Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Nawozy niekonwencjonalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nawozy niekonwencjonalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 12 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, chemia ogólna, przyrodnicze skutki nawożenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznać studentów z wartością nawozową i możliwościami wykorzystania do użyźniania gleb i nawożenia roślin materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów,
C-2zapoznać z metodami oceny wartości nawozowej materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów
C-3pogłębienie świadomości proekologicznej poprzez propagowanie możliwości zagospodarowania wszelkich materiałów biodegradowalnych posiadających wartość nawozową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd aktów prawnych związanych z przyrodniczym , w tym rolniczym wykorzystaniem do nawożenia tzw. nawozów niekonwencjonalnych1
T-A-2Metody pobierania, konserwacji i przygotowania próbek do analiz fizyczno –chemicznych różnych materiałów o znaczeniu nawozowym2
T-A-3Określanie wartości nawozowej na podstawie składu chemicznego różnych materiałów o znaczeniu nawozowym1
T-A-4Zasady certyfikacji materiałów o znaczeniu nawozowym1
T-A-5Określanie wielkości dawek odpadowych substancji do odkwaszania gleb1
T-A-6Obliczanie dopuszczalnych dawek tzw. nawozów niekonwencjonalnych2
T-A-7Sporządzenie projektu nawożenia gleb z wykorzystaniem tzw. nawozów niekonwencjonalnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.1
9
wykłady
T-W-1Przegląd asortymentu przemysłowych nawozów mineralnych i produktów chemicznych o znaczeniu nawozowym2
T-W-2Stan obecny stosowania środków wspomagających uprawę gleb1
T-W-3Popioły ze spalania węgla kamiennego i brunatnego (powstawanie, charakterystyka, wykorzystanie do nawożenia i poprawy właściwości fizyczno-chemicznych gleb i gruntów)2
T-W-4Produkty odpadowe jako źródło materii organicznej ( słoma odpady rolnicze, odpady komunalne, kora, trociny, i in.)2
T-W-5Węgiel brunatny w kształtowaniu i ochronie środowiska. Przydatność węgla jako nawozu1
T-W-6Agrochemiczne podstawy stosowania odpadów wapniowych do odkwaszania gleb1
T-W-7Kierunki i kryteria przyrodniczego wykorzystania podłoży popieczarkowych oraz masy pofermentacyjnej z produkcji biogazu (gnojowica, biomasa roślinna)2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na ćwiczeniach6
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych6
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na wykładach18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów16
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych15
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Praca w grupach
M-5Interpretacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-2_W01
Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów niekonwencjonalnych i środków wspomagających uprawę na środowisko i na jakość plonów roślin
OS_1A_W08C-2, C-3T-W-7, T-W-5, T-A-4, T-A-2M-3, M-1, M-4S-1
OS_1A_O13-2_W02
Ma podstawową wiedzę z zakresu światowego i krajowego asortymentu przemysłowych środków wspomagających uprawę wykorzystywanych do prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w środowisku
OS_1A_W09C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-2_U01
Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów niekonwencjonalnych oraz środków wspomagających uprawę, potrzeby nawozowe roślin oraz sporządzić projekt nawozowy gleb z wykorzystaniem nawozów niekonwencjonalnych
OS_1A_U01C-2, C-3T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-6M-5, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, ma świadomość wpływu stanu gleb i nawożenia na jakość plonów roślin
OS_1A_K05C-2, C-3T-A-3, T-A-2M-5, M-3, M-1, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-2_W01
Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów niekonwencjonalnych i środków wspomagających uprawę na środowisko i na jakość plonów roślin
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z nawozami niekonwencjonalnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O13-2_W02
Ma podstawową wiedzę z zakresu światowego i krajowego asortymentu przemysłowych środków wspomagających uprawę wykorzystywanych do prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w środowisku
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z nawozami niekonwencjonalnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-2_U01
Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów niekonwencjonalnych oraz środków wspomagających uprawę, potrzeby nawozowe roślin oraz sporządzić projekt nawozowy gleb z wykorzystaniem nawozów niekonwencjonalnych
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, ma świadomość wpływu stanu gleb i nawożenia na jakość plonów roślin
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o wpływie stosowanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, J. Łabętowicza, E. Krzywewgo, Przyrodnnicze wykorzystanie odpadów. Posdtawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
  2. Kalembasa S., Tengler Sz., Rola węgla brunatnego w nawożeniu i ochronie środowiska, Akademia Rolnicza w Siedlcach, Siedlce, 2004
  3. Rosik-Dulewska C., Podstawy gospodasrki odpadami, PWN, Warszawa, 2008
  4. Zięba S., Surowce wtórne do nawożenia gleb, PWRiL, Warszawa, 1982
  5. Ustawa o ddpadacvh z 2001 roku (Dz.U. Nr 62, poz.628), 2001
  6. Ustawa o nawozach i nawozeniu (Dz.U. z 2007 r., Nr 147, poz. 1033)., 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd aktów prawnych związanych z przyrodniczym , w tym rolniczym wykorzystaniem do nawożenia tzw. nawozów niekonwencjonalnych1
T-A-2Metody pobierania, konserwacji i przygotowania próbek do analiz fizyczno –chemicznych różnych materiałów o znaczeniu nawozowym2
T-A-3Określanie wartości nawozowej na podstawie składu chemicznego różnych materiałów o znaczeniu nawozowym1
T-A-4Zasady certyfikacji materiałów o znaczeniu nawozowym1
T-A-5Określanie wielkości dawek odpadowych substancji do odkwaszania gleb1
T-A-6Obliczanie dopuszczalnych dawek tzw. nawozów niekonwencjonalnych2
T-A-7Sporządzenie projektu nawożenia gleb z wykorzystaniem tzw. nawozów niekonwencjonalnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd asortymentu przemysłowych nawozów mineralnych i produktów chemicznych o znaczeniu nawozowym2
T-W-2Stan obecny stosowania środków wspomagających uprawę gleb1
T-W-3Popioły ze spalania węgla kamiennego i brunatnego (powstawanie, charakterystyka, wykorzystanie do nawożenia i poprawy właściwości fizyczno-chemicznych gleb i gruntów)2
T-W-4Produkty odpadowe jako źródło materii organicznej ( słoma odpady rolnicze, odpady komunalne, kora, trociny, i in.)2
T-W-5Węgiel brunatny w kształtowaniu i ochronie środowiska. Przydatność węgla jako nawozu1
T-W-6Agrochemiczne podstawy stosowania odpadów wapniowych do odkwaszania gleb1
T-W-7Kierunki i kryteria przyrodniczego wykorzystania podłoży popieczarkowych oraz masy pofermentacyjnej z produkcji biogazu (gnojowica, biomasa roślinna)2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na ćwiczeniach6
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na wykładach18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów16
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych15
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O13-2_W01Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów niekonwencjonalnych i środków wspomagających uprawę na środowisko i na jakość plonów roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2zapoznać z metodami oceny wartości nawozowej materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów
C-3pogłębienie świadomości proekologicznej poprzez propagowanie możliwości zagospodarowania wszelkich materiałów biodegradowalnych posiadających wartość nawozową.
Treści programoweT-W-7Kierunki i kryteria przyrodniczego wykorzystania podłoży popieczarkowych oraz masy pofermentacyjnej z produkcji biogazu (gnojowica, biomasa roślinna)
T-W-5Węgiel brunatny w kształtowaniu i ochronie środowiska. Przydatność węgla jako nawozu
T-A-4Zasady certyfikacji materiałów o znaczeniu nawozowym
T-A-2Metody pobierania, konserwacji i przygotowania próbek do analiz fizyczno –chemicznych różnych materiałów o znaczeniu nawozowym
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z nawozami niekonwencjonalnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O13-2_W02Ma podstawową wiedzę z zakresu światowego i krajowego asortymentu przemysłowych środków wspomagających uprawę wykorzystywanych do prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Cel przedmiotuC-1zapoznać studentów z wartością nawozową i możliwościami wykorzystania do użyźniania gleb i nawożenia roślin materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów,
Treści programoweT-W-2Stan obecny stosowania środków wspomagających uprawę gleb
T-W-1Przegląd asortymentu przemysłowych nawozów mineralnych i produktów chemicznych o znaczeniu nawozowym
T-W-3Popioły ze spalania węgla kamiennego i brunatnego (powstawanie, charakterystyka, wykorzystanie do nawożenia i poprawy właściwości fizyczno-chemicznych gleb i gruntów)
T-A-1Przegląd aktów prawnych związanych z przyrodniczym , w tym rolniczym wykorzystaniem do nawożenia tzw. nawozów niekonwencjonalnych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z nawozami niekonwencjonalnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O13-2_U01Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów niekonwencjonalnych oraz środków wspomagających uprawę, potrzeby nawozowe roślin oraz sporządzić projekt nawozowy gleb z wykorzystaniem nawozów niekonwencjonalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2zapoznać z metodami oceny wartości nawozowej materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów
C-3pogłębienie świadomości proekologicznej poprzez propagowanie możliwości zagospodarowania wszelkich materiałów biodegradowalnych posiadających wartość nawozową.
Treści programoweT-A-7Sporządzenie projektu nawożenia gleb z wykorzystaniem tzw. nawozów niekonwencjonalnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
T-A-5Określanie wielkości dawek odpadowych substancji do odkwaszania gleb
T-A-3Określanie wartości nawozowej na podstawie składu chemicznego różnych materiałów o znaczeniu nawozowym
T-A-6Obliczanie dopuszczalnych dawek tzw. nawozów niekonwencjonalnych
Metody nauczaniaM-5Interpretacja wyników
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O13-2_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, ma świadomość wpływu stanu gleb i nawożenia na jakość plonów roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-2zapoznać z metodami oceny wartości nawozowej materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów
C-3pogłębienie świadomości proekologicznej poprzez propagowanie możliwości zagospodarowania wszelkich materiałów biodegradowalnych posiadających wartość nawozową.
Treści programoweT-A-3Określanie wartości nawozowej na podstawie składu chemicznego różnych materiałów o znaczeniu nawozowym
T-A-2Metody pobierania, konserwacji i przygotowania próbek do analiz fizyczno –chemicznych różnych materiałów o znaczeniu nawozowym
Metody nauczaniaM-5Interpretacja wyników
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o wpływie stosowanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin
3,5
4,0
4,5
5,0