Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Hydrochemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrochemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii ogólnej |
W-2 | Podstawowe wiadomosci z chemii analitycznej |
W-3 | Podstawowe wiadomosci z chemii instrumentalnej |
W-4 | Umiejetności obsługi i korzystania z PC |
W-5 | Umiejetność korzystania z baz danych z użyciem PC |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych |
C-2 | Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych |
C-3 | Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych |
C-4 | Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych |
C-5 | Termika wód naturalnych i jej wpływ na warunki hydrochemiczne |
C-6 | Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych |
C-7 | Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych |
C-8 | Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych |
C-9 | Poznanie makrojonów wystepujących w wodach naturalnych |
C-10 | Poznanie mikroelementów występujacych w wodach naturalnych |
C-11 | Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych |
C-12 | Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych |
C-13 | Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | BHP w laboratoriach. Dobra praktyka laboratoryjna. Walidacja metod badawczych. Metody referencyjne | 3 |
T-L-2 | Warunki termiczne i tlenowe wód naturalnych | 6 |
T-L-3 | System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych | 3 |
T-L-4 | Zawartość biogenów - związki azotu | 6 |
T-L-5 | Związki biogenne - fosfor | 3 |
T-L-6 | Zawartość wapnia i magnezu | 3 |
T-L-7 | Zawartość metali - żelazo, mangan | 3 |
T-L-8 | Zasolenie - zawartość chlorków | 3 |
T-L-9 | Materia organiczna występująca w wodach naturalnych Osady denne i ich rola w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych | 6 |
T-L-10 | Zawartość chlorofilu | 3 |
T-L-11 | Zawartość metali cięzkich | 3 |
T-L-12 | Mikroelementy w wodach naturalnych | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik | 2 |
T-W-2 | Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych | 2 |
T-W-3 | Wpływ procesów geochemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych | 2 |
T-W-4 | Termika wód naturalnych oraz jej wpłytw na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych | 3 |
T-W-5 | Gazy rozpuszczone wystepujace w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych | 3 |
T-W-6 | System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych | 2 |
T-W-7 | Makrojony wód naturalnych | 2 |
T-W-8 | Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych | 2 |
T-W-9 | Eutrofizacja wód powierzchniowych | 2 |
T-W-10 | Mikroelementy wód naturalnych | 2 |
T-W-11 | Materia organiczna wystepujaca w wodach naturalnych | 2 |
T-W-12 | Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych | 1 |
T-W-13 | Przedstawianie oraz analiza i interpretacja wyników badań hydrochemicznych | 2 |
T-W-14 | Dobra praktyka laboratoryjna, walidacja metod badawczych.Metody referencyjne. BHP w laboratorium chemicznym | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i baz danych | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Ćwiczenia terenowe |
M-5 | Seminaria |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Edzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Egzamin ustny |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzajace |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B9_W01 Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód | RYB_1A_W01, RYB_1A_W02, RYB_1A_W04, RYB_1A_W07, RYB_1A_W09, RYB_1A_W12, RYB_1A_W17, RYB_1A_W20 | — | — | C-7, C-8, C-9, C-10, C-1, C-13, C-11, C-12, C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-14, T-W-13 | M-1, M-3, M-4, M-5, M-6, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B9_U01 Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. | RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U03, RYB_1A_U05, RYB_1A_U16, RYB_1A_U17 | — | — | C-7, C-8, C-9, C-10, C-1, C-13, C-11, C-12, C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-14, T-W-13 | M-1, M-3, M-4, M-5, M-6, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B9_K01 Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz. | RYB_1A_K01, RYB_1A_K04, RYB_1A_K06 | — | — | C-7, C-8, C-9, C-10, C-1, C-13, C-11, C-12, C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-14, T-W-13 | M-1, M-3, M-4, M-5, M-6, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
RYB_1A_B9_K02 Student potrafi okreslić warunki hydrochemiczne akwenów, potrafi ocnic ich stan w powiazaniu z obowiązujacym parwodawstwem. Potrafi zinterpretować warunki hydrochemiczne pod kątem kształtowania się warunków siedliskowych hydrobiontów. | RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K04, RYB_1A_K06 | — | — | C-7, C-8, C-9, C-10, C-1, C-5, C-11, C-12, C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-13 | M-1, M-3, M-4, M-5, M-6, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B9_W01 Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B9_U01 Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B9_K01 Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz | |
RYB_1A_B9_K02 Student potrafi okreslić warunki hydrochemiczne akwenów, potrafi ocnic ich stan w powiazaniu z obowiązujacym parwodawstwem. Potrafi zinterpretować warunki hydrochemiczne pod kątem kształtowania się warunków siedliskowych hydrobiontów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
- Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
- Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
- Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
- Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
- Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005