Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Kształtowanie terenów zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie terenów zieleni | ||
Specjalność | Doradztwo w agroturyźmie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii, roślin ozdobnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rola terenów zieleni dla poprawy bytu człowieka |
C-2 | Elementy zagospodarowania terenów zieleni |
C-3 | Zasady wykonywania projektów terenów zieleni |
C-4 | Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu |
C-5 | Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Koncepcja zagospodarowania terenu (praca w zespołach) | 2 |
T-A-2 | Dobór roślin | 3 |
T-A-3 | Projekt zagospodarowania terenu zieleni | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i funkcje terenów zieleni. Ukształtowanie terenu i prace ziemne wykonywane podczas budowy terenów zieleni, wyznaczanie miejsc sadzenia roślin | 2 |
T-W-2 | Elementy małej architektury i wyposażenia terenów zieleni – skarpy, schody terenowe, drogi, woda w terenach zieleni itp. | 2 |
T-W-3 | Trawniki i runo parkowe – budowa i pielęgnacja | 1 |
T-W-4 | Podstawy projektowania terenów zieleni. Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni | 2 |
T-W-5 | Żywopłoty – dobór roślin, technika zakładania i pielęgnacji. Pnącza – znaczenie dla terenów zieleni, dobór, podpory | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Praca własna studenta, przygotowanie do kolokwiów | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach, | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | Praca własna studenta, przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady multimedialne, dyskusje |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D03A_W01 Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni | ROL_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D03A_U01 Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania | ROL_2A_U04 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-5, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D03A_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania | ROL_2A_K02, ROL_2A_K04, ROL_2A_K06 | — | — | C-2, C-4, C-5 | T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D03A_W01 Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni | 2,0 | student nie posiada wiedzy z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury,nie zna symboli i normatywów, nie potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu zieleni |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna niektóre symbole i normatywy, w ograniczonym zakresie potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni | |
3,5 | student posiada wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna niektóre symbole i normatywy, w ograniczonym zakresie potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni | |
4,0 | student posiada rozszerzoną wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, w potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni | |
4,5 | student posiada ponad dobrą wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni | |
5,0 | student posiada bardzo dobrą wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D03A_U01 Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania | 2,0 | student nie zna roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, nie potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjętych rozwiązań |
3,0 | student zna ograniczoną liczbę roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu | |
3,5 | student wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania | |
4,0 | student potrafi wykorzystać znajomość roślin w stopniu rozszerzonym do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania | |
4,5 | student zna większość roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania | |
5,0 | student zna większość roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, bardzo dobrze potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D03A_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania | 2,0 | student nie ma świadomości ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, nie potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejszych celów i zadań |
3,0 | student ma elementarna świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania | |
3,5 | student ma dostateczną świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania | |
4,0 | student ma dobrą świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania | |
4,5 | student ma pełną świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania | |
5,0 | student ma ugruntowaną świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania |
Literatura podstawowa
- Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
- Borcz Z., Elementy projektowania terenów zieleni, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1997
- Malczyk T., Wytyczne do projektowania zieleni na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005
- Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
- Katalog roślin drzewa, krzewy, byliny, Wyd. Agencja Promocji Zieleni, Związek Szkółkarzy Polskich, Warszawa, 2006