Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Monitoring jakości powietrza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring jakości powietrza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z pojęciami i parametrami opisu warunków aerosanitarnych powietrza atmosferycznego |
C-2 | Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i międzynarodowymi regulacjiami prawnymi z zakresu ochrony atmosfery. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników monitorowania jakości powietrza i depozycji zanieczyszczeń do podłoża, jako komponentów systemu zarządzania ochroną powietrza. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim - ćwiczenia w WIOŚ. | 4 |
T-A-2 | Prezentacje zespołów studentów dotyczące zmienności głównych i specyficznych zanieczyszczeń powietrza w wybranych miastach lub województwach. | 3 |
T-A-3 | Ocena struktury czasowej (dobowej i rocznej) wybranych zanieczyszczeń powietrza na tle głównych elementów meteorologicznych ( promieniowania, temperatury powietrza, prędkości i kierunku wiatru, wilgotności względnej). | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyczne i specyficzne zanieczyszczenia powietrza. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy. | 6 |
T-W-2 | Sieć krajowa i wyniki oceny tła zanieczyszczeń według programów międzynarodowych (EMEP, GAW?WMO). Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Badania warstwy ozonowej nad Polską i natężenia promieniowania uv. | 4 |
T-W-3 | System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza oraz chemizmu i depozycji zanieczyszczeń do podłoża. | 4 |
T-W-4 | Podstawowe akty prawne regulujące stan jakości powietrza w Polsce. | 4 |
T-W-5 | Europejski system handlu emisjami (ETS). Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Realizacja indywidualnych zadań z zakresu czasowej zmienności zanieczyszczeń na tle wybranych elementów meteorologicznych | 11 |
A-A-3 | udział w konsultacjach | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 3 |
A-W-5 | przygotowanie prezentacji dotyczacej zanieczyszczenia powietrza w wybranym rejonie/województwie | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu |
M-3 | Ćwiczenia: prezentowanie wyników opracowań dotyczących rodzajów zanieczyszczeń w obrębie wydzielonych grup studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań i opracowań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O07-2_W01 Identyfikuje źródła i procesy przyczyniające się do zanieczyszczenia atmosfery, rozróżnia parametry służące do ich opisu. Zna organizację i zasady funkcjonowania krajowego systemu ochrony atmosfery, w tym badań zjawisk globalnych i kontynentalnych w ramach umów międzynarodwych i konwencji ekologicznych | OS_1A_W03, OS_1A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O07-2_U01 Ma umiejętności doboru, pozyskiwania, analizy i wykorzystywania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza. Posługując się współczesnymi metodami informatycznymi potrafi ocenić zagrożenie środowiska atmosferycznego, a w konsekwencji - środowiska przyrodniczego | OS_1A_U01, OS_1A_U02 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O07-2_K01 Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. | OS_1A_K06 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-5 | M-1, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O07-2_W01 Identyfikuje źródła i procesy przyczyniające się do zanieczyszczenia atmosfery, rozróżnia parametry służące do ich opisu. Zna organizację i zasady funkcjonowania krajowego systemu ochrony atmosfery, w tym badań zjawisk globalnych i kontynentalnych w ramach umów międzynarodwych i konwencji ekologicznych | 2,0 | Nie zna źródeł i procesów powodujących zanieczyszczenie atmosfery. |
3,0 | Student identyfikuje źródła i procesy powodujące zanieczyszczenie atmosfery, zna pojecia, parametry i normy zanieczyszczeń powietrza | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza i ocenia je zgodnie z obowiązującymi normami. Objaśnia zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza, | |
4,0 | Student charakteryzuje wielkość emisji i imisji posługujac się standardowymi prametrami opisu i oceny z obowiazujacymi normami. Objaśnia zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i wymienia zasadnicze akty prawne z zakresu jakości powietrza. Wskazuje i charakteryzuje badania zanieczyszczenia atmosfery według programów międzynarodowych. | |
4,5 | Student charakteryzuje wielkość i zmiany emisji i imisji posługujac się standardowymi prametrami opisu i oceny z obowiazujacymi normami. Zna zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza, w tym podsystemu chemizmu opadów i depozycji do podłoża. Wskazuje akty prawne regulujace jakość powietrza. Charakteryzuje badania tła zanieczyszczenia atmosfery według programów miedzynarodowych i wylicza główne źródła danych o emisji i sposoby ich pozyskiwania. Przedstawia badania warstwy ozonowej nad Polską. | |
5,0 | Student charakteryzuje wielkość i zmiany emisji i imisji. Opisuje zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza, w tym podsystemu chemizmu opadów i depozycji do podłoża i wskazuje akty prawne regulujace jakość powietrza. Przedstawia badania tła zanieczyszczenia atmosfery według programów miedzynarodowych oraz badania warstwy ozonowej nad Polską i pomiary natężenia uv. Objaśnia system handlu emisjami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O07-2_U01 Ma umiejętności doboru, pozyskiwania, analizy i wykorzystywania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza. Posługując się współczesnymi metodami informatycznymi potrafi ocenić zagrożenie środowiska atmosferycznego, a w konsekwencji - środowiska przyrodniczego | 2,0 | Nie posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego oraz warunkach aerosanitarnych powietrza. |
3,0 | Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz prostej analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego oraz warunkach aerosanitarnych powietrza. | |
3,5 | Posiada umiejętności doboru i pozyskiwania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza. | |
4,0 | Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego. | |
4,5 | Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna i potrafi wykorzystać współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego. | |
5,0 | Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna i potrafi wykorzystać współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego, potrafi przeprowadzić symulacje. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O07-2_K01 Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. | 2,0 | Nie dostrzega i nie ma świadomości ryzyka zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. |
3,0 | Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikające z zanieczyszczenia atmosfery. | |
3,5 | Dostrzega i ma świadomość ryzyka zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. | |
4,0 | Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka. | |
4,5 | Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka. Jest otwarty na krytykę. | |
5,0 | Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka. Jest otwarty na krytykę, konstruktywnie przedstawia swoje poglądy. |
Literatura podstawowa
- USTAWA z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska - Dział II ochrona powietrza, (Dz. U. Nr 62, poz. 627), 2001
- Rozporzadzenie Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartosci odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. Nr 16/2010, poz. 87)., 2010
- Dyrektywa 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy., 2008
- Szklarczyk M., Ochrona atmosfery, Wydaw. UWM, Olsztyn, 2001
- Juda – Rezler K., Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, 2000, wybrane rozdziały
Literatura dodatkowa
- Raport: Jakość powietrza w Polsce w roku 2010 w świetle wyników pomiarów prowadzonych w ramach PMŚ, PMŚ, Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011
- Zbiorczy raport krajowy z pięcioletniej oceny jakości powietrza w strefach wykonanej w 2010 roku przez WIOŚ, PMŚ, Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2010
- Roczna ocena jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim za 2011 rok, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2012