Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien wykazać się znajomością fizjologii roślin, przebiegu morfogenezy, działania roślinnych regulatorów wzrostu. Powinien znać metody rozmnażania generatywnego i wegetatywnego oraz hodowli twórczej nowych gatunków roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie sobie wiedzy teoretycznej, pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro. |
C-2 | Nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro. |
C-3 | Nabycie umiejętności zakładania i prowadzenia sterylnych kultur roślinnych oraz adaptacji roślin ex vitro do warunków szklarniowych. |
C-4 | Nabycie umiejętności oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roślin w kulturach in vitro. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Skład mineralny i zasady przygotowywania podłoży dla określonych typów roślin i kultur. Warunki fizyczne (światło, temepratura) prowadzenia kultury. | 2 |
T-A-2 | Określanie czynników wpływających na wydajność i ekonomiczną opłacalność prowadzenia roślinnych kultur in vitro. Projektowanie laboratorium oraz określanie jego hipotetycznych możliwości produkcyjnych. | 1 |
3 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek). | 2 |
T-L-2 | Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa | 2 |
T-L-3 | Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Roślinne kultury in vitro: zarys historii badań, obecne osiągnięcia oraz wykorzystanie w nauce i praktyce. Przegląd kultur in vitro. | 2 |
T-W-2 | Główne etapy mikrorozmnażania. Czynniki oddziaływujące na poszczególne stadia mikropropagacji. | 2 |
T-W-3 | Proces somatycznej embriogenezy w kulturach in vitro. Tworzenie i wykorzystanie sztucznych nasion. | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie kultur in vitro w biosyntezie wtórnych metabolitów. Metody prowadzenie kultur kalusowych w bioreaktorach. | 2 |
T-W-5 | Przechowywanie materiału genetycznego w kulturach in vitro | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | przygotowywanie do zaliczeń | 5 |
A-A-3 | przygotowanie projektu laboratorium in vitro | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-L-2 | Podsumowanie wyników doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach. Przygotowanie sprawozdań w postaci pisemnej i prezentacji multimedialnych. | 3 |
A-L-3 | Studiowanie zaleconej literatury. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | samodzielne przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-4 | zaliczenie | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne, nauczanie umiejętności praktycznych. |
M-3 | Praca projektowa - przygotowanie projektu laboratorium wraz z jego wyposażeniem i oceną możliwości produkcyjnych. |
M-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej przez studentów dotyczacejwyników doświadczeń przeprowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena przygotowanego projektu laboratorium |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena publikacji podsumowujacych wyniki badań przeprowadzonych w trakcie zajęć. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe - pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C17_W01 Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roślin w kulturach in vitro. | OG_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1 | M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C17_U01 Potrafi korzytając z wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro | OG_1A_U17 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-A-1 | M-2, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C17_K01 Potrafi pracować w zespole namnażającym rośliny w laboratorium kultur in vitro | OG_1A_K05 | — | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-2, M-4, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
OG_1A_C17_K02 Student zna zasady przechowywania substancji toksycznych w laboratorium oraz ma świadomość ich wpływu na środowisko naturalne. | OG_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C17_W01 Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roślin w kulturach in vitro. | 2,0 | niezadowalająca wiedza |
3,0 | zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami | |
3,5 | zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami | |
4,0 | dobra wiedza | |
4,5 | bardzo dobra wiedza | |
5,0 | znakomita wiedza |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C17_U01 Potrafi korzytając z wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro | 2,0 | Student nie potrafi w przygotować podłoży wzrostowych, ani założyć sterylnych kultur |
3,0 | Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu. | |
4,0 | Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Popełnia nieliczne błędy przy zakładaniu kultur - conajmniej 50% kultur jest sterylnych. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Niemal nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - conajmniej 80% kultur jest sterylnych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników, samodzielnie wylicza zawartości substancji w pozywce, potrafi dobrać skład podłoża do etapu wzrostu i gatunku rośliny. Nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - wszystkie są sterylne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C17_K01 Potrafi pracować w zespole namnażającym rośliny w laboratorium kultur in vitro | 2,0 | Student nie potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro. |
3,0 | Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy. | |
3,5 | Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia nieliczne błędy. | |
4,0 | Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako członek zespołu, wykazuje inicjactywę w zakresie powierzonych mu obowiązków, ale nie potrafi kierować pracą jako przywódca zespołu. | |
4,5 | Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca. | |
5,0 | Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca. Potrafi w sposób doskonały kierować pracą kolegów i rozwiązywać powstające konflikty. | |
OG_1A_C17_K02 Student zna zasady przechowywania substancji toksycznych w laboratorium oraz ma świadomość ich wpływu na środowisko naturalne. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. |
3,0 | Student w stopniu ograniczonym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. | |
3,5 | Student w stopniu ogroaniczonym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro, ale zna ich wpływ na środowisko naturalne. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Nie zna zasad prowadzenia dokumentacji | |
4,5 | Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Jest w stanie pod nadzorem prowadzić dokumentację z tym związaną. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Jest w stanie samodzielnie prowadzić dokumentację z tym związaną. |
Literatura podstawowa
- Zenkteler M., Hodowla komórek i tkanek roślinnych., PWN, Warszawa, 1981
- M. Zenkteler., Hodowla komórek i tkanek roślinnych., PWN, W-wa, 1981
- Zenkteler M. (red.), Hodowla komórek i tkanek roślinnych., PWN, Warszawa, 1984, I
- red. S. Malepszy., Biotechnologia roślin., PWN, W-wa, 2007
- Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin., PWN, Warszawa, 2009, II
Literatura dodatkowa
- Malepszy S. (red.), Biotechnologia roslin., PWN, Warszawa, 2011, 2
- Stokłosowa E., Hodowla komórek i tkanek., PWN, W-wa, 2008
- Bhojwani S,.S., Razdan M.N., Plant tissue culture: Theory and practice., Elsevier, Amsterdam, 1990, I