Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Kształtowanie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza w zakresie ochrony środowiska wyniesiona z zajęć pierwszego stopnia studiów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad planowania i kształtowania środowiska zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju. |
C-2 | Poznanie system ochrony przyrody i jej znaczenie społeczeństwa i gospodarki. |
C-3 | Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej |
C-4 | Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska | 1 |
T-A-2 | Projekt karty informacyjnej inwestycji | 1 |
T-A-3 | Wniosek na wycinkę drzew | 1 |
T-A-4 | Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów | 1 |
T-A-5 | Waloryzacja przyrodnicza obszaru | 1 |
T-A-6 | Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze | 1 |
T-A-7 | Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim | 1 |
T-A-8 | Podsumowanie | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z ochroną i kształtowaniem środowiska – rekapitulacja wiedzy | 1 |
T-W-2 | Biosfera. Obieg najważniejszych pierwiastków w przyrodzie. Rola wielkich ekosystemów (leśnych, bagiennych, oceanicznych) w kształtowaniu warunków życia na Ziemi. | 1 |
T-W-3 | Atmosfera. Źródła i stan zanieczyszczenia atmosfery. Antropogeniczne zmiany klimatu. | 1 |
T-W-4 | Hydrosfera. Gospodarowanie zasobami wodnymi i ich ochrona. Woda w krajobrazie wiejskim. | 1 |
T-W-5 | Litosfera. Przekształcenia powierzchni ziemi. Degradacja gleb, gospodarowanie zasobami. | 1 |
T-W-6 | Globalne problemy rozwoju i ochrony środowiska. | 1 |
T-W-7 | Odnawialne źródła energii w krajobrazie rolniczym. | 1 |
T-W-8 | Prawne i ekonomiczne instrumenty kształtowania środowiska, | 1 |
T-W-9 | Rola i zadania administracji w kształtowaniu środowiska. | 1 |
T-W-10 | System ochrony środowiska i ochrony przyrody w Polsce | 1 |
T-W-11 | Ochrona bioróżnorodności biologicznej - znaczenie bioróżnorodności w ochronie krajobrazów rolniczych | 1 |
T-W-12 | Waloryzacja przyrodnicza jako metoda kształtowania strategii ochrony i kształtowania środowiska | 1 |
T-W-13 | Kształtowanie krajobrazu i przestrzeni rolniczej w oparciu o lokalne wymogi ochrony przyrody. | 2 |
T-W-14 | Proces inwestycyjny na obszarach chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000. | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | czytanie literatury | 15 |
A-A-3 | przygotowanie saię do zajęć | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja panelowa |
M-3 | Zajęcia w grupach |
M-4 | Metoda projektowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdań z zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C04_W01 Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie. | ROL_2A_W03, ROL_2A_W09, ROL_2A_W10 | — | — | C-1, C-4, C-3, C-2 | T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-13, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1, M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C04_U01 Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska | ROL_2A_U03 | — | — | C-1, C-4, C-3, C-2 | T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-7 | M-3, M-2 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C04_K01 Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie | ROL_2A_K01, ROL_2A_K03, ROL_2A_K04 | — | — | C-4, C-3 | T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-7 | M-3, M-4 | S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C04_W01 Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie. | 2,0 | student nie zdobył wymaganej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | student w stopniu zadowalającym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu | |
4,5 | student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i wykazuję chęć jej poszerzenia | |
5,0 | student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i znacznie ją poszerzył |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C04_U01 Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska | 2,0 | student nie jest w stanie prawidłowo interpretować zagadnień z zakresu przedmiotu |
3,0 | student w stopniu zadowalającym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu | |
4,5 | student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować | |
5,0 | student w stopniu bardzo dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C04_K01 Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie | 2,0 | student nie zdobył kompetencji z zakresu przedmiotu i nie wykazuje chęci ich nabycia |
3,0 | student w stopniu zadowalającym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu | |
4,5 | student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach | |
5,0 | student w stopniu bardzo dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach |
Literatura podstawowa
- Kozłowski S., Ekorowój, PWN, Warszawa, 2008
- Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. 2001 Nr 62 poz. 627), 2001
- Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003 nr 80 poz. 717), 2003
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880), 2004
Literatura dodatkowa
- Richling. A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998