Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie
Sylabus przedmiotu Ochrona przyrody w agroekosystemach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona przyrody w agroekosystemach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z akresu botaniki podstaw ochrony przyrody realizowana w ramach przedmiotu "Botanika" na kierunku Rolnictwo S1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Siedliska przyrodnicze Natura 2000 związane z krajobrazem rolniczym | 1 |
T-A-2 | Zagrożenia, użytkowanie i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych występujących na obszarach użytkowanych rolniczo. | 2 |
T-A-3 | ochrona siedlisk lęgowych ptaków na terenach użytkowanych rolniczo - studium przypadku, analiza materiałów źródłowych | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony | 1 |
T-W-2 | Zasady użytkowania i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych i siedlisk lęgowych ptaków w krajobrazie rolniczym | 1 |
T-W-3 | Wskaźniki stosowane w ocenie różnorodności biologicznej ekosystemów | 1 |
T-W-4 | Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym | 1 |
T-W-5 | Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowiskowym | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | opracowywanie zadań w oparciu o materiały źródłowe | 4 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 2 |
A-A-5 | zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie materiałów źródłowych | 4 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 4 |
A-W-4 | zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-3 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: esej na wybrany temat |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O06_W01 student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy | ROL_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
ROL_2A_O06_W02 student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach | ROL_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O06_U01 student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów | ROL_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
ROL_2A_O06_U02 student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach | ROL_2A_U03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-A-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O06_K01 student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym | ROL_2A_K03, ROL_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O06_W01 student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wymienić czynniki, które ją kształtują na różnych poziomach organizacji biocenozy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_O06_W02 student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach | 2,0 | |
3,0 | student poprawnie opisuje strukturę, zależności pokarmowe i funkcjonowanie agroekosystemu na wybranym przykładzie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O06_U01 student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wymienić i podać przykład zastosowania przynajmniej jednego wskażnika oceny różnorodności biologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_O06_U02 student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wskazać kilka gatunków wskaźnikowych dla wybranego siedliska przyrodniczego lub lęgowego ptaków oraz określić status ich ochrony lub zagrożenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O06_K01 student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym | 2,0 | |
3,0 | student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym i rozumie znaczenie czynnej ochrony przyrody | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2004
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Bałazy S. Gmiąt A., Ochrona środowiska przyrodniczego w świetle programów rolnośrodowiskowych Unii Europejskiej, MODR w Karnowicach, Brzesko-Poznań-Turew, 2007