Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Prognozowanie i ocena zużycia energii w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prognozowanie i ocena zużycia energii w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu oceny i prognozowania zużycia energii w rolnictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza bilansu energetycznego poszczególnych procesów technologicznych w rolnictwie.2
T-A-2Analiza efektywności wykorzystania energii w procesach produkcyjnych.2
T-A-3Obliczanie wartości opałowej biomasy z uwzględnieniem jej wykorzystania w bilansie energetycznym przedsiębiorstw rolniczych.2
T-A-4Modelowanie zużycia energii w rolnictwie z uwzględnieniem nowych technologii oraz przepisów prawnych.2
8
wykłady
T-W-1Podstawowe źródła energii w gospodarce światowej i w Polsce. Energia w sektorze rolniczym. Rodzaje zużywanej energii. Charakterystyka poszczególnych rodzajów paliwa. Struktura zużycia energii w rolnictwie w świetle bezpieczeństwa energetycznego Polski. Energochłonność produkcji rolniczej. Ocena bilansu energetycznego podstawowych procesów technologicznych w rolnictwie.2
T-W-2Statystyczne i ekonometryczne metody w prognozowaniu konsumpcji energii. Ocena zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Prognozowanie przemian w rolnictwie i ich wpływu na bilans energetyczny gospodarki. Ocena potencjału pozyskiwania energii ze źródeł niekonwencjonalnych. Farmy wiatrowe, małe elektrownie wodne, biomasa – potencjalne źródła energii na potrzeby rolnictwa. Modernizacja infrastruktury technicznej gospodarstw rolnych.3
T-W-3Wpływ procesów restrukturyzacji i modernizacji w rolnictwie na zmiany w strukturze i ilości zużywanych nośników energii. Integracja z Unią Europejską. Wspólna polityka rolna. Przepisy prawne ilościowo i jakościowo regulujące zużycie energii. Polskie rolnictwo w świetle protokołu z Kioto.3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielne studiowanie problematyki16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O03_W01
ma wiedzę w zakresie prognozowania i oceny zużycia energii w rolnictwie, obejmującą ocenę energochłonności produkcji rolniczej i leśnej,
ROL_2A_W06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O03_U01
potrafi oceniać i prognozować zużycie energii w rolnictwie i gospodarce leśnej
ROL_2A_U02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O03_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
ROL_2A_K03, ROL_2A_K04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O03_W01
ma wiedzę w zakresie prognozowania i oceny zużycia energii w rolnictwie, obejmującą ocenę energochłonności produkcji rolniczej i leśnej,
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O03_U01
potrafi oceniać i prognozować zużycie energii w rolnictwie i gospodarce leśnej
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O03_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Muzalewski A., Koszty eksploatacji maszyn, Nr 23., IBMER, Warszawa, 2008
  2. Wójcicki Z., Poszanowanie energii i środowiska w rolnictwie i na obszarach wiejskich., IBMER, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza bilansu energetycznego poszczególnych procesów technologicznych w rolnictwie.2
T-A-2Analiza efektywności wykorzystania energii w procesach produkcyjnych.2
T-A-3Obliczanie wartości opałowej biomasy z uwzględnieniem jej wykorzystania w bilansie energetycznym przedsiębiorstw rolniczych.2
T-A-4Modelowanie zużycia energii w rolnictwie z uwzględnieniem nowych technologii oraz przepisów prawnych.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe źródła energii w gospodarce światowej i w Polsce. Energia w sektorze rolniczym. Rodzaje zużywanej energii. Charakterystyka poszczególnych rodzajów paliwa. Struktura zużycia energii w rolnictwie w świetle bezpieczeństwa energetycznego Polski. Energochłonność produkcji rolniczej. Ocena bilansu energetycznego podstawowych procesów technologicznych w rolnictwie.2
T-W-2Statystyczne i ekonometryczne metody w prognozowaniu konsumpcji energii. Ocena zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Prognozowanie przemian w rolnictwie i ich wpływu na bilans energetyczny gospodarki. Ocena potencjału pozyskiwania energii ze źródeł niekonwencjonalnych. Farmy wiatrowe, małe elektrownie wodne, biomasa – potencjalne źródła energii na potrzeby rolnictwa. Modernizacja infrastruktury technicznej gospodarstw rolnych.3
T-W-3Wpływ procesów restrukturyzacji i modernizacji w rolnictwie na zmiany w strukturze i ilości zużywanych nośników energii. Integracja z Unią Europejską. Wspólna polityka rolna. Przepisy prawne ilościowo i jakościowo regulujące zużycie energii. Polskie rolnictwo w świetle protokołu z Kioto.3
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielne studiowanie problematyki16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O03_W01ma wiedzę w zakresie prognozowania i oceny zużycia energii w rolnictwie, obejmującą ocenę energochłonności produkcji rolniczej i leśnej,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-1Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu oceny i prognozowania zużycia energii w rolnictwie
Treści programoweT-W-2Statystyczne i ekonometryczne metody w prognozowaniu konsumpcji energii. Ocena zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Prognozowanie przemian w rolnictwie i ich wpływu na bilans energetyczny gospodarki. Ocena potencjału pozyskiwania energii ze źródeł niekonwencjonalnych. Farmy wiatrowe, małe elektrownie wodne, biomasa – potencjalne źródła energii na potrzeby rolnictwa. Modernizacja infrastruktury technicznej gospodarstw rolnych.
T-W-3Wpływ procesów restrukturyzacji i modernizacji w rolnictwie na zmiany w strukturze i ilości zużywanych nośników energii. Integracja z Unią Europejską. Wspólna polityka rolna. Przepisy prawne ilościowo i jakościowo regulujące zużycie energii. Polskie rolnictwo w świetle protokołu z Kioto.
T-W-1Podstawowe źródła energii w gospodarce światowej i w Polsce. Energia w sektorze rolniczym. Rodzaje zużywanej energii. Charakterystyka poszczególnych rodzajów paliwa. Struktura zużycia energii w rolnictwie w świetle bezpieczeństwa energetycznego Polski. Energochłonność produkcji rolniczej. Ocena bilansu energetycznego podstawowych procesów technologicznych w rolnictwie.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O03_U01potrafi oceniać i prognozować zużycie energii w rolnictwie i gospodarce leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-1Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu oceny i prognozowania zużycia energii w rolnictwie
Treści programoweT-W-2Statystyczne i ekonometryczne metody w prognozowaniu konsumpcji energii. Ocena zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Prognozowanie przemian w rolnictwie i ich wpływu na bilans energetyczny gospodarki. Ocena potencjału pozyskiwania energii ze źródeł niekonwencjonalnych. Farmy wiatrowe, małe elektrownie wodne, biomasa – potencjalne źródła energii na potrzeby rolnictwa. Modernizacja infrastruktury technicznej gospodarstw rolnych.
T-W-3Wpływ procesów restrukturyzacji i modernizacji w rolnictwie na zmiany w strukturze i ilości zużywanych nośników energii. Integracja z Unią Europejską. Wspólna polityka rolna. Przepisy prawne ilościowo i jakościowo regulujące zużycie energii. Polskie rolnictwo w świetle protokołu z Kioto.
T-W-1Podstawowe źródła energii w gospodarce światowej i w Polsce. Energia w sektorze rolniczym. Rodzaje zużywanej energii. Charakterystyka poszczególnych rodzajów paliwa. Struktura zużycia energii w rolnictwie w świetle bezpieczeństwa energetycznego Polski. Energochłonność produkcji rolniczej. Ocena bilansu energetycznego podstawowych procesów technologicznych w rolnictwie.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O03_K01Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu oceny i prognozowania zużycia energii w rolnictwie
Treści programoweT-W-2Statystyczne i ekonometryczne metody w prognozowaniu konsumpcji energii. Ocena zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Prognozowanie przemian w rolnictwie i ich wpływu na bilans energetyczny gospodarki. Ocena potencjału pozyskiwania energii ze źródeł niekonwencjonalnych. Farmy wiatrowe, małe elektrownie wodne, biomasa – potencjalne źródła energii na potrzeby rolnictwa. Modernizacja infrastruktury technicznej gospodarstw rolnych.
T-W-3Wpływ procesów restrukturyzacji i modernizacji w rolnictwie na zmiany w strukturze i ilości zużywanych nośników energii. Integracja z Unią Europejską. Wspólna polityka rolna. Przepisy prawne ilościowo i jakościowo regulujące zużycie energii. Polskie rolnictwo w świetle protokołu z Kioto.
T-W-1Podstawowe źródła energii w gospodarce światowej i w Polsce. Energia w sektorze rolniczym. Rodzaje zużywanej energii. Charakterystyka poszczególnych rodzajów paliwa. Struktura zużycia energii w rolnictwie w świetle bezpieczeństwa energetycznego Polski. Energochłonność produkcji rolniczej. Ocena bilansu energetycznego podstawowych procesów technologicznych w rolnictwie.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień