Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Siedliska przyrodnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Siedliska przyrodnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu botaniki, ekologii i ochrony przyrody
W-2Wiedza z zakresu botaniki, ekologii i ochrony przyrody oraz fitosocjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do postrzegania i wyróżniania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej Unii Europejskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geneza i rozwój sieci NATURA 2000, Natura 2000 w Polsce i w województwie zachodniopomorskim. Podstawy prawne. Cel i przedmiot ochrony obszarów sieci Natura 2000.2
T-W-2Siedliska przyrodnicze i ich kryteria wyróżniania.2
T-W-3Siedliska nadmorskie. Wody i torfowiska.2
T-W-4Łąki, murawy, wrzosowiska i ziołorośla. Lasy.2
T-W-5Kolokwium i zaliczenie przedmiotu.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.1_W01
Student ma wiedzę na temat różnych powierzchniowych form ochrony przyrody, w tym na temat sieci ekologicznej Natura 2000 oraz ma wiedzę na temat siedlisk przyrodniczych i umie je charakteryzować włącznie z podaniem ich znaczenia przyrodniczego.
AK_2A_W01, AK_2A_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.1_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania w terenie na podstawie składu gatunkowego siedlisk przyrodniczych różnych biotopów, ponadto potrafi ocenić dany biotop pod względem wartości przyrodniczej i zaproponować formę ochrony przyrody.
AK_2A_U09C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.1_K01
Student ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, ponadto jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu.
AK_2A_K01, AK_2A_K03, AK_2A_K04C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.1_W01
Student ma wiedzę na temat różnych powierzchniowych form ochrony przyrody, w tym na temat sieci ekologicznej Natura 2000 oraz ma wiedzę na temat siedlisk przyrodniczych i umie je charakteryzować włącznie z podaniem ich znaczenia przyrodniczego.
2,0
3,0Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić kilka siedlisk przyrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.1_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania w terenie na podstawie składu gatunkowego siedlisk przyrodniczych różnych biotopów, ponadto potrafi ocenić dany biotop pod względem wartości przyrodniczej i zaproponować formę ochrony przyrody.
2,0
3,0Student potrafi w terenie rozpoznać kilka siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy UE oraz ocenić powierzchownie wartość przyrodniczą danego biotopu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.1_K01
Student ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, ponadto jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu.
2,0
3,0Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ziarnek K. Piątkowska D., Europejska sieć ekologiczna NATURA 2000 w województwie zachodniopomorskim, Biuro Konserwacji Przyrody, Szczecin, 2008
  2. Ziarnek K. Piątkowska D., Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej NATURA 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska , Biuro Konserwacji Przyrody, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Czerwińska M., Leda M., Natura 2000 naturalnie się opłaca, Zachodniopomorska Organizacja Turystyczna, Szczecin, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza i rozwój sieci NATURA 2000, Natura 2000 w Polsce i w województwie zachodniopomorskim. Podstawy prawne. Cel i przedmiot ochrony obszarów sieci Natura 2000.2
T-W-2Siedliska przyrodnicze i ich kryteria wyróżniania.2
T-W-3Siedliska nadmorskie. Wody i torfowiska.2
T-W-4Łąki, murawy, wrzosowiska i ziołorośla. Lasy.2
T-W-5Kolokwium i zaliczenie przedmiotu.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O05.1_W01Student ma wiedzę na temat różnych powierzchniowych form ochrony przyrody, w tym na temat sieci ekologicznej Natura 2000 oraz ma wiedzę na temat siedlisk przyrodniczych i umie je charakteryzować włącznie z podaniem ich znaczenia przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W05posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie kształtowania krajobrazu i terenów zieleni z elementami projektowania i utrzymywania terenów zieleni oraz upraw ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do postrzegania i wyróżniania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-2Siedliska przyrodnicze i ich kryteria wyróżniania.
T-W-1Geneza i rozwój sieci NATURA 2000, Natura 2000 w Polsce i w województwie zachodniopomorskim. Podstawy prawne. Cel i przedmiot ochrony obszarów sieci Natura 2000.
T-W-4Łąki, murawy, wrzosowiska i ziołorośla. Lasy.
T-W-3Siedliska nadmorskie. Wody i torfowiska.
T-W-5Kolokwium i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić kilka siedlisk przyrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O05.1_U01Student posiada umiejętność rozpoznawania w terenie na podstawie składu gatunkowego siedlisk przyrodniczych różnych biotopów, ponadto potrafi ocenić dany biotop pod względem wartości przyrodniczej i zaproponować formę ochrony przyrody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do postrzegania i wyróżniania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-2Siedliska przyrodnicze i ich kryteria wyróżniania.
T-W-1Geneza i rozwój sieci NATURA 2000, Natura 2000 w Polsce i w województwie zachodniopomorskim. Podstawy prawne. Cel i przedmiot ochrony obszarów sieci Natura 2000.
T-W-4Łąki, murawy, wrzosowiska i ziołorośla. Lasy.
T-W-3Siedliska nadmorskie. Wody i torfowiska.
T-W-5Kolokwium i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w terenie rozpoznać kilka siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy UE oraz ocenić powierzchownie wartość przyrodniczą danego biotopu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O05.1_K01Student ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, ponadto jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
AK_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie krajobrazu z uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska naturalnego
AK_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie kształtowania krajobrazu z uwzględnieniem jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do postrzegania i wyróżniania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-2Siedliska przyrodnicze i ich kryteria wyróżniania.
T-W-1Geneza i rozwój sieci NATURA 2000, Natura 2000 w Polsce i w województwie zachodniopomorskim. Podstawy prawne. Cel i przedmiot ochrony obszarów sieci Natura 2000.
T-W-4Łąki, murawy, wrzosowiska i ziołorośla. Lasy.
T-W-3Siedliska nadmorskie. Wody i torfowiska.
T-W-5Kolokwium i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu.
3,5
4,0
4,5
5,0