Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Biopreparaty w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biopreparaty w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu Integrowanej Ochrony Roślin w aspekcie konieczności stosowania naturalnych środków wspomagających uprawę roślin (w tym preparatów mikrobiologicznych) obok pestycydów.
C-2Umiejętność dobrania właściwego biopeparatu w zależności od rodzaju agrofagów. Zdolność do analizy zalet i wad biologicznej i chemicznej ochrony roślin odnośnie wpływu na bioróżnorodność i równowagę biologiczną gleb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wady i zalety stosowania chemicznej i biologicznej ochrony roślin. Porównanie systemów uprawy roślin pod względem wpływu na agrobiocenozę.2
T-A-2Bioróżnorodność jako podstawa właściwego funkcjonowania agrobiocenozy2
T-A-3Stan faktyczny skali stosowania biopreparatów i chemicznych środków ochrony roślin na podstawie danych statystycznych, na przestrzeni dekady.2
T-A-4Skuteczność biopreparatów, przegląd opinii specjalistów i użytkowników środków. Praca własna z literaturą naukową, popularnonaukowa, opiniami rolników.2
T-A-5Etyczne dylematy rolników zobowiązanych do wyeliminowania/ograniczenia chemicznych środków ochrony roślin z agrotechniki w rolnictwie ekologicznym i zintegrowanym. Analiza danych z kontroli w gospodarstwach ekologicznych.2
10
wykłady
T-W-1Funkcjonowanie organizmów glebowych w agrobiocenozie, grupy fizjologiczne mikroorganizmów i ich wzajemne interakcje, a także interakcje między organizmami i czynnikami abiotycznymi.4
T-W-2Obieg materii i energii w przyrodzie - rola mikroorganizmów.1
T-W-3Znaczenie mikroorganizmów w systemie Integrowanej Ochronie Roślin. Podstawy prawne i konsekencje wprowadzania systemu. Porównanie systemów uprawy roślin w zależności od oddziaływania na bioróżnorodność agrobiocenozy.3
T-W-4Środki wspomagające uprawę roślin, podział i mechanizm działania wg obowiązujących uregulowań prawnych.3
T-W-5Biopreparaty grzybobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.2
T-W-6Biopreparaty owadobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2konsultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4przygotowanie do dyskusji na zajęciach8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3konsultacje z prowadzącym2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-B_W01
Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu integrowanej ochrony roślin, jako narzędzia chroniącego bioróżnorodność i jakość płodów rolnych.
ROL_1A_W16, ROL_1A_W05C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-B_U01
Umiejętność dobrania odpowiedniego biopreparatu do eliminacji danego rodzaju agrofagów. Umiejętność wyszukania informacji o skutechności bioprepartów dostępnych na rynku, na podstawie żródeł naukowych i popluarnonaukowych, opinii użytkowników.
ROL_1A_U01, ROL_1A_U10C-2T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-B_K01
Świadomość coraz większej roli biopreparatów w ochronie roślin uprawnych przed agrofagami. Świadomość istotności ochrony bioróżnorodności i równowagi biologicznej w glebach uprawnych.
ROL_1A_K06, ROL_1A_K04, ROL_1A_K05C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-B_W01
Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu integrowanej ochrony roślin, jako narzędzia chroniącego bioróżnorodność i jakość płodów rolnych.
2,0
3,0Zna podstawowe właściwości organizmów glebowych decydujących o prawidłowym funkcjonowaniu agrobiocenozy. Wie o systemie integrowanej ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-B_U01
Umiejętność dobrania odpowiedniego biopreparatu do eliminacji danego rodzaju agrofagów. Umiejętność wyszukania informacji o skutechności bioprepartów dostępnych na rynku, na podstawie żródeł naukowych i popluarnonaukowych, opinii użytkowników.
2,0
3,0Potrafi jedynie wymienić dostępne na rynku biopreparaty wraz z krótkim opisem mechanizmu ich działania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-B_K01
Świadomość coraz większej roli biopreparatów w ochronie roślin uprawnych przed agrofagami. Świadomość istotności ochrony bioróżnorodności i równowagi biologicznej w glebach uprawnych.
2,0
3,0Świadomość roli mikroorganizmów w kształtowaniu żyzności i równowagi biologicznej gleb i konieczności zastępowania pestycydów chemicznych biopreparatami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mrówczyński M., Integrowana ochrona upraw rolniczych, Wyd. PWRiL, 2013, T1, T2
  2. Wilkaniec B., Entomologia stosowana, Wyd. UP w Poznaniu, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Nowak A., Mikrobiologia, AR w Szczecinie, 2000
  2. Paul E.A., Clark F.C., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS w Lublinie, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wady i zalety stosowania chemicznej i biologicznej ochrony roślin. Porównanie systemów uprawy roślin pod względem wpływu na agrobiocenozę.2
T-A-2Bioróżnorodność jako podstawa właściwego funkcjonowania agrobiocenozy2
T-A-3Stan faktyczny skali stosowania biopreparatów i chemicznych środków ochrony roślin na podstawie danych statystycznych, na przestrzeni dekady.2
T-A-4Skuteczność biopreparatów, przegląd opinii specjalistów i użytkowników środków. Praca własna z literaturą naukową, popularnonaukowa, opiniami rolników.2
T-A-5Etyczne dylematy rolników zobowiązanych do wyeliminowania/ograniczenia chemicznych środków ochrony roślin z agrotechniki w rolnictwie ekologicznym i zintegrowanym. Analiza danych z kontroli w gospodarstwach ekologicznych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcjonowanie organizmów glebowych w agrobiocenozie, grupy fizjologiczne mikroorganizmów i ich wzajemne interakcje, a także interakcje między organizmami i czynnikami abiotycznymi.4
T-W-2Obieg materii i energii w przyrodzie - rola mikroorganizmów.1
T-W-3Znaczenie mikroorganizmów w systemie Integrowanej Ochronie Roślin. Podstawy prawne i konsekencje wprowadzania systemu. Porównanie systemów uprawy roślin w zależności od oddziaływania na bioróżnorodność agrobiocenozy.3
T-W-4Środki wspomagające uprawę roślin, podział i mechanizm działania wg obowiązujących uregulowań prawnych.3
T-W-5Biopreparaty grzybobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.2
T-W-6Biopreparaty owadobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2konsultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4przygotowanie do dyskusji na zajęciach8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3konsultacje z prowadzącym2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O12-B_W01Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu integrowanej ochrony roślin, jako narzędzia chroniącego bioróżnorodność i jakość płodów rolnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W16Ma podstawową wiedzę z zakresu metod stosowanych w hodowli roślin, biotechnologii i nasiennictwie roślin rolniczych
ROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu Integrowanej Ochrony Roślin w aspekcie konieczności stosowania naturalnych środków wspomagających uprawę roślin (w tym preparatów mikrobiologicznych) obok pestycydów.
Treści programoweT-W-2Obieg materii i energii w przyrodzie - rola mikroorganizmów.
T-W-4Środki wspomagające uprawę roślin, podział i mechanizm działania wg obowiązujących uregulowań prawnych.
T-W-1Funkcjonowanie organizmów glebowych w agrobiocenozie, grupy fizjologiczne mikroorganizmów i ich wzajemne interakcje, a także interakcje między organizmami i czynnikami abiotycznymi.
T-W-6Biopreparaty owadobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.
T-W-5Biopreparaty grzybobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.
T-W-3Znaczenie mikroorganizmów w systemie Integrowanej Ochronie Roślin. Podstawy prawne i konsekencje wprowadzania systemu. Porównanie systemów uprawy roślin w zależności od oddziaływania na bioróżnorodność agrobiocenozy.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe właściwości organizmów glebowych decydujących o prawidłowym funkcjonowaniu agrobiocenozy. Wie o systemie integrowanej ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O12-B_U01Umiejętność dobrania odpowiedniego biopreparatu do eliminacji danego rodzaju agrofagów. Umiejętność wyszukania informacji o skutechności bioprepartów dostępnych na rynku, na podstawie żródeł naukowych i popluarnonaukowych, opinii użytkowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
ROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-2Umiejętność dobrania właściwego biopeparatu w zależności od rodzaju agrofagów. Zdolność do analizy zalet i wad biologicznej i chemicznej ochrony roślin odnośnie wpływu na bioróżnorodność i równowagę biologiczną gleb.
Treści programoweT-A-2Bioróżnorodność jako podstawa właściwego funkcjonowania agrobiocenozy
T-A-3Stan faktyczny skali stosowania biopreparatów i chemicznych środków ochrony roślin na podstawie danych statystycznych, na przestrzeni dekady.
T-A-5Etyczne dylematy rolników zobowiązanych do wyeliminowania/ograniczenia chemicznych środków ochrony roślin z agrotechniki w rolnictwie ekologicznym i zintegrowanym. Analiza danych z kontroli w gospodarstwach ekologicznych.
T-A-1Wady i zalety stosowania chemicznej i biologicznej ochrony roślin. Porównanie systemów uprawy roślin pod względem wpływu na agrobiocenozę.
T-A-4Skuteczność biopreparatów, przegląd opinii specjalistów i użytkowników środków. Praca własna z literaturą naukową, popularnonaukowa, opiniami rolników.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi jedynie wymienić dostępne na rynku biopreparaty wraz z krótkim opisem mechanizmu ich działania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O12-B_K01Świadomość coraz większej roli biopreparatów w ochronie roślin uprawnych przed agrofagami. Świadomość istotności ochrony bioróżnorodności i równowagi biologicznej w glebach uprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-2Umiejętność dobrania właściwego biopeparatu w zależności od rodzaju agrofagów. Zdolność do analizy zalet i wad biologicznej i chemicznej ochrony roślin odnośnie wpływu na bioróżnorodność i równowagę biologiczną gleb.
C-1Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu Integrowanej Ochrony Roślin w aspekcie konieczności stosowania naturalnych środków wspomagających uprawę roślin (w tym preparatów mikrobiologicznych) obok pestycydów.
Treści programoweT-W-2Obieg materii i energii w przyrodzie - rola mikroorganizmów.
T-W-4Środki wspomagające uprawę roślin, podział i mechanizm działania wg obowiązujących uregulowań prawnych.
T-W-1Funkcjonowanie organizmów glebowych w agrobiocenozie, grupy fizjologiczne mikroorganizmów i ich wzajemne interakcje, a także interakcje między organizmami i czynnikami abiotycznymi.
T-W-6Biopreparaty owadobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.
T-W-5Biopreparaty grzybobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.
T-W-3Znaczenie mikroorganizmów w systemie Integrowanej Ochronie Roślin. Podstawy prawne i konsekencje wprowadzania systemu. Porównanie systemów uprawy roślin w zależności od oddziaływania na bioróżnorodność agrobiocenozy.
T-A-2Bioróżnorodność jako podstawa właściwego funkcjonowania agrobiocenozy
T-A-3Stan faktyczny skali stosowania biopreparatów i chemicznych środków ochrony roślin na podstawie danych statystycznych, na przestrzeni dekady.
T-A-5Etyczne dylematy rolników zobowiązanych do wyeliminowania/ograniczenia chemicznych środków ochrony roślin z agrotechniki w rolnictwie ekologicznym i zintegrowanym. Analiza danych z kontroli w gospodarstwach ekologicznych.
T-A-1Wady i zalety stosowania chemicznej i biologicznej ochrony roślin. Porównanie systemów uprawy roślin pod względem wpływu na agrobiocenozę.
T-A-4Skuteczność biopreparatów, przegląd opinii specjalistów i użytkowników środków. Praca własna z literaturą naukową, popularnonaukowa, opiniami rolników.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomość roli mikroorganizmów w kształtowaniu żyzności i równowagi biologicznej gleb i konieczności zastępowania pestycydów chemicznych biopreparatami
3,5
4,0
4,5
5,0