Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Tereny zieleni - pielęgnacja w zależności od miejsca:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł Tereny zieleni - historia i pielęgnacja
Przedmiot Tereny zieleni - pielęgnacja w zależności od miejsca
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii, urządzania terenów zieleni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach ozdobnych
C-2Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na krzewach
C-3Określenie pielęgnacji drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
C-4Określenie pielęgnacji i zabezpieczenia drzew i krzewów w terenach zieleni po posadzeniu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rodzaje rośinności stosowanej w terenach zieleni2
T-W-2Cechy roślinności drzewiastej, wybór rośliny w zależności od miejsca, funkcji i stanowiska2
T-W-3Przegląd podstawowych i najważniejszych cięć drzew i krzewów3
T-W-4Pielęgnacja drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku4
T-W-5Warunki przy sadzeniu drzew i krzewów wiosną i jesienią2
T-W-6Pielęgnacja i zabezpieczenie drzew i krzewów po posadzeniu3
T-W-7Pielęgnacja trawników w zależności od miejsca2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach18
A-W-2Studiowanie fachowej literatury22
A-W-3przygotowanie do zaliczenia oraz obecność na zaliczeniu10
A-W-4Konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające i problemowe (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-T2_W01
Ma wiedzę na temat podstawowych sposobów cięć i określania wymagań pielęgnacyjnych w zależności od pory roku i gatunku drzew i krzewów
OG_1A_W10, OG_1A_W15C-4, C-2, C-1, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-T2_U01
Wykorzystuje znajomość drzew i krzewów oraz podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić
OG_1A_U03C-4, C-2, C-1, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-T2_K01
Dokształca sie w zakresie dendrologii i świadomie oceni walory dekoracyjne roślin w zależności od pielęgnacji
OG_1A_K01, OG_1A_K04C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-T2_W01
Ma wiedzę na temat podstawowych sposobów cięć i określania wymagań pielęgnacyjnych w zależności od pory roku i gatunku drzew i krzewów
2,0student nie przyswoił żadnych wiadomości podanych na zajęciach
3,0zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w rozszerzonym zakresie
4,5zna zakres przedmiotu podany i obowiazujacy na zajęciach
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-T2_U01
Wykorzystuje znajomość drzew i krzewów oraz podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić
2,0Nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajeciach
3,0Potrafi ocenić i rozpoznać podstawowe gatunki drzew i krzewów
3,5Potrafi oznaczyć podstawowe gatunki roślin i zna historię rozwoju ogrodów
4,0Wykorzystuje znajomość roślin i ocenia ich dobór i pielęgnację dla odpowiedniego stylu zabytkowego parku
4,5Wykorzystuje znajomość roślin, stylu parku i potrafi to wykorzystać w projekcie prac zwiazanych z rewaloryzacją
5,0Potrafi wykonaćdokładną dokumentację prac pielęgnacyjnych zwiazanych z rewaloryzacją zabytkowego parku

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-T2_K01
Dokształca sie w zakresie dendrologii i świadomie oceni walory dekoracyjne roślin w zależności od pielęgnacji
2,0nie ma żadnych informacji na temat przedmiotu
3,0zna podstawowe gatunki drzew i krzewów
3,5zna podstawowe gatunki roślin i sposoby ich pielęgnacji
4,0zna podstawowe gatunki drzew i krzewów , sposoby ich pielęgnacji w zależności od epoki
4,5potrafi przeprowadzić rewaloryzację zabytkowego parku - projekt pielęgnacji
5,0potrafi przeprowadzić prawidłowo rewaloryzację zabytkowego parku rozróżniając ich styl i prace pielęgnacyjne w stopniu rozszerzonym

Literatura podstawowa

  1. Bradley S, Przycinanie drzew i krzewów, Muza, Warszawa, 2006
  2. Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
  3. Chachulski Z., Chirurgia i pielęgnacja drzew, Legraf, 2000
  4. Seneta W. i Dolatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Siewniak M. i M., Cięcie drzew, krzewów i pnączy. Przewodnik dla Arborysty
  2. Zeszyty Naukowe Międzynarodowego Towarzystwa Uprawy i Ochrony Drzew

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje rośinności stosowanej w terenach zieleni2
T-W-2Cechy roślinności drzewiastej, wybór rośliny w zależności od miejsca, funkcji i stanowiska2
T-W-3Przegląd podstawowych i najważniejszych cięć drzew i krzewów3
T-W-4Pielęgnacja drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku4
T-W-5Warunki przy sadzeniu drzew i krzewów wiosną i jesienią2
T-W-6Pielęgnacja i zabezpieczenie drzew i krzewów po posadzeniu3
T-W-7Pielęgnacja trawników w zależności od miejsca2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach18
A-W-2Studiowanie fachowej literatury22
A-W-3przygotowanie do zaliczenia oraz obecność na zaliczeniu10
A-W-4Konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O09-T2_W01Ma wiedzę na temat podstawowych sposobów cięć i określania wymagań pielęgnacyjnych w zależności od pory roku i gatunku drzew i krzewów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W10student ma elementarną wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych
OG_1A_W15student posiada wiedzę z zakresu dendrologii i zagospodarowania terenów zieleni niezbędną do ich projektowania i eksploatacji
Cel przedmiotuC-4Określenie pielęgnacji i zabezpieczenia drzew i krzewów w terenach zieleni po posadzeniu
C-2Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na krzewach
C-1Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach ozdobnych
C-3Określenie pielęgnacji drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
Treści programoweT-W-3Przegląd podstawowych i najważniejszych cięć drzew i krzewów
T-W-4Pielęgnacja drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
T-W-5Warunki przy sadzeniu drzew i krzewów wiosną i jesienią
T-W-6Pielęgnacja i zabezpieczenie drzew i krzewów po posadzeniu
T-W-7Pielęgnacja trawników w zależności od miejsca
Metody nauczaniaM-1Metody podające i problemowe (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych wiadomości podanych na zajęciach
3,0zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w rozszerzonym zakresie
4,5zna zakres przedmiotu podany i obowiazujacy na zajęciach
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O09-T2_U01Wykorzystuje znajomość drzew i krzewów oraz podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Cel przedmiotuC-4Określenie pielęgnacji i zabezpieczenia drzew i krzewów w terenach zieleni po posadzeniu
C-2Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na krzewach
C-1Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach ozdobnych
C-3Określenie pielęgnacji drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
Treści programoweT-W-3Przegląd podstawowych i najważniejszych cięć drzew i krzewów
T-W-4Pielęgnacja drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
T-W-5Warunki przy sadzeniu drzew i krzewów wiosną i jesienią
T-W-6Pielęgnacja i zabezpieczenie drzew i krzewów po posadzeniu
T-W-7Pielęgnacja trawników w zależności od miejsca
Metody nauczaniaM-1Metody podające i problemowe (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajeciach
3,0Potrafi ocenić i rozpoznać podstawowe gatunki drzew i krzewów
3,5Potrafi oznaczyć podstawowe gatunki roślin i zna historię rozwoju ogrodów
4,0Wykorzystuje znajomość roślin i ocenia ich dobór i pielęgnację dla odpowiedniego stylu zabytkowego parku
4,5Wykorzystuje znajomość roślin, stylu parku i potrafi to wykorzystać w projekcie prac zwiazanych z rewaloryzacją
5,0Potrafi wykonaćdokładną dokumentację prac pielęgnacyjnych zwiazanych z rewaloryzacją zabytkowego parku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O09-T2_K01Dokształca sie w zakresie dendrologii i świadomie oceni walory dekoracyjne roślin w zależności od pielęgnacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Określenie pielęgnacji drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
Treści programoweT-W-3Przegląd podstawowych i najważniejszych cięć drzew i krzewów
T-W-4Pielęgnacja drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
T-W-5Warunki przy sadzeniu drzew i krzewów wiosną i jesienią
T-W-6Pielęgnacja i zabezpieczenie drzew i krzewów po posadzeniu
T-W-7Pielęgnacja trawników w zależności od miejsca
Metody nauczaniaM-1Metody podające i problemowe (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma żadnych informacji na temat przedmiotu
3,0zna podstawowe gatunki drzew i krzewów
3,5zna podstawowe gatunki roślin i sposoby ich pielęgnacji
4,0zna podstawowe gatunki drzew i krzewów , sposoby ich pielęgnacji w zależności od epoki
4,5potrafi przeprowadzić rewaloryzację zabytkowego parku - projekt pielęgnacji
5,0potrafi przeprowadzić prawidłowo rewaloryzację zabytkowego parku rozróżniając ich styl i prace pielęgnacyjne w stopniu rozszerzonym