Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami
Sylabus przedmiotu Technologie unieszkodliwiania odpadów komunalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie unieszkodliwiania odpadów komunalnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>, Jerzy Nędzusiak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu chemii ogólnej i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ocena sposobów oddziaływania składowisk odpadów na stan środowiska przyrodniczego oraz zasad prowadzenia monitoringu składowisk. Zapoznanie się z zasadami i kryteriami oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie, rekultywacji terenów zdegradowanych. Umiejętność rekultywacji składowisk odpadów i innych obiektów uciążliwych dla środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Badania skałdu morfologicznego odpadów komunalnych | 4 |
T-A-2 | Analiza składu biogazu powstającego na skłądowiskach odpadów oraz ocena możliwości jego energetycznego wykorzystania | 2 |
6 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zajęcia terenowe są zaplanowane w Zakładzie Odzysku i Składowania Odpadów Komunalnych w Leśno Górne | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa. | 1 |
T-W-2 | Sposób prowadzenia i zakres badań odpadów komunalnych. | 1 |
T-W-3 | Zasady i wymogi prawidłowej lokalizacji, budowy, eksploatacji i rekultywacji składowisk odpadów. | 2 |
T-W-4 | Procesy zachodzące w składowiskach odpadów komunalnych | 2 |
T-W-5 | Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko przyrodnicze | 2 |
T-W-6 | Systemy inżynierskie stosowane w budowie składowisk odpadów | 2 |
T-W-7 | Metody termicznego unieszkodliwiania odpadów | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotowej, przygotowanie do dyskusji na zajęciach | 9 |
A-A-3 | Zaleczenie przedmiotu w formie pisemnej, przygotowanie samodzielne | 15 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-T-2 | Przygotowanie teoretyczne informacji do ćwiczeń terenowych | 15 |
A-T-3 | Sprawozdanie z ćwiczeń | 11 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 12 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie samodzielne do zaliczenia wykładów | 23 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanego samodzielnie planu gospodarki odpadami |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD5_W01 W zakresie wiedzy słuchacz potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami | GOSP_10-_W03, GOSP_10-_W07 | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD5_U01 Słuchacz potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi. | GOSP_10-_U03, GOSP_10-_U06, GOSP_10-_U08 | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD5_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi. | GOSP_10-_K03, GOSP_10-_K05 | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD5_W01 W zakresie wiedzy słuchacz potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD5_U01 Słuchacz potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD5_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi. | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych słuchacz: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2002
- Bilitewski B., Härdtle G., Marek K., Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka., Wyd. Seidel Przywecki, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Żygadło M., Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, PZITS, Poznań, 2001