Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Infrastruktura hydrotechniczna małych elektrowni wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Infrastruktura hydrotechniczna małych elektrowni wodnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki. Mała energetyka wodna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasobami wodnymi kraju. Możliwościami wykorzystania energii wody. Zapoznanie z małymi budowlami hydrotechnicznymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | metody i urzadzenia do okreslania stanów i przepływów rzek, metody prognozowania i kształtowania przepływów | 8 |
T-A-2 | Parametry budowli hydrotechnicznych | 5 |
T-A-3 | Efektywność stosowanych urządzeń w MEW | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasoby wodne i prognozy zmian | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka hydrologiczna rzek | 3 |
T-W-3 | Klasyfikacja i podział budowli hydrotechnicznych | 3 |
T-W-4 | Infrastruktura hydrotehniczna małych rzek, naturalne i sztuczne obiekty infrastruktury liniowej. | 4 |
T-W-5 | Eksploatacja zbiorników retencyjnych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje projektu | 9 |
A-A-3 | Opracowanie nprojektu na zadany temat | 15 |
A-A-4 | Konsyltacje przedmiotowe | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje przedmiotowe | 10 |
A-W-3 | Opracowanie prezentacji | 12 |
A-W-4 | Studiowanie literatury | 8 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace -pogadanka, opis. |
M-2 | metody problemowe- dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Metody praktyczne - pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Praca kontrolna w formie prezentacji multimedialnej |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń (sprawdzian pisemny) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O08-1_W01 Student posiada wiedzę na temat lokalizacji małych elektrowni wodnych i urządzeń hydrotechnicznych wykorzystywanych w małej energetyce wodnej oraz efektywności funkcjonowania w oparciu o parametry cieku. | OZE_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O08-1_U01 Student potrafi interpretować parametry cieków na potrzeby obiektów małej energetyki wodnej i w oparciu o dane ocenić najkorzystniejszą lokalizację | OZE_1A_U14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O08-1_K01 Student ma świadomość znaczenia energii w gospodarce i społeczeństwie i zdaje sobie sprawę z konsekwencji przyrodniczych jakie niesie za sobą wykorzystanie energii wody. Posiada świadomość rozwoju technologicznego i potrzeby uzupełniania wiedzy zakresu nowych rozwiązań w małej energetyce wodnej. | OZE_1A_K01, OZE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O08-1_W01 Student posiada wiedzę na temat lokalizacji małych elektrowni wodnych i urządzeń hydrotechnicznych wykorzystywanych w małej energetyce wodnej oraz efektywności funkcjonowania w oparciu o parametry cieku. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe urządzenia hydrotechniczne wykorzystywane w małej energetyce wodnej, zna podstawowe parametry cieków mające wpływ na lokalizację i efektywność pracy elektrowni wodnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O08-1_U01 Student potrafi interpretować parametry cieków na potrzeby obiektów małej energetyki wodnej i w oparciu o dane ocenić najkorzystniejszą lokalizację | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić proponowaną lokalizację dla urządzeń małej energetyki wodnej, jednak nie ustrzega się licznych błędów w interpretacji parametrów cieku oraz doboru infrastruktury hydrotechnicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O08-1_K01 Student ma świadomość znaczenia energii w gospodarce i społeczeństwie i zdaje sobie sprawę z konsekwencji przyrodniczych jakie niesie za sobą wykorzystanie energii wody. Posiada świadomość rozwoju technologicznego i potrzeby uzupełniania wiedzy zakresu nowych rozwiązań w małej energetyce wodnej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość znaczenia małej energetyki wodnej dla produkcji energii, zdaje sobie sprawę z nowych rozwiązań technichnicznych jednak nie podejmuje tematu z własnej inicjatywy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bajkiewicz- Grabowska, Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2010
- Wołszyn J., Regulacja rzek i potoków, AR Wrocław, Wrocław, 1994
- Majewski W., Walczykiewicz T., Zrównoważone gospodarowanie zasobami wodnymi...., IMGW Warszawa, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Wodna, czasopismo SIGMA, 2018
- Energetyka wodna, czasopismo, 2016