Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Gleby miejskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleby miejskie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: gleboznawstwa oraz geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką ekosystemu miejskiego z uwzględnieniem pozytywnego i szkodliwego wpływu działalności człowieka na środowisko glebowe i powiązane z nim inne komponenty środowiska przyrodniczego. |
C-2 | Wykształcić umiejętność samodzielnego opisu cech morfologicznych gleb miejskich w tym rozpoznania i charakterystyki substratów technogenicznych, a następnie klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB |
C-3 | Określenie stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania gleb antropogenicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena uziarnienia i składu morfologicznego spreparowanych próbek gleb antropogenicznych oraz podział wyodrębnionych substratów technogenicznych i opis ich właściwości. | 2 |
T-A-2 | Oznaczenie odczynu gleby i zawartości CaCO3. | 1 |
T-A-3 | Oznaczanie zawartości chloru w glebie i wodzie oraz oznaczenie zasolenia gleby. | 1 |
T-A-4 | Pomiar potencjału redox i ODR w glebie. | 1 |
T-A-5 | Ocena stopnia zanieczyszczenia metalami ciężkimi wybranych gleb miejskich oraz wydanie orzeczenia dotyczącego sposobu zagospodarowania wybranych terenów poprzemysłowych. | 2 |
T-A-6 | Opis cech morfologicznych gleb na monolitach glebowych w tym antropogenicznych (skrzynkowych) oraz ustalenia przynależności typologicznej w oparciu o obowiązującą systematykę gleb Polski i WRB (Światowy System Klasyfikacji Gleb). | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ dziejów historycznych na kształtowanie się zmienności gleb w obrębie miast ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina. | 2 |
T-W-2 | Miasto jako ekosystem: powiązanie gleb; klimatu; wody; roślinności; fauny i człowieka w środowisku miejskim. | 2 |
T-W-3 | Składniki szkodliwe w środowisku miejskim i drogi ich przenoszenia. | 2 |
T-W-4 | Geneza gleb miejskich i kierunki ich rozwoju. Pedogeneza i litogeneza, substraty w genezie gleb miejskich. Wpływ działalności człowieka na kształtowanie gleb w obrębie miast. | 2 |
T-W-5 | Systematyka gleb miejskich (Systematyka polska z uzupełnieniami WRB). | 4 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 9 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń. | 11 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 12 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-W-4 | konsultacje | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów gleb miejskich |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O12-1_W01 W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu funkcjnowania ekosystemu miejskiego; określić zagrożenia antropogeniczne w środowisku miejskim; opisać cechy morfologiczne gleb miejskich oraz scharakteryzować substraty technogeniczne; sklasyfikować gleby antropogeniczne głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB. | OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O12-1_U01 Student potrafi samodzielnie opisać cechy morfologiczne gleb miejskich w tym rozpoznać substraty technogenne, a następnie dokonać klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB | OS_1A_U01 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O12-1_K01 Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w środowisku miejskim oraz funkcjonowania ekosystemu miejskiego. Zdobycie umiejętności oceny właściwości gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kulturoziemnych, a następnie określenie szacunkowe (ekspercko) ich stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania. | OS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O12-1_W01 W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu funkcjnowania ekosystemu miejskiego; określić zagrożenia antropogeniczne w środowisku miejskim; opisać cechy morfologiczne gleb miejskich oraz scharakteryzować substraty technogeniczne; sklasyfikować gleby antropogeniczne głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu gleboznawstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O12-1_U01 Student potrafi samodzielnie opisać cechy morfologiczne gleb miejskich w tym rozpoznać substraty technogenne, a następnie dokonać klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O12-1_K01 Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w środowisku miejskim oraz funkcjonowania ekosystemu miejskiego. Zdobycie umiejętności oceny właściwości gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kulturoziemnych, a następnie określenie szacunkowe (ekspercko) ich stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania. | 2,0 | W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Kollender-Szych A., Niedźwiecki E., Malinowski R., Gleby miejskie – wybrane zagadnienia dla studentów kierunku ochrona środowiska., Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2008, ISBN 978-83-7317-044-5
- Greinert A., Studia nad glebami obszaru zurbanizowanego Zielonej Góry., Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2003
- Greinert A, Ochrona i rekultywacja terenów zurbanizowanych, Wydaw. PZ, Zielona Góra, 2000
- Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
- Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
- Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997