Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Biotechnologia środowiskowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia środowiskowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mikrobiologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy o różnokierunkowym wykorzystaniu mikroorganizmów (procesów biochemicznych) do oczyszczania środowiska z zanieczyszeń. Znajomość technik bioremediacji matryc środowiskowych. |
C-2 | Nabycie umiejętności samodzielnego interpretowania wyników badań oceniających aktywność biodegradacyjną mikroorganizmów i wskazanie potencjalnego zastosowania bioprocesów. Uświadomienie pozytywnej roli mikroorganizmów środowiskowych zarówno tych naturalnie występujących, jak i stosowanych w biopreparatach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opracowanie procesu biotechnologicznego ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego i etapu opracowania samego procesu głównego. Konstruowanie szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej. | 2 |
T-A-2 | Wektorowe i bezwektorowe metody transformacji genetycznej mikroorganizmów i roślin. Najważniejsze kierunki modyfikacji genetycznej roślin, unormowania prawne w Europie i w Polsce. | 3 |
T-A-3 | Regulacja metabolizmu mikroorganizmów z przykładami nadprodukcji wybranych związków organicznych. | 2 |
T-A-4 | Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów przemysłowych. | 2 |
9 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulamin pracowni mikrobiologicznej i zasady BHP. Podstawowy sprzęt, czynności oraz aparatura. | 1 |
T-L-2 | Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej. | 2 |
T-L-3 | Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych. | 3 |
T-L-4 | Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biotechnologia - rola i zadania w środwisku | 2 |
T-W-2 | Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku. | 2 |
T-W-3 | Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej | 2 |
T-W-4 | Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne | 1 |
T-W-5 | Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania | 1 |
T-W-6 | Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną | 2 |
T-W-7 | Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe) | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 19 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym | 1 |
A-L-4 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 12 |
A-W-2 | przygotowanie do zalczenia | 16 |
A-W-3 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | multimedialny wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenie laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy laboratoryjnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D07_W01 Student posiada wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania mikroorganizmów w biotechnologii środwiskowej. Zna podstawowe techniki biologicznego oczyszczania matryc środowiskowch z ksenobiotyków. | OS_1A_W07, OS_1A_W08, OS_1A_W11 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D07_U01 Student posiada umiejętność doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzienie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów. | OS_1A_U01 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D07_K01 Student ma świadomość korzyści wynikajacych ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzilny za bezpeczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie. | OS_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D07_W01 Student posiada wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania mikroorganizmów w biotechnologii środwiskowej. Zna podstawowe techniki biologicznego oczyszczania matryc środowiskowch z ksenobiotyków. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska | |
4,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska | |
4,5 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska | |
5,0 | Student posiada szeroką wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D07_U01 Student posiada umiejętność doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzienie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny aktywności mikroorganizmów i poencjalnego ich wykorzystania w biotechnologii środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D07_K01 Student ma świadomość korzyści wynikajacych ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzilny za bezpeczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie ochrony środowska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmiel A., Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, 1998
- Długoński J., Biotechnologia mikrobiologiczna, Wyd.UŁ.Łódz, 1997
- Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, 2007
- Bielecki S., Perspektywy i kierunki rozwoju biotechnologii w Polsce do 2013r., Biotechnologia nr 3., 2006
- Kołwzan B., Bioremedjacja gleb skażonych produktami naftowymi wraz z ocena ekotoksykologiczną, Wroc. Prace Naukowe Instytutu Ochrony Środowiska., 2005
- Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, 2000
- Bednarski W., Fiedurka J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, 2007
- Jędraczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, WN PWN, 2007
- Lemański J. F., Zabawa S., Odpady chemiczne i naftowe odpady niebezpieczne, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, 2001
Literatura dodatkowa
- Paul. E. A., Clark E, Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS, 2000
- Kunicki – Goldfinger W. J. H, Życie bakterii, PWN, 2008
- Z. Libudzisz, K. Kowal, Mikrobiologia techniczna, Wyd. PŁ., 2000