Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Herbologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Herbologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z botaniki, chemii, gleboznawstwa, uprawy roślin rolniczych 1. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska. |
C-2 | Wskazanie możliwości wyboru metod ograniczania nadmiaru chwastów- ich zalet i wad. |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadmi prawidłowego stosowania herbicydów oraz zagrożeniami wynikającymi z nieprzestrzegania tych zasad. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Grupy biologiczne chwastów; charakterystyka gatunków najczęściej występujących w uprawach polowych. | 2 |
T-A-2 | Rozpoznawanie siewek chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze. | 2 |
T-A-3 | Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie. | 2 |
T-A-4 | Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski. | 1 |
T-W-2 | Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów. | 2 |
T-W-3 | Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych. | 2 |
T-W-4 | Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, progi szkodliwości | 2 |
T-W-5 | Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby. | 2 |
T-W-6 | Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin. | 2 |
T-W-7 | Technika stosowania herbicydów – stałe stanowisko do napełniania i mycia opryskiwacza, przygotowanie opryskiwacza do przeprowadzenia zabiegu, uzdatnianie wody do zabiegów ochrony roślin, zabezpieczenie opryskiwacza po użyciu. | 2 |
T-W-8 | Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji tematycznej | 9 |
A-A-3 | konsultacje przedmiotowe | 2 |
A-A-4 | przygotowywanie do zajęć | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia treści programowych przedstawionych na wykładach. | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych przedstawionych na wykładzie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O06-1_W01 Ma szczegółową wiedzę z zakresu biologii chwastów i ograniczania ich nasilenia w roślinach rolniczych. | ROL_1A_W10 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O06-1_U01 Potrafi dokonać identyfikacji chwastów z uwzględnieniem spektrum geograficzno-historycznego i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów. | ROL_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O06-1_K01 Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej. | ROL_1A_K06, ROL_1A_K05 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O06-1_W01 Ma szczegółową wiedzę z zakresu biologii chwastów i ograniczania ich nasilenia w roślinach rolniczych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z biologii chwastów i metod ograniczania ich nasilenia w roślinach uprawnych. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, zna niektóre metody ograniczania zachwaszczenia. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, zna metody ograniczania zachwaszczenia. | |
4,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia. | |
4,5 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia oraz zagrożenia wynikające z ich stosowania. | |
5,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia oraz zagrożenia wynikające z ich stosowania, zna możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O06-1_U01 Potrafi dokonać identyfikacji chwastów z uwzględnieniem spektrum geograficzno-historycznego i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów. | 2,0 | Student nie potrafi identyfikować gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów. |
3,0 | Student potrafi identyfikować niektóre gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych. | |
3,5 | Student potrafi identyfikować niektóre gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów. | |
4,0 | Student potrafi identyfikować większość gatunków chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych. | |
4,5 | Student potrafi identyfikować wiekszość gatunków chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów. | |
5,0 | Student potrafi identyfikować gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O06-1_K01 Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia społecznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, nie potrafi ocenić skutków stosowania herbicydów w produkcji rolniczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Aldrich R.J., Ekologia chwastów w roślinach uprawnych, TChiIE Opole, Opole, 1997
- Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL Poznań, Poznań, 2008
Literatura dodatkowa
- Duer I., Zachwaszczenie i sposoby jego ograniczania w rolnictwie integrowanym, IUNG Puławy, Puławy, 1996
- Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swędrzyński A., Podręczny atlas chwastów, Medix Plus Poznań, Poznań, 1997
- Zalecenia ochrony roślin ( na dany rok)., IOR Poznań, Poznań, 2012