Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Woda w krajobrazie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Woda w krajobrazie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze stanem zasobów wody i jej obiegiem w przyrodzie oraz stosunkami wodnymi różnych typów krajobrazu. Zdobycie niezbędnej wiedy dotyczacej roli róznych rodzajów wód w przestrzeni publicznej w różnych ekosystemach. |
C-2 | Potrafi rozwiązywać zagadnienia z zakresu gospodarwoanie wodą w obszarach wiejskich i miejskich |
C-3 | Potrafi oceniać zmiany zachodzące w środowisku, zwłaszcza zasobów wodnych. Wykazuje znajomość technik i metod wykorzystywanych w ochronie i rewitalizcji zsobów wodnych w środowisku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kształtowanie i wykorzystanie zasobów wodnych w krajobrazie miejskim, wiejskim i ekosytemach leśnych. Rola i znaczenie zabiegów agro i fitomelioracyjnych w kształtowaniu zasobów wodnych. | 2 |
T-L-2 | Woda jako składnik i czynnik rozwoju krajobrazu | 1 |
T-L-3 | zaliczenie | 1 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Typy krajobrazu. Obieg wody w przyrodzie. Stosunki wodne gleby. | 4 |
T-W-2 | Zasoby wodne Świata, Europy i Polski. | 4 |
T-W-3 | Charakterystyka wód powierzchniowych i podziemnych i ich znaczenie w krajobrazie. Woda w krajobrazie miejskim i wiejskim | 5 |
T-W-4 | Funkcje wody w terenach zieleni. Zbiorniki naturalne i sztuczne. Woda w obszarach wiejskich. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Godziny kontaktowe | 3 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych | 26 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Metody praktyczne- ćwiczcenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Prezentacja |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C11_W01 ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu | AK_2A_W01, AK_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C11_U01 Potrafi rozwiązywać złożone zadania z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich | AK_2A_U02, AK_2A_U09 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C11_K01 Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania róznych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich | AK_2A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C11_W01 ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C11_U01 Potrafi rozwiązywać złożone zadania z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C11_K01 Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania róznych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Literatura podstawowa
- A.Pływaczyk.,T.Kowalczyk, Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, 2007
- M.Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRiL, 1996
- Andrzej Ciepielowski, Podstawy gospodarowania wodą, SGGW, Warszawa, 1999
- Jadwiga Królikowska i Andrzej Królikowski, Wody Opadowe Odprowadzanie, Zagospodarowywanie, Podczyszczanie i Wykorzystanie, Seidel-Przywecki Sp. z.o.o., 2012
- Seria artykułów dotyczących roli i znaczenia wody w krajobrazie. Stan jej zasobów , bilanse wodne oraz obieg wody w przyrodzie, itp., Zeszyty naukowe Architektura, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 2011