Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Genetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 6 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL4 12 2,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw botaniki i cytologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezalezne dziedziczenie dwóch par alleli.2
T-A-2Struktura genetyczna populacji organizmów samopłodnych i obcopłodnych. Zastosowanie wzoru Hardy'ego-Weinberga2
T-A-3Podstawy dziedziczenia cech ilościowych. Sprawdzian zaliczeniowy2
6
laboratoria
T-L-1Obserwacje mikroskopowe chromosomów - wykonanie preparatów ze stożków wzrostu korzenia2
T-L-2Wyposażenie laboratorium genetyki molekularnej. Izolacja DNA.3
T-L-3Podstawy metody PCR: projektowanie starterów, przygotowanie mieszaniny reakcyjnej, programowanie termocyklera3
T-L-4Elektroforeza produktów PCR2
T-L-5Sekwencjonowanie DNA metodą Sangera. Sprawdzian zaliczeniowy2
12
wykłady
T-W-1Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy. Cytologiczne i genetyczne następstwa mitozy i mejozy.2
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli.2
T-W-3Rekombinacja genów i cech. Zmienność rekombinacyjna i jej znaczenie.1
T-W-4Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia.1
T-W-5Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią.1
T-W-6Dziedziczenie genów sprzężonych.1
T-W-7Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe.2
T-W-8Mutacje genów - pierwotne źródło dziedzicznej zmienności biologicznej. Fenotypowe następstwa mutacji. Znaczenie ewolucyjne mutacji. Indukowanie mutacji.2
T-W-9Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych.2
T-W-10Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek.2
T-W-11Regulacja ekspresji genów u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.1
T-W-12Markery molekularne i ich wykorzystanie.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. Rozwiązywanie zadań.24
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych12
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu48
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury związanej z przedmiotem42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B09_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w produkcji rolniczej
OS_1A_W01C-1T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-W-9, T-W-11, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B09_U01
Potrafi wyjaśniać rezutaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców
OS_1A_U01C-1T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B09_K01
Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki
OS_1A_K01C-1T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-W-9, T-W-11, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B09_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w produkcji rolniczej
2,0Nie zna podstawowych mechanizmów dziedziczenia cech
3,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu podstawowym
3,5Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu wyższym niż podstawowy
4,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu dobrym
4,5Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu wyższym niż dobry
5,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B09_U01
Potrafi wyjaśniać rezutaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców
2,0Nie potrafi interpretować rezultatów krzyżowań genetycznych
3,0Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu podstawowym
3,5Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż podstawowy
4,0Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu dobrym
4,5Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż dobry
5,0Potrafi bardzo dobrze interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B09_K01
Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki
3,0Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
4,0Ma ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
4,5Ma dobrze ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
5,0Ma głęboką świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej

Literatura podstawowa

  1. Tarkowski Cz., Genetyka, Hodowla Roślin i Nasiennictwo, PWN, Warszawa, 1984, 3
  2. Gajewski W., Genetyka Ogólna i Molekularna, PWN, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Winter P.C., Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka – Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2000, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezalezne dziedziczenie dwóch par alleli.2
T-A-2Struktura genetyczna populacji organizmów samopłodnych i obcopłodnych. Zastosowanie wzoru Hardy'ego-Weinberga2
T-A-3Podstawy dziedziczenia cech ilościowych. Sprawdzian zaliczeniowy2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obserwacje mikroskopowe chromosomów - wykonanie preparatów ze stożków wzrostu korzenia2
T-L-2Wyposażenie laboratorium genetyki molekularnej. Izolacja DNA.3
T-L-3Podstawy metody PCR: projektowanie starterów, przygotowanie mieszaniny reakcyjnej, programowanie termocyklera3
T-L-4Elektroforeza produktów PCR2
T-L-5Sekwencjonowanie DNA metodą Sangera. Sprawdzian zaliczeniowy2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy. Cytologiczne i genetyczne następstwa mitozy i mejozy.2
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli.2
T-W-3Rekombinacja genów i cech. Zmienność rekombinacyjna i jej znaczenie.1
T-W-4Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia.1
T-W-5Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią.1
T-W-6Dziedziczenie genów sprzężonych.1
T-W-7Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe.2
T-W-8Mutacje genów - pierwotne źródło dziedzicznej zmienności biologicznej. Fenotypowe następstwa mutacji. Znaczenie ewolucyjne mutacji. Indukowanie mutacji.2
T-W-9Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych.2
T-W-10Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek.2
T-W-11Regulacja ekspresji genów u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.1
T-W-12Markery molekularne i ich wykorzystanie.1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. Rozwiązywanie zadań.24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych12
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu48
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury związanej z przedmiotem42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B09_W01Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia
Treści programoweT-W-3Rekombinacja genów i cech. Zmienność rekombinacyjna i jej znaczenie.
T-W-10Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek.
T-W-8Mutacje genów - pierwotne źródło dziedzicznej zmienności biologicznej. Fenotypowe następstwa mutacji. Znaczenie ewolucyjne mutacji. Indukowanie mutacji.
T-W-1Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy. Cytologiczne i genetyczne następstwa mitozy i mejozy.
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli.
T-W-12Markery molekularne i ich wykorzystanie.
T-W-9Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych.
T-W-11Regulacja ekspresji genów u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.
T-W-6Dziedziczenie genów sprzężonych.
T-W-5Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią.
T-W-7Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe.
T-W-4Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych mechanizmów dziedziczenia cech
3,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu podstawowym
3,5Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu wyższym niż podstawowy
4,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu dobrym
4,5Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu wyższym niż dobry
5,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B09_U01Potrafi wyjaśniać rezutaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia
Treści programoweT-W-3Rekombinacja genów i cech. Zmienność rekombinacyjna i jej znaczenie.
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli.
T-W-6Dziedziczenie genów sprzężonych.
T-W-5Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią.
T-W-4Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi interpretować rezultatów krzyżowań genetycznych
3,0Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu podstawowym
3,5Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż podstawowy
4,0Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu dobrym
4,5Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż dobry
5,0Potrafi bardzo dobrze interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B09_K01Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia
Treści programoweT-W-3Rekombinacja genów i cech. Zmienność rekombinacyjna i jej znaczenie.
T-W-10Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek.
T-W-8Mutacje genów - pierwotne źródło dziedzicznej zmienności biologicznej. Fenotypowe następstwa mutacji. Znaczenie ewolucyjne mutacji. Indukowanie mutacji.
T-W-1Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy. Cytologiczne i genetyczne następstwa mitozy i mejozy.
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli.
T-W-12Markery molekularne i ich wykorzystanie.
T-W-9Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych.
T-W-11Regulacja ekspresji genów u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.
T-W-6Dziedziczenie genów sprzężonych.
T-W-5Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią.
T-W-7Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe.
T-W-4Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki
3,0Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
4,0Ma ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
4,5Ma dobrze ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
5,0Ma głęboką świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej