Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii procesowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy inżynierii procesowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstaw fizyki, matematyki, chemii fizycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu inżynierii procesowej, w tym zapoznanie studentów z procesami mechanicznymi, dynamicznymi, cieplnymi i dyfuzyjnymi. |
C-2 | Przygotowanie studentów do wykonywania podstawowych obliczeń inżynierskich z zakresu inżynierii procesowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie właściwości fizykochemicznych płynów. | 2 |
T-A-2 | Przepływ płynów – prawo ciągłości przepływu, ciśnienie cieczy w przewodzie; prawo Bernoulli’ego; prawo Poiseuille’a, liczba Reynoldsa - zadania | 2 |
T-A-3 | Podstawy ruchu ciepła – elementarne mechanizmy ruchu ciepła (prawo Fouriera, prawo Stefana-Boltzmana, prawo Wiena) - zadania | 1 |
T-A-4 | Pisemne zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i istota inżynierii procesowej. Definicja procesu. Procesy wymiany masy (dyfuzja, wnikanie i przenikanie masy). | 1 |
T-W-2 | Ekstrakcja. Destylacja i rektyfikacja. | 1 |
T-W-3 | Procesy suszarnicze: klimatyzacja powietrza. Zasada psychrometrii. Ruch masy i ciepła podczas suszenia ciał stałych. Suszenie w warunkach ustalonych. Liofilizacja. | 1 |
T-W-4 | Mechaniczna wymiana ciepła (przewodzenie, konwekcja, wymiana drogą promienistą). | 1 |
T-W-5 | Własności płynów. Płyny nienewtonowskie. Przepływ płynów doskonałych. Równanie Bernoulliego. Pomiar prędkości przepływu. Przepływ płynów rzeczywistych. Przepływ laminarny i turbulentny. | 1 |
T-W-6 | Przepływ płynów przez warstwy porowate (nieruchome wypełnienia). Mieszanie i napowietrzanie płynów. | 2 |
T-W-7 | Ruch ciał stałych w płynach (sedymentacja, fluidyzacja). Rozdzielanie zawiesin ciał stałych w płynach (filtracja, odwirowanie, flotacja, odpylanie). | 1 |
T-W-8 | Pisemne zaliczenie w formie testowej materiału z wykładów. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazanych na ćwiczeniach i rozwiązywanie modelowych zadań. | 2 |
A-A-3 | Konsultacje. | 1 |
A-A-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 9 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 2 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 1 |
A-W-4 | Konsultacje. | 1 |
A-W-5 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów. | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja) |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozadań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie w formie testowej wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C15_W01 Student zna i rozumie podstawowe procesy z zakresu inżynierii procesowej. Student zna zasady i metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich. Student zna wzory, jednostki i wielkości fizyczne. | OS_1A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C15_U01 Student potrafi opisać elementrane procesy z zakresu inżynierii procesowej. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole. | OS_1A_U01, OS_1A_U04, OS_1A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C15_K01 Student wykazuje kreatywną postawę w rozwiązywaniu powierzonych mu zadań. Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy. | OS_1A_K07 | — | — | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C15_W01 Student zna i rozumie podstawowe procesy z zakresu inżynierii procesowej. Student zna zasady i metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich. Student zna wzory, jednostki i wielkości fizyczne. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z inżynierii procesowej. Zna podstawowe wzory, jednostki i wielkości fizyczne. Zna podstawowe zasady i metody rozwiązywania typowych zadań inżynierskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C15_U01 Student potrafi opisać elementrane procesy z zakresu inżynierii procesowej. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu inżynierii procesowej. . Rozwiązuje typowe zadania inżynierskie. Stosuje prawidłowo podstawowe wzory, jednostki i wielkości fizyczne. Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C15_K01 Student wykazuje kreatywną postawę w rozwiązywaniu powierzonych mu zadań. Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrarażanie własnych poglądów na przekazywane treści. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- praca zbiorowa pod red. Piotra P. Lewickiego, Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005, Wyd. 4
- Lubomira Broniarz-Press [et al.], Inżynieria chemiczna i procesowa : materiały pomocnicze. Cz. 3 - Procesy wymiany masy., Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej., Poznań :, 2005
- Stefan Jan Kowalski., Inżynieria materiałów porowatych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004
- Ryszard Kramkowski, Inżynieria procesowa. Przewodnik do ćwiczeń rachunkowych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2000
Literatura dodatkowa
- red. działowy Andrzej Kulig, Współczesne problemy inżynierii i ochrony środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012