Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Systemy informacji przestrzennej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informacji przestrzennej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,50,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komutera. Podstawowe wiadomości z zakresu kartografii lub geografii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie funkcjonowania programów wspomagających analizy przestrzenne (GIS).
C-2Poznanie źródeł danych przestrzennych wraz z możliwością ich pozyskania i wykorzystania w projektach.
C-3Poznanie możliwości systemów informacji przestrzennej w projektowaniu infrastruktury energetycznej i przy ocenie wpływu energetyki na środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe moduły programu rastrowego. Konwersja plików i rasteryzacja danych. Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.2
T-A-2Analiza Numerycznego Modelu Terenu.2
T-A-3Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska.1
T-A-4Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu. Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.2
T-A-5Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczania wielkości wybranych zjawisk klimatycznych. Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji farmy wiatrowej spełniajacej wybrane kryteria.2
9
wykłady
T-W-1Teoretyczne podstawy oraz żródła danych w systemach informacji przestrzennej.1
T-W-2Operacje logiczne na warstwach wektorowych i rastrowych.1
T-W-3Pozyskiwanie i przetwarzanie danych przestrzennych na potrzeby energetyki odnawialnej.2
T-W-4Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych. Operacje logiczne na warstwach rastrowych i wektorowych.2
T-W-5Numeryczny model terenu – TIN i DEM, tworzenie i wykorzystanie modelu terenu w projektach GIS.2
T-W-6Podstawowe zagadnienia teledetekcji.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeiach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury21
A-A-3Przygotowanie projektów do zaliczenia15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia końcowego16
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O08-2_W01
Student ma teoretyczną wiedzę dotyczącą Systemów Informacji Przestrzennej. Zna źródła danych przestrzennych i metody ich przetwarzania.
OZE_1A_W12C-2, C-3T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O08-2_U01
Student potrafi wykorzystać programy SIP do analiz związanych z lokalizacją wybranych źródeł energii odnawialnych (np. elektrowni wiatrowych). Potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map oraz na podstawie istniejących materiałów potrafi stworzyć prostą bazę danych o wybranych elementach środowiska.
OZE_1A_U14C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4M-2S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O08-2_K01
Student ma świadomość pozytywnego odziaływania energii odnawialnych na środowisko. Student wykazuje dużą dbałość przy doborze źródeł danych przestrzennych. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia SIP do działań inżynieryjnych.
OZE_1A_K02C-2, C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O08-2_W01
Student ma teoretyczną wiedzę dotyczącą Systemów Informacji Przestrzennej. Zna źródła danych przestrzennych i metody ich przetwarzania.
2,0
3,0Student zna podstawy teoretyczne SIP. Potrafi scharakteryzować podstawowe modele cyfrowej prezentacji zjawisk przestrzennych. Zna układy odwzorowań kartograficznych stosowanych w Polsce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O08-2_U01
Student potrafi wykorzystać programy SIP do analiz związanych z lokalizacją wybranych źródeł energii odnawialnych (np. elektrowni wiatrowych). Potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map oraz na podstawie istniejących materiałów potrafi stworzyć prostą bazę danych o wybranych elementach środowiska.
2,0
3,0Potrafi w sposób podstawowy wykonać zadania z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników. Rozróżnia podstawowe źródła danych stosowane przy prezentacji danych przestrzennych i zna podstawowe metody ich przetwarzania przy użyciu programów SIP/GIS.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O08-2_K01
Student ma świadomość pozytywnego odziaływania energii odnawialnych na środowisko. Student wykazuje dużą dbałość przy doborze źródeł danych przestrzennych. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia SIP do działań inżynieryjnych.
2,0
3,0Student ma świadomość postępu informatycznego i stąd rozumie dalszą potrzebę rozwijania umiejętności w zakresie wprowadzania systemów informacji przestrzennej na etapie projektowania pozyskiwania źródeł energii odnawialnych. Student ma świadomość wpływu nie zawsze korzystnych działań na otaczające środowisko przy pozyskiwaniu źródeł energii odnawialnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańska, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, 2013, lub wydania wcześniejsze od 1999 r.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe moduły programu rastrowego. Konwersja plików i rasteryzacja danych. Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.2
T-A-2Analiza Numerycznego Modelu Terenu.2
T-A-3Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska.1
T-A-4Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu. Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.2
T-A-5Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczania wielkości wybranych zjawisk klimatycznych. Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji farmy wiatrowej spełniajacej wybrane kryteria.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne podstawy oraz żródła danych w systemach informacji przestrzennej.1
T-W-2Operacje logiczne na warstwach wektorowych i rastrowych.1
T-W-3Pozyskiwanie i przetwarzanie danych przestrzennych na potrzeby energetyki odnawialnej.2
T-W-4Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych. Operacje logiczne na warstwach rastrowych i wektorowych.2
T-W-5Numeryczny model terenu – TIN i DEM, tworzenie i wykorzystanie modelu terenu w projektach GIS.2
T-W-6Podstawowe zagadnienia teledetekcji.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeiach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury21
A-A-3Przygotowanie projektów do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia końcowego16
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O08-2_W01Student ma teoretyczną wiedzę dotyczącą Systemów Informacji Przestrzennej. Zna źródła danych przestrzennych i metody ich przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Cel przedmiotuC-2Poznanie źródeł danych przestrzennych wraz z możliwością ich pozyskania i wykorzystania w projektach.
C-3Poznanie możliwości systemów informacji przestrzennej w projektowaniu infrastruktury energetycznej i przy ocenie wpływu energetyki na środowisko.
Treści programoweT-W-6Podstawowe zagadnienia teledetekcji.
T-W-3Pozyskiwanie i przetwarzanie danych przestrzennych na potrzeby energetyki odnawialnej.
T-W-1Teoretyczne podstawy oraz żródła danych w systemach informacji przestrzennej.
T-W-2Operacje logiczne na warstwach wektorowych i rastrowych.
T-W-5Numeryczny model terenu – TIN i DEM, tworzenie i wykorzystanie modelu terenu w projektach GIS.
T-W-4Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych. Operacje logiczne na warstwach rastrowych i wektorowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy teoretyczne SIP. Potrafi scharakteryzować podstawowe modele cyfrowej prezentacji zjawisk przestrzennych. Zna układy odwzorowań kartograficznych stosowanych w Polsce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O08-2_U01Student potrafi wykorzystać programy SIP do analiz związanych z lokalizacją wybranych źródeł energii odnawialnych (np. elektrowni wiatrowych). Potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map oraz na podstawie istniejących materiałów potrafi stworzyć prostą bazę danych o wybranych elementach środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U14orientuje się w możliwościach zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej i potrafi nadzorować systemy pozyskiwania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej i geotermalnej, a także opracować proste takie systemy;
Cel przedmiotuC-2Poznanie źródeł danych przestrzennych wraz z możliwością ich pozyskania i wykorzystania w projektach.
C-1Poznanie funkcjonowania programów wspomagających analizy przestrzenne (GIS).
Treści programoweT-A-1Podstawowe moduły programu rastrowego. Konwersja plików i rasteryzacja danych. Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.
T-A-2Analiza Numerycznego Modelu Terenu.
T-A-5Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczania wielkości wybranych zjawisk klimatycznych. Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji farmy wiatrowej spełniajacej wybrane kryteria.
T-A-3Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska.
T-A-4Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu. Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w sposób podstawowy wykonać zadania z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników. Rozróżnia podstawowe źródła danych stosowane przy prezentacji danych przestrzennych i zna podstawowe metody ich przetwarzania przy użyciu programów SIP/GIS.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O08-2_K01Student ma świadomość pozytywnego odziaływania energii odnawialnych na środowisko. Student wykazuje dużą dbałość przy doborze źródeł danych przestrzennych. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia SIP do działań inżynieryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-2Poznanie źródeł danych przestrzennych wraz z możliwością ich pozyskania i wykorzystania w projektach.
C-1Poznanie funkcjonowania programów wspomagających analizy przestrzenne (GIS).
C-3Poznanie możliwości systemów informacji przestrzennej w projektowaniu infrastruktury energetycznej i przy ocenie wpływu energetyki na środowisko.
Treści programoweT-A-1Podstawowe moduły programu rastrowego. Konwersja plików i rasteryzacja danych. Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.
T-A-2Analiza Numerycznego Modelu Terenu.
T-A-5Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczania wielkości wybranych zjawisk klimatycznych. Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji farmy wiatrowej spełniajacej wybrane kryteria.
T-A-3Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska.
T-A-4Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu. Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.
T-W-6Podstawowe zagadnienia teledetekcji.
T-W-3Pozyskiwanie i przetwarzanie danych przestrzennych na potrzeby energetyki odnawialnej.
T-W-5Numeryczny model terenu – TIN i DEM, tworzenie i wykorzystanie modelu terenu w projektach GIS.
T-W-4Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych. Operacje logiczne na warstwach rastrowych i wektorowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość postępu informatycznego i stąd rozumie dalszą potrzebę rozwijania umiejętności w zakresie wprowadzania systemów informacji przestrzennej na etapie projektowania pozyskiwania źródeł energii odnawialnych. Student ma świadomość wpływu nie zawsze korzystnych działań na otaczające środowisko przy pozyskiwaniu źródeł energii odnawialnej.
3,5
4,0
4,5
5,0