Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Degradacja środowiska a zdrowie człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Degradacja środowiska a zdrowie człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu źródeł zagrożeń środowiskowych, ochrony środowiska, fizjologii człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy | 2 |
T-A-2 | Zmiany globalne klimatu i wpływ klimatu na zdrowie człowieka | 1 |
T-A-3 | Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka | 1 |
T-A-4 | Wpływ zanieczyszczonej żywności na zdrowie człowieka | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski. | 1 |
T-W-2 | Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka | 2 |
T-W-3 | Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie człowieka. | 2 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie materiału na ćwiczenia | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersacyjny |
M-2 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: prezentacja multimedialna |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O05_W01 W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze | ROL_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
ROL_2A_O05_W02 Student ma poszerzona wiedzę dot skutków degradacji środowiska | ROL_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O05_U01 W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych | ROL_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
ROL_2A_O05_U02 Student samodzielnie analizuje problemy związane ze zdrową żywnością i wpływem żywności na zdrowie czlowieka i przygotowuje prezentacje z tego zakresu | ROL_2A_U03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska. | ROL_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1 |
ROL_2A_O05_K02 Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań. | ROL_2A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O05_W01 W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze | 2,0 | |
3,0 | student zna zakres przedmiotu i rozróżnia zagrożenia środowiskowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_O05_W02 Student ma poszerzona wiedzę dot skutków degradacji środowiska | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę na temat przyczyn degradacji środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O05_U01 W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych | 2,0 | student nie tematyki wykładów |
3,0 | student umie ocenić źródła degradacji środowiska | |
3,5 | student analizuje i szacuje wpływ różnych elementów środowiska na zdrowie człowieka | |
4,0 | student umie wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia | |
4,5 | student umie zinterpretować dane i wyszukać środki zaradcze | |
5,0 | student potrafi rozwinąc temat poza wiadomości z wykładów | |
ROL_2A_O05_U02 Student samodzielnie analizuje problemy związane ze zdrową żywnością i wpływem żywności na zdrowie czlowieka i przygotowuje prezentacje z tego zakresu | 2,0 | student nie angażuje sie w tematykę wykładów |
3,0 | student zgłasza gotowość do przygotowania materiału dotatkowego związanego z zdrową żywnością | |
3,5 | student współpracuje z innymi studentami w opracowaniu prezentacji | |
4,0 | student samodzielnie przygotowuje prezentację | |
4,5 | student prezentuje wraz z zespołem przygotowany materiał | |
5,0 | student prowadzi samodzielną prezentacje |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska. | 2,0 | student nie postrzega relacji człowiek - środowisko |
3,0 | student ma zdolnośc do rozumienia zależności pomiędzy działalnością człowieka i środowiskiem | |
3,5 | student wykazuje otwartość na zagadnienia zależności degradacji środowiska a zdrowia człowieka | |
4,0 | student ocenia te zależności | |
4,5 | student ma aktywna postawę do uświadamiania tych zależności | |
5,0 | student jest kreatywny w uświadamianiu zależności pomiędzy degradacją środowiska a zdrowiem człowieka | |
ROL_2A_O05_K02 Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań. | 2,0 | student nie zna skutków zaplanowanych działań |
3,0 | student potrafi ocenić skutki | |
3,5 | student potrafi postępować zdodnie z zasadami ochrony środowiska i zdrowia | |
4,0 | student ma wrażliwośc na zagrożenia i metody przeciwdziałania | |
4,5 | student potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki | |
5,0 | student jest zdeterminowany i ma aktywna postawę w ochronie środowiska |
Literatura podstawowa
- Marek Siemiński, Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001, pierwsze
Literatura dodatkowa
- rożni, Problemy ocen środowiskowych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, kwartalniki 2000 - 2010