Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekologii i geografii fizycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy o genezie i zróżnicowaniu krajobrazów Polski. |
C-2 | Poznanie czynników abiotycznych, biotycznych i antropogenicznych warunkujących rozwój i funkcjonowanie krajobrazów różnych typów. |
C-3 | Poznanie specyfiki ekologicznej różnych typów krajobrazu w kontekście ich użytkowania i ochrony. |
C-4 | Nabycie umiejętności stosowania metod inwentaryzacji i waloryzacji elementów krajobrazowych w procesie planistycznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczenie celów i zakresu studiów krajobrazowych. Przegląd materiałów źródłowych | 1 |
T-A-2 | Analiza czynników fizjograficznych: budowa geologiczna, geomorfologia, hydrologia, użytkowanie terenu. | 2 |
T-A-3 | Powiązania ekologiczne w krajobrazie chronionym. Procesy ekologiczne, obieg wody i pierwiastków. | 1 |
T-A-4 | Szata roślinna w krajobrazie i jej rola indykacyjna. | 1 |
T-A-5 | Budowa modelu funkcjonalnego wybranego fragmentu krajobrazu. | 1 |
T-A-6 | Waloryzacja jakościowa i przestrzenna. Kryteria waloryzacji ekotopów. | 1 |
T-A-7 | Projekt ochrony elementów przyrodniczych w krajobrazie młodoglacjalnym. | 1 |
8 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Terenowe metody inwentaryzacji i oceny elementów składowych krajobrazu. | 2 |
T-L-2 | Program użytkowania obszaru studialnego. Ocena skutków realizacji zamierzeń projektowych. | 2 |
T-L-3 | Opracowanie syntetyczne studium kształtowania krajobrazui. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Krajobraz - pojęcia ogólne, klasyfikacja. Fizjograficzne podstawy podstawy rozwoju krajobrazów Polski północno-zachodniej. | 2 |
T-W-2 | Procesy modyfikujące krajobraz pierwotny: erozja, akumulacja, sukcesja ekologiczna, modyfikujący wpływ człowieka. | 1 |
T-W-3 | Woda w krajobrazie. Ekologiczne podstawy rozwoju, ochrony i kształtowania ekosystemów mokradłowych. | 1 |
T-W-4 | Metody inwentaryzacji elementów składowych krajobrazu, analiza powiązań pomiędzy jednostkami elementarnymi - ekotopami. | 1 |
T-W-5 | Ekologiczne podstawy funkcjonowania jako podstawa kształtowania krajobrazów naturalnych. | 1 |
T-W-6 | Funkcjonowanie krajobazu rolniczego, rola siedlisk marginalnych. | 2 |
T-W-7 | Specyfika ekologiczna terenów turystycznych, sportowych i rekreacyjnych. | 1 |
T-W-8 | Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu miejskiego, cechy terenów zurbanizowanych, obieg materii i energii. | 1 |
T-W-9 | Krajobraz przemysłowy. Ekologiczne podstawy rekultywacji terenów zdegradowanych. | 1 |
T-W-10 | Tematyka krajobrazowa w planowaniu przestrzennym. Opracowania ekofizjograficzne. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie projektu | 8 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie prezentacji | 10 |
A-L-3 | studiowanie literatury | 6 |
A-L-4 | konsultacje | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie do sprawdzianu pisemnego | 6 |
A-W-3 | konsultacje | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład nformacyjny |
M-2 | metoda projektów |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | przygotowanie prezentacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań projektowych |
S-3 | Ocena formująca: bieżąca ocena realizacji zadań zespołowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C03_W01 Ma wiedzę o zróżnicowaniu, swoistości ekologicznej i funkcjonowaniu różnych typów krajobrazów oraz relacjach pomiędzy czynnikami abiotycznymi, biotycznymi i gospodarką człowieka. | OS_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-3 | S-1 |
OS_2A_C03_W02 Ma wiedzę na temat antropogenicznego przekształcenia krajobrazu na podstawie parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych. | OS_2A_W08 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C03_U01 Potrafi gromadzić, syntetyzować i interpretować dane przyrodnicze stanowiące podstawę decyzji planistycznych. | OS_2A_U07 | — | — | C-4 | T-L-1, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-4, T-W-10 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C03_K01 Potrafi identyfikować zagrożenia i podejmować prawidłowe decyzje planistyczne w zakresie elementów kulturowych i estetycznych krajobrazu. | OS_2A_K03 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-2, T-A-5, T-A-7, T-A-6 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C03_W01 Ma wiedzę o zróżnicowaniu, swoistości ekologicznej i funkcjonowaniu różnych typów krajobrazów oraz relacjach pomiędzy czynnikami abiotycznymi, biotycznymi i gospodarką człowieka. | 2,0 | |
3,0 | ma ogólną wiedzę o zróżnicowaniu i funkcjonowaniu ekosystemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_2A_C03_W02 Ma wiedzę na temat antropogenicznego przekształcenia krajobrazu na podstawie parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych. | 2,0 | |
3,0 | ma ogólną wiedzę o rodzajach antropogenicznego przekształcenia krajobrazu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C03_U01 Potrafi gromadzić, syntetyzować i interpretować dane przyrodnicze stanowiące podstawę decyzji planistycznych. | 2,0 | |
3,0 | potrafi zestawić dane planistyczne, nie potrafi ich zinterpretować nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C03_K01 Potrafi identyfikować zagrożenia i podejmować prawidłowe decyzje planistyczne w zakresie elementów kulturowych i estetycznych krajobrazu. | 2,0 | |
3,0 | potrafi zestawić dane dotyczące zagrożen, nie potrafi ich zinterpretować nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu., PWN, Warszawa, 1996
- Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009
- Praca zbiorowa, Ocena i wycena zasobów przyrodniczych. Wyd. III., SGGW, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Macias A., Bródka S., Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, PWN, Warszawa, 2014