Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Finansowanie inwestycji związanych z ochroną środowiska /projekt/:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finansowanie inwestycji związanych z ochroną środowiska /projekt/ | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien znać postawowe zagadnienia ekonomiczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów ze sposobami finansowania inwestycji w ochronie środowiska |
C-2 | ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd inwestycji środowiskowych w celu wybrania przedmiotowej inwestycji opracowywanej w ramach projektu podczas zajęć | 2 |
T-A-2 | Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych | 2 |
T-A-3 | Opis efektów rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu | 1 |
T-A-4 | Opis efektów ekologicznych inwestycji | 1 |
T-A-5 | Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji | 2 |
T-A-6 | Montaż finansowy inwestycji | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System finansowania ochrony środowiska w Polsce (instytucje, rozwiązania ekonomiczno-prawne i organizacyjne). Gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych. Podmioty i elementy systemu finansowego (sektor publiczny i sektor prywatny). Narzędzia systemu finansów publicznych. System finansowy przedsiębiorstw. Strategie i plany jako ramy do zadań inwestycyjnych. | 4 |
T-W-2 | Zadania samorządów terytorialnych w zakresie ochrony środowiska. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych. | 4 |
T-W-3 | Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe | 4 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Samodzielny przegląd dokumentów aplikacyjnych | 10 |
A-A-2 | przygotowanie się do zajęć | 5 |
A-A-3 | uczestnictwo w dyskusji podczas zajęć | 10 |
A-A-4 | tekstowe i graficzne opracowanie projektu wykonanego w ramach zajęć | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-3 | przygotowanie się do panelu dyskusyjnego | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-3 | anegdota |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
M-6 | metoda projwktów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu |
S-2 | Ocena formująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-3_W01 Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy. Student zna postawowe zasady wspierania przedsiębiorczości na drodze finansowania inwestycji i potrafi określić podstawowe elementy zarządzania projektem inwestycyjnym. | OS_1A_W09, OS_1A_W11, OS_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-3_U01 Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych, a także posiada umiejętność wyrażania w formie ustnej i pisemnej elementów alalizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych i elementów dokumentacji aplikacyjnej. | OS_1A_U01, OS_1A_U06, OS_1A_U08, OS_1A_U09, OS_1A_U10, OS_1A_U11 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-3_K01 student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując | OS_1A_K01, OS_1A_K06, OS_1A_K07 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-3_W01 Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy. Student zna postawowe zasady wspierania przedsiębiorczości na drodze finansowania inwestycji i potrafi określić podstawowe elementy zarządzania projektem inwestycyjnym. | 2,0 | student nie potrafi zidentyfikować i opisać zmian w środowisku i potrzeb inwestycyjnych o charakterze zmiany |
3,0 | student ma podstawową wiedzę na temet identyfikacji prolemów środowiskowych i sposobów ich rozwiazywania | |
3,5 | student ma podstawową wiedzę na temat identyfikacji problemów środowiskowych i potrafi dobrać odpowiednie działanie inwestycyjne zmierzające do jego rozwiązania | |
4,0 | student dobrze radzi sobie z identyfikacja i opisem stanu środowiska oraz określeniem potrzeb inwestycyjnych w tym zakresie | |
4,5 | student umiejętnie identyfikuje i opisuje stan środowiska i sposoby jego naprawy na drodze działań inwestycyjnych | |
5,0 | student w sposób profesjonalny radzi sobie zarówno z identyfikacją prolemów środowiskowych jak i opisem potrzeb inwestycyjnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-3_U01 Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych, a także posiada umiejętność wyrażania w formie ustnej i pisemnej elementów alalizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych i elementów dokumentacji aplikacyjnej. | 2,0 | student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji |
3,0 | student wyszukuje potrzebne informacje w podstawowym zakresie | |
3,5 | student potrafi samodzielnie znaleźć podstawowe informacje i dokonać podstawowej ich analizy | |
4,0 | student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem i wykorzytsaniem potrzebnych informacji | |
4,5 | student umiejętnie wyszukuje i analizuje potrzebne informacje | |
5,0 | student biegle potrafi wyszukiwać i analizować znalezione informacje samodzielnie formułując wnioski na podstawie przeprowadzonej analizy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-3_K01 student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując | 2,0 | student nie potrafi rozwiazywać provlemów badawczych i arumentować swojego stanowiska |
3,0 | student potrafi w podstawowym zakresie identyfikować problemy badawcze ale posługje się niedoskonałą arumentacją swoich opinii | |
3,5 | student trafnie identyfikuje problemy badawcze i kierunki ich rozwiązywania ale w formułowaniu opinii i ich argumentacji wymaga pomocy nauczyciela | |
4,0 | student dorze radzi sobie z identyfikacja sytuacji problemowych i zasadniczo dobrze formułuje opinie i je argumentuje | |
4,5 | student ma duże umiejętności w identyfikacji problemów i ich argumentacji | |
5,0 | student biegle posługuje się umiejętnością identyfikacji sytuacji problemowych i trafnie formułuje swoje opinie odpowiednio je argumentując. |
Literatura podstawowa
- Michalak Aneta, Finansowanie inwestycji w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Burzyńska Dorota, Fila Joanna, Finansowanie inwestycji ekologicznych w przedsięiorstwie, Difin, Warszawa, 2007