Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie krajobrazu miast:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie krajobrazu miast
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu urbanistyki i projektowania krajobrazu na poziomie pierwszego stopnia studiów kierunku Architektura Krajobrazu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu waloryzacji przestrzeni miejskiej, rozpoznania kompozycji i logiki struktury krajobrazu miejskiego, w tym oceny oddziaływania jej poszczególnych elementów na użytkownika.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami badań nad krajobrazem miejskim.
C-3Ukształtowanie świadomości o istocie miasta i znaczeniu tożsamości jego krajobrazu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Waloryzacja krajobrazu miasta. Diagnoza źródeł tożsamości. Wytyczne i propozycje koncepcyjne harmonizacji wybranych miejsc problemowych.9
9
wykłady
T-W-1Percepcja krajobrazu miejskiego. Wybrane teorie urbanistyczne. Zasady budowy kompozycji urbanistycznej. Wnętrza i sekwencje wnętrz miejskich – parametry i zasady kształtowania. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast. Waloryzacja krajobrazu miejskiego. Elementy krajobrazu. Panoramy i sylwety miasta. Treść krajobrazu. Tożsamość krajobrazu miejskiego. Dziedzictwo duchowe i kulturowe miasta. Miejskość miasta. Wybrane metody badań krajobrazu miasta.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2praca studialno-koncepcyjna poza zajęciami21
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu17
A-W-4przygotowanie ideogramu "tożsamość krajobrazu miasta"10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2dyskusja
M-3metoda prezentacji
M-4ćwiczenia projektowe
M-5zajęcia w przestrzeni miejskiej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: egzamin ustny z treści wykładowych i zadanej literatury
S-2Ocena formująca: ocena prac waloryzacyjnych krajobrazu miejskiego, wytycznych i propozycji interwencji przestrzennych
S-3Ocena formująca: ocena zdolności uchwycenia logiki i struktury krajobrazu miasta w sposób syntetyczny, czytelny i spójny - ideogram "tożsamość krajobrazu miasta"

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C02_W01
Student wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim, zna zasady waloryzacji przestrzeni miejskiej.
AK_2A_W07, AK_2A_W09C-1, C-2T-W-1, T-P-1M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C02_U01
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować kompozycję urbanistyczną oraz dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej miasta, zna poszczególne jej elementy i ich rolę w krajobrazie.
AK_2A_U08, AK_2A_U12C-1, C-2T-W-1, T-P-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C02_K01
Dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego i rozumie ich znaczenie dla budowy tożsamości miasta.
AK_2A_K07C-3T-P-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C02_W01
Student wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim, zna zasady waloryzacji przestrzeni miejskiej.
2,0Student w znikomym stopniu zna koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
3,0Student w podstawowym stopniu zna koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
3,5Student zna i pobieżnie charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
4,0Student zna i dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
4,5Student zna i bardzo dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. Szczegółowo opisuje elementy budujące krajobraz miejski i określa zachodzące między nimi zależności. Z łatwością posługuje się przykładami argumentując swoje zdanie.
5,0Student zna i bardzo dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. Szczegółowo opisuje elementy budujące krajobraz miejski i określa zachodzące między nimi zależności. Z łatwością posługuje się licznymi przykładami argumentując swoje zdanie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C02_U01
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować kompozycję urbanistyczną oraz dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej miasta, zna poszczególne jej elementy i ich rolę w krajobrazie.
2,0Student nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować oglądanych komozycji urbanistycznych, ani poprawnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego.
3,0Student potrafi rozpoznać i pobieżnie scharakteryzować oglądanekomozycje urbanistyczne, potrafi też dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nie ustrzega się jednak błędów.
3,5Student potrafi rozpoznać i dobrze scharakteryzować oglądanekomozycje urbanistyczne, potrafi też dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nie ustrzega się drobnych błędów.
4,0Student potrafi rozpoznać i dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i określa ich rolę i zachodzące relecje.
4,5Student potrafi rozpoznać i bardzo dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i szczegółowo określa ich rolę i zachodzące relecje. Formułuje propozycje interwencji przestrzennych, cechujące się wysoką jakością merytoryczną , wrażliwością i zrozumieniem tematu.
5,0Student potrafi rozpoznać i bardzo dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i określa ich rolę i zachodzące relecje. Formułuje propozycje interwencji przestrzennych, cechujące się wysoką jakością merytoryczną, wielką wrażliwością, zrozumieniem tematu i indywidualnością.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C02_K01
Dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego i rozumie ich znaczenie dla budowy tożsamości miasta.
2,0Student nie dostrzega unikalności i piąkna krajobrazu miejskiego, nie rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
3,0Student dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego, w podstawowym stopniu rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
3,5Student dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego, rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
4,0Student jest wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
4,5Student jest bardzo wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
5,0Student jest bardzo wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. W wyjątkowy sposób rozszyfrowuje logikę krajobrazu miasta.

Literatura podstawowa

  1. Lynch K., Obraz miasta, Archiwolta, 2011
  2. Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko., Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2001
  3. Dąbrowska-Budziłło K., Treść krajobrazu kulturowego, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2002
  4. Dąbrowska-Budziłło K., Wśród panoram Krakowa: o przemianach widoków i tym jak je ocalić., Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1990

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Waloryzacja krajobrazu miasta. Diagnoza źródeł tożsamości. Wytyczne i propozycje koncepcyjne harmonizacji wybranych miejsc problemowych.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Percepcja krajobrazu miejskiego. Wybrane teorie urbanistyczne. Zasady budowy kompozycji urbanistycznej. Wnętrza i sekwencje wnętrz miejskich – parametry i zasady kształtowania. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast. Waloryzacja krajobrazu miejskiego. Elementy krajobrazu. Panoramy i sylwety miasta. Treść krajobrazu. Tożsamość krajobrazu miejskiego. Dziedzictwo duchowe i kulturowe miasta. Miejskość miasta. Wybrane metody badań krajobrazu miasta.18
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2praca studialno-koncepcyjna poza zajęciami21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu17
A-W-4przygotowanie ideogramu "tożsamość krajobrazu miasta"10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C02_W01Student wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim, zna zasady waloryzacji przestrzeni miejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W07posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego
AK_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą kształtowania przestrzeni obszarów miejskich i wiejskich oraz uwarunkowań związanych ze specyfiką terenów zurbanizowanych oraz otwartych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu waloryzacji przestrzeni miejskiej, rozpoznania kompozycji i logiki struktury krajobrazu miejskiego, w tym oceny oddziaływania jej poszczególnych elementów na użytkownika.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami badań nad krajobrazem miejskim.
Treści programoweT-W-1Percepcja krajobrazu miejskiego. Wybrane teorie urbanistyczne. Zasady budowy kompozycji urbanistycznej. Wnętrza i sekwencje wnętrz miejskich – parametry i zasady kształtowania. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast. Waloryzacja krajobrazu miejskiego. Elementy krajobrazu. Panoramy i sylwety miasta. Treść krajobrazu. Tożsamość krajobrazu miejskiego. Dziedzictwo duchowe i kulturowe miasta. Miejskość miasta. Wybrane metody badań krajobrazu miasta.
T-P-1Waloryzacja krajobrazu miasta. Diagnoza źródeł tożsamości. Wytyczne i propozycje koncepcyjne harmonizacji wybranych miejsc problemowych.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-3metoda prezentacji
M-4ćwiczenia projektowe
M-5zajęcia w przestrzeni miejskiej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin ustny z treści wykładowych i zadanej literatury
S-2Ocena formująca: ocena prac waloryzacyjnych krajobrazu miejskiego, wytycznych i propozycji interwencji przestrzennych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w znikomym stopniu zna koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
3,0Student w podstawowym stopniu zna koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
3,5Student zna i pobieżnie charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
4,0Student zna i dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
4,5Student zna i bardzo dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. Szczegółowo opisuje elementy budujące krajobraz miejski i określa zachodzące między nimi zależności. Z łatwością posługuje się przykładami argumentując swoje zdanie.
5,0Student zna i bardzo dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. Szczegółowo opisuje elementy budujące krajobraz miejski i określa zachodzące między nimi zależności. Z łatwością posługuje się licznymi przykładami argumentując swoje zdanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C02_U01Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować kompozycję urbanistyczną oraz dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej miasta, zna poszczególne jej elementy i ich rolę w krajobrazie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U08Umie zaplanować i wykonać pod kierunkiem opiekuna naukowego zadania badawcze oraz ekspertyzy z zakresu architektury krajobrazu, potrafi formułować i testować hipotezy związane z tymi zadaniami, używając właściwych metod, technik i narzędzi
AK_2A_U12rozpoznaje, w stopniu rozszerzonym charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne oraz ich komponenty
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu waloryzacji przestrzeni miejskiej, rozpoznania kompozycji i logiki struktury krajobrazu miejskiego, w tym oceny oddziaływania jej poszczególnych elementów na użytkownika.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami badań nad krajobrazem miejskim.
Treści programoweT-W-1Percepcja krajobrazu miejskiego. Wybrane teorie urbanistyczne. Zasady budowy kompozycji urbanistycznej. Wnętrza i sekwencje wnętrz miejskich – parametry i zasady kształtowania. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast. Waloryzacja krajobrazu miejskiego. Elementy krajobrazu. Panoramy i sylwety miasta. Treść krajobrazu. Tożsamość krajobrazu miejskiego. Dziedzictwo duchowe i kulturowe miasta. Miejskość miasta. Wybrane metody badań krajobrazu miasta.
T-P-1Waloryzacja krajobrazu miasta. Diagnoza źródeł tożsamości. Wytyczne i propozycje koncepcyjne harmonizacji wybranych miejsc problemowych.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2dyskusja
M-3metoda prezentacji
M-4ćwiczenia projektowe
M-5zajęcia w przestrzeni miejskiej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin ustny z treści wykładowych i zadanej literatury
S-3Ocena formująca: ocena zdolności uchwycenia logiki i struktury krajobrazu miasta w sposób syntetyczny, czytelny i spójny - ideogram "tożsamość krajobrazu miasta"
S-2Ocena formująca: ocena prac waloryzacyjnych krajobrazu miejskiego, wytycznych i propozycji interwencji przestrzennych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować oglądanych komozycji urbanistycznych, ani poprawnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego.
3,0Student potrafi rozpoznać i pobieżnie scharakteryzować oglądanekomozycje urbanistyczne, potrafi też dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nie ustrzega się jednak błędów.
3,5Student potrafi rozpoznać i dobrze scharakteryzować oglądanekomozycje urbanistyczne, potrafi też dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nie ustrzega się drobnych błędów.
4,0Student potrafi rozpoznać i dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i określa ich rolę i zachodzące relecje.
4,5Student potrafi rozpoznać i bardzo dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i szczegółowo określa ich rolę i zachodzące relecje. Formułuje propozycje interwencji przestrzennych, cechujące się wysoką jakością merytoryczną , wrażliwością i zrozumieniem tematu.
5,0Student potrafi rozpoznać i bardzo dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i określa ich rolę i zachodzące relecje. Formułuje propozycje interwencji przestrzennych, cechujące się wysoką jakością merytoryczną, wielką wrażliwością, zrozumieniem tematu i indywidualnością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C02_K01Dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego i rozumie ich znaczenie dla budowy tożsamości miasta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości o istocie miasta i znaczeniu tożsamości jego krajobrazu.
Treści programoweT-P-1Waloryzacja krajobrazu miasta. Diagnoza źródeł tożsamości. Wytyczne i propozycje koncepcyjne harmonizacji wybranych miejsc problemowych.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2dyskusja
M-3metoda prezentacji
M-4ćwiczenia projektowe
M-5zajęcia w przestrzeni miejskiej
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena zdolności uchwycenia logiki i struktury krajobrazu miasta w sposób syntetyczny, czytelny i spójny - ideogram "tożsamość krajobrazu miasta"
S-2Ocena formująca: ocena prac waloryzacyjnych krajobrazu miejskiego, wytycznych i propozycji interwencji przestrzennych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega unikalności i piąkna krajobrazu miejskiego, nie rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
3,0Student dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego, w podstawowym stopniu rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
3,5Student dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego, rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
4,0Student jest wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
4,5Student jest bardzo wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
5,0Student jest bardzo wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. W wyjątkowy sposób rozszyfrowuje logikę krajobrazu miasta.