Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Oddziaływanie produkcji energii odnawialnej na środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oddziaływanie produkcji energii odnawialnej na środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy prawne w zakresie ochrony środowiska i gospodarki przestrzennej, podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania systemu ochrony przyrody w Polsce |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie wynikają z produkcji energii odnawialnej w odniesieniu do poszczególnych elementów środowiska. Przybliżenie sposobu ich eliminacji lub minimalizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metodyka oceny stanu zachowania siedlisk przyrodniczych i gatunków - rzeczywiste i potencjalne zagrożenia wynijkące z oddziaływania OZE | 6 |
T-A-2 | Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, podstawy prawne, charakterystyka | 3 |
T-A-3 | Wpływ funkcjonowania różnych technologii OZE na elementy środowiska przyrodniczego na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD wybranych ostoi siedliskowych na terenie województwa zachodniopomorskiego. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ produkcji biomasy i jej pozyskiwania ze źródeł rolniczych i pozarolniczych na środowisko | 2 |
T-W-2 | Oddziaływanie instalacji siłowni wiatrowych, biogazowni, geotermii i fotowoltaiki na środowisko | 4 |
T-W-3 | Potencjalne zagrożenia wynikające z oddziaływania różnych form produkcji energii odnawialnej na obszary prawnie chronione | 1 |
T-W-4 | Wpływ upraw roślin energetycznych obcego pochodzenia na stan zachowania lokalnej różnorodności biologicznej | 1 |
T-W-5 | Wpływ instalacji związanych z produkcją energii odnawialnej na stan rodzimej fauny - migracje zwierząt, funkcjonowanie korytarzy ekologicznych, izolacje i fragmentacje populacji. | 2 |
T-W-6 | Rola monitoringu środowiskowego w ocenie wpływu produkcji energii odnawialnej na lokalne środowisko abiotyczne i biotyczne. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Opracowanie wybranego zagadnienia w oparciu o materiały źródłowe - praca indywidualna | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć, analizowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-A-4 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury tematu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 7 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy i informacyjny - prezentacja mutimedialna |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | studium przypadku - praca zespołowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: opracowanie sprawozdania pisemnego z analizy materiałów źródłowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C24_W01 student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania odnawialnych surowców eneregetycznych ze źródeł rolniczych oraz środowiskowego oddziaływania instalacji OZE | OZE_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C24_U01 student potrafi określić zagrożenia dotyczące wprowadzania i wykorzystywania OZE na środowisko abiotyczne i biotyczne | OZE_1A_U18 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C24_K01 student ma świadomość wagi i rozumie znaczenie ochrony naturalnego środowiska oraz skutków jakie dla niego niesie pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł | OZE_1A_K04 | — | — | C-1 | T-A-3 | M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C24_W01 student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania odnawialnych surowców eneregetycznych ze źródeł rolniczych oraz środowiskowego oddziaływania instalacji OZE | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe mechanizmy oddziaływania produkcji energii z OZE na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C24_U01 student potrafi określić zagrożenia dotyczące wprowadzania i wykorzystywania OZE na środowisko abiotyczne i biotyczne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C24_K01 student ma świadomość wagi i rozumie znaczenie ochrony naturalnego środowiska oraz skutków jakie dla niego niesie pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość zagrożeń jakie niesie wykorzystywanie OZE, rozumie znaczenie pogłębiania wiedzy na ich temat i budowania świadomości społecznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008, I
- Ustawa z dn.16 kwietnia 2004, o ochronie przyrody, Dz.U 2004 nr 92 poz.880, Warszawa, 2004
- ustawa z dn. 27 kwietnia 2001, Prawo ochrony środowiska, Dz.U 2001 nr 62 poz.627, 2001
- Ustawa z dn.27 marca 2003, o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz.U 2003 nr 80 poz.717, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Domański R., Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne., PWN, Warszawa, 2009
- Europejskie Centrum Energii Odnawialnej, Odnawialne źródła energii jako element rozwoju lokalnego. Przewodnik., Warszawa, 2003
- Ziarnek K., Piątkowska D. (red.), Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego, RDOŚ BKP w Szczecinie, Szczecin, 2010