Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Uprawa innych gatunków sadowniczych wykorzystywanych w przemyśle fermentacyjnym 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Uprawa innych gatunków sadowniczych wykorzystywanych w przemyśle fermentacyjnym 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość regulacji procesów życiowych roślin, podstawy ogrodnictwa, gleboznawstwa i żywienia roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z gatunkami i odmianami roślin sadowniczych wykorzystywanych w przemyśle fermentacyjnym. |
C-2 | Zaznajomienie z wymaganiami oraz zasadami uprawy poszczególnych gatunków roślin sadowniczych. |
C-3 | Zapoznanie z nowoczesnymi technologiami upraw sadowniczych. |
C-4 | Zapoznanie z nowoczesnymi modelami sadów i jagodników oraz funkcjonowaniem nowoczesnych gospodarstw sadowniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wymagania i uprawa poszczególnych gatunków roślin jagodowych - gleba, żywienie mineralne, nawadnianie. Charakterystyka najważniejszych odmian roślin jagodowych. Mniej znane gatunki sadownicze, których owoce wykorzystywane są w przemyśle fermentacyjnym. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomologia. Modele sadów i jagodników. | 5 |
5 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadzie i na plantacji roślin jagodowych | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy regulowania wzrostu i kwitnienia oraz ochrony drzew i krzewów. Cięcie drzew i krzewów. Ochrona drzew przed czynnikami zewnętrznymi – przymrozki, grad, deszcz, ptaki. Zbiór owoców przeznaczonych dla przemysłu fermentacyjnego. Modele sadów i plantacji. | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | konsultacje | 5 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-A-3 | studiowanie literatury z zakresu przedmiotu | 5 |
A-A-4 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | konsultacje | 5 |
A-L-2 | przygotowanie do rozpoznawania i opisu roślin. | 5 |
A-L-3 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | przygotowanie do zajęć terenowych | 5 |
A-T-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-W-3 | studiowanie literatury fachowej | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: rozpoznawanie roślin |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C28_W01 Ma wiedzę o gatunkach i odmianach roślin jagodowych oraz o ich wymaganiach. | UWW_1A_W14, UWW_1A_W12, UWW_1A_W13, UWW_1A_W08, UWW_1A_W09 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-T-1 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
UWW_1A_C28_W02 Posiada wiedzę na temat uprawy i organizacji produkcji sadowniczej, podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych oraz ochrony plonów. Zna nowoczesne technologie uprawy roślin jagodowych. Zna nowoczesne modele sadów i jagodników. | UWW_1A_W14, UWW_1A_W12, UWW_1A_W13, UWW_1A_W08, UWW_1A_W09 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-A-1, T-T-1, T-W-1 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C28_U01 Umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian roślin jagodowych oraz gatunków mniej znanych roślin sadowniczych. | UWW_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-A-1 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
UWW_1A_C28_U02 Umiejętność uprawy poszczególnych roślin jagodowych oraz diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji. | UWW_1A_U03, UWW_1A_U09, UWW_1A_U13, UWW_1A_U02, UWW_1A_U04, UWW_1A_U05, UWW_1A_U06, UWW_1A_U08, UWW_1A_U10 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-A-1, T-T-1, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
UWW_1A_C28_U03 Posiada podstawową umiejętność organizacji i planowania produkcji sadowniczej. | UWW_1A_U09, UWW_1A_U13, UWW_1A_U04, UWW_1A_U05, UWW_1A_U06, UWW_1A_U08, UWW_1A_U10 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-T-1, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C28_K01 student ma świadomość odpowiedniego wykorzystania posiadanej wiedzy oraz konieczności samodokształcania zawodowego w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów podejmowanych działań związanych z uprawą roślin sadowniczych | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03, UWW_1A_K05, UWW_1A_K04 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-L-1, T-A-1, T-T-1, T-W-1 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C28_W01 Ma wiedzę o gatunkach i odmianach roślin jagodowych oraz o ich wymaganiach. | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę na temat gatunków i odmian roślin jagodowych oraz o ich wymaganiach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C28_W02 Posiada wiedzę na temat uprawy i organizacji produkcji sadowniczej, podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych oraz ochrony plonów. Zna nowoczesne technologie uprawy roślin jagodowych. Zna nowoczesne modele sadów i jagodników. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawową tematykę uprawy i organizacji produkcji sadowniczej oraz technologii stosowanych w produkcji sadowniczej. Zna podstawowe modele sadów i jagodników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C28_U01 Umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian roślin jagodowych oraz gatunków mniej znanych roślin sadowniczych. | 2,0 | |
3,0 | student rozpoznaje podstawowe gatunki i odmiany roslin jagodowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C28_U02 Umiejętność uprawy poszczególnych roślin jagodowych oraz diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi uprawiać poszczególne gatunki roślin jagodowych oraz rozpoznawać zagrożenia występujące w procesie produkcji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C28_U03 Posiada podstawową umiejętność organizacji i planowania produkcji sadowniczej. | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową umiejętność organizowania i planowania produkcji sadowniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C28_K01 student ma świadomość odpowiedniego wykorzystania posiadanej wiedzy oraz konieczności samodokształcania zawodowego w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów podejmowanych działań związanych z uprawą roślin sadowniczych | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną świadomość wykorzystania posiadanej wiedzy oraz konieczności samodokształcania zawodowego w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów podejmowanych działań związanych z uprawą roślin sadowniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2005
- Rejman A., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 1994
- Żurawicz E., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Hasło Ogrodnicze
- Sad Nowoczesny