Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Kształtowanie terenów zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie terenów zieleni
Specjalność Doradztwo w agroturyźmie
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,14zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,86zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii, roślin ozdobnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rola terenów zieleni dla poprawy bytu człowieka
C-2Elementy zagospodarowania terenów zieleni
C-3Zasady wykonywania projektów terenów zieleni
C-4Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu
C-5Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu (praca w zespołach)2
T-A-2Dobór roślin3
T-A-3Projekt zagospodarowania terenu zieleni4
9
wykłady
T-W-1Rola i funkcje terenów zieleni. Ukształtowanie terenu i prace ziemne wykonywane podczas budowy terenów zieleni, wyznaczanie miejsc sadzenia roślin2
T-W-2Elementy małej architektury i wyposażenia terenów zieleni – skarpy, schody terenowe, drogi, woda w terenach zieleni itp.2
T-W-3Trawniki i runo parkowe – budowa i pielęgnacja1
T-W-4Podstawy projektowania terenów zieleni. Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni2
T-W-5Żywopłoty – dobór roślin, technika zakładania i pielęgnacji. Pnącza – znaczenie dla terenów zieleni, dobór, podpory2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Praca własna studenta, przygotowanie do kolokwiów20
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach,15
A-W-2Udział w konsultacjach5
A-W-3Praca własna studenta, przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne, dyskusje
M-2Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D03A_W01
Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
ROL_2A_W09C-1T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D03A_U01
Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
ROL_2A_U04C-1, C-2, C-4, C-5, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D03A_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
ROL_2A_K02, ROL_2A_K04, ROL_2A_K06C-2, C-4, C-5T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D03A_W01
Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
2,0student nie posiada wiedzy z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury,nie zna symboli i normatywów, nie potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu zieleni
3,0student posiada ograniczoną wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna niektóre symbole i normatywy, w ograniczonym zakresie potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
3,5student posiada wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna niektóre symbole i normatywy, w ograniczonym zakresie potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
4,0student posiada rozszerzoną wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, w potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
5,0student posiada bardzo dobrą wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D03A_U01
Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
2,0student nie zna roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, nie potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjętych rozwiązań
3,0student zna ograniczoną liczbę roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu
3,5student wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
4,0student potrafi wykorzystać znajomość roślin w stopniu rozszerzonym do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
4,5student zna większość roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
5,0student zna większość roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, bardzo dobrze potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D03A_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
2,0student nie ma świadomości ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, nie potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejszych celów i zadań
3,0student ma elementarna świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
3,5student ma dostateczną świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
4,0student ma dobrą świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
4,5student ma pełną świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
5,0student ma ugruntowaną świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania

Literatura podstawowa

  1. Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
  2. Borcz Z., Elementy projektowania terenów zieleni, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1997
  3. Malczyk T., Wytyczne do projektowania zieleni na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005
  4. Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
  2. Katalog roślin drzewa, krzewy, byliny, Wyd. Agencja Promocji Zieleni, Związek Szkółkarzy Polskich, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu (praca w zespołach)2
T-A-2Dobór roślin3
T-A-3Projekt zagospodarowania terenu zieleni4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i funkcje terenów zieleni. Ukształtowanie terenu i prace ziemne wykonywane podczas budowy terenów zieleni, wyznaczanie miejsc sadzenia roślin2
T-W-2Elementy małej architektury i wyposażenia terenów zieleni – skarpy, schody terenowe, drogi, woda w terenach zieleni itp.2
T-W-3Trawniki i runo parkowe – budowa i pielęgnacja1
T-W-4Podstawy projektowania terenów zieleni. Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni2
T-W-5Żywopłoty – dobór roślin, technika zakładania i pielęgnacji. Pnącza – znaczenie dla terenów zieleni, dobór, podpory2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Praca własna studenta, przygotowanie do kolokwiów20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach,15
A-W-2Udział w konsultacjach5
A-W-3Praca własna studenta, przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D03A_W01Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W09posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
Cel przedmiotuC-1Rola terenów zieleni dla poprawy bytu człowieka
Treści programoweT-W-1Rola i funkcje terenów zieleni. Ukształtowanie terenu i prace ziemne wykonywane podczas budowy terenów zieleni, wyznaczanie miejsc sadzenia roślin
T-A-3Projekt zagospodarowania terenu zieleni
T-A-2Dobór roślin
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu (praca w zespołach)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni
M-1Wykłady multimedialne, dyskusje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury,nie zna symboli i normatywów, nie potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu zieleni
3,0student posiada ograniczoną wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna niektóre symbole i normatywy, w ograniczonym zakresie potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
3,5student posiada wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna niektóre symbole i normatywy, w ograniczonym zakresie potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
4,0student posiada rozszerzoną wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, w potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
5,0student posiada bardzo dobrą wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D03A_U01Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U04Samodzielnie potrafi opracować projekt zagospodarowania różnych siedlisk z wykorzystaniem roślin rolniczych i energetycznych i ozdobnych oraz ocenić jego efekty
Cel przedmiotuC-1Rola terenów zieleni dla poprawy bytu człowieka
C-2Elementy zagospodarowania terenów zieleni
C-4Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu
C-5Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni
C-3Zasady wykonywania projektów terenów zieleni
Treści programoweT-W-1Rola i funkcje terenów zieleni. Ukształtowanie terenu i prace ziemne wykonywane podczas budowy terenów zieleni, wyznaczanie miejsc sadzenia roślin
T-W-2Elementy małej architektury i wyposażenia terenów zieleni – skarpy, schody terenowe, drogi, woda w terenach zieleni itp.
T-W-5Żywopłoty – dobór roślin, technika zakładania i pielęgnacji. Pnącza – znaczenie dla terenów zieleni, dobór, podpory
T-W-4Podstawy projektowania terenów zieleni. Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni
T-W-3Trawniki i runo parkowe – budowa i pielęgnacja
T-A-3Projekt zagospodarowania terenu zieleni
T-A-2Dobór roślin
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu (praca w zespołach)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni
M-1Wykłady multimedialne, dyskusje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, nie potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjętych rozwiązań
3,0student zna ograniczoną liczbę roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu
3,5student wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
4,0student potrafi wykorzystać znajomość roślin w stopniu rozszerzonym do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
4,5student zna większość roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
5,0student zna większość roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, bardzo dobrze potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D03A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K02Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
ROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Cel przedmiotuC-2Elementy zagospodarowania terenów zieleni
C-4Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu
C-5Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni
Treści programoweT-W-5Żywopłoty – dobór roślin, technika zakładania i pielęgnacji. Pnącza – znaczenie dla terenów zieleni, dobór, podpory
T-A-3Projekt zagospodarowania terenu zieleni
T-A-2Dobór roślin
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu (praca w zespołach)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni
M-1Wykłady multimedialne, dyskusje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, nie potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejszych celów i zadań
3,0student ma elementarna świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
3,5student ma dostateczną świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
4,0student ma dobrą świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
4,5student ma pełną świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
5,0student ma ugruntowaną świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania