowania jakością | ||
Specjalność | zarządzanie jakością | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu podstaw zarzadzania jakością. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami zarządzania i sterowania jakością |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami stosowanymi w zarządzaniu i sterowaniu jakością |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Studia przypadku dla każdego z omawianych tradycyjnych i nowych narzedzi zarządzania i sterowania jakością | 7 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i charakterystyka tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością. Charakterystyka poszczególnych narzędzi SZJ w postaci tradycyjnych i nowych narzędzi zarządzania jakością. Procedura postępowania przy budowie omawianych narzędzi. Korzyści z ich wprowadzenia. Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi. | 5 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-P-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 38 |
A-P-3 | Studiowanie literatury | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne sprawozdania potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności |
S-2 | Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/11_W01 Student uzyskuje wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy | MAS_10A_W01, MAS_10A_W05 | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/11_U01 Student uzyskuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych narzędzi w postaci schematu blokowego, histogramu, kart kontrolnych, diagramu Pareto, arkusza kontrolnego, wykresu korelacji, wykresu Ishikawy w praktyce. | MAS_10A_U01, MAS_10A_U06 | — | C-2 | T-P-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/11_K01 Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie. | MAS_10A_K01 | — | — | T-P-1 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/11_W01 Student uzyskuje wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/11_U01 Student uzyskuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych narzędzi w postaci schematu blokowego, histogramu, kart kontrolnych, diagramu Pareto, arkusza kontrolnego, wykresu korelacji, wykresu Ishikawy w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność praktycznego wykorzystania przynajmniej kilku z poznanych narzędzi w postaci schematu blokowego, histogramu, kart kontrolnych, diagramu Pareto, arkusza kontrolnego, wykresu korelacji, wykresu Ishikawy w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/11_K01 Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi współpracować w grupie przy rozwiązywaniu zadań związanych i inżynierią jakości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A.Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
- A.Hamrol, W.Mantura, Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005
- J.Łuczak, A.Matuszak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompedium wiedzy, Quality Progress, Poznań, 2007
- E.Konarzewska-Gubała[red.], Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2003
- K. Szczepańska, : Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza PW, WArszawa, 2009