Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Monitoring jakości wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring jakości wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z chemii ogónej
W-2Podstawowe zagadnienia z chemii analitycznej
W-3Podstawowe zagadnienia z chemii instrumentalnej
W-4Podstawowa wiedza z zakresu hydrochemii i ekologiii wód
W-5Podstawowe umiejętność posługiwania się PC i korzystania z baz danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
C-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych9
T-L-2Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych3
T-L-3Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem. i rybackich3
15
wykłady
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych4
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników4
T-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych5
T-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie źródeł5
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Przygotowania do zaęć5
30
wykłady
A-W-1Udział w zjaęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i źródeł5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Kosultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Seminarium
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Test pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-2_W01
Student posiada wiedzę nt. występujących warunków hydrochemicznych w akwenach, wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Student posiada wiedzę nt interpretzcii wyników badań hydrochemicznych oraz prezentowania uzyskanych wyników badań.Wykonuje podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego.Ma wiedzę nt. badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
MS_1A_W03, MS_1A_W13C-3, C-4, C-5, C-6, C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-2_U01
Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Zna podstawowe metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
MS_1A_U02, MS_1A_U07, MS_1A_U08C-3, C-4, C-5, C-6, C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-2_K01
Potrafi analizować i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05C-3, C-4, C-5, C-6, C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-2_W01
Student posiada wiedzę nt. występujących warunków hydrochemicznych w akwenach, wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Student posiada wiedzę nt interpretzcii wyników badań hydrochemicznych oraz prezentowania uzyskanych wyników badań.Wykonuje podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego.Ma wiedzę nt. badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
2,0
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-2_U01
Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Zna podstawowe metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-2_K01
Potrafi analizować i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Literatura podstawowa

  1. Chełmicki K., Woda, PWN, Warszawa, 2001
  2. Dojlido M, Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wspaut., Fizyczne i chemiczne metody badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nedzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
  5. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002

Literatura dodatkowa

  1. EU, Ramowa Dyrektywa Wodna W/60, EU, Warszawa, 2006
  2. Prawo Ochrony Środowiska, Sejm RP, Warszawa, 2006
  3. Prawo wodne, Sejm RP, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych9
T-L-2Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych3
T-L-3Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem. i rybackich3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych4
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników4
T-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych5
T-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie źródeł5
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Przygotowania do zaęć5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zjaęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i źródeł5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Kosultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O2-2_W01Student posiada wiedzę nt. występujących warunków hydrochemicznych w akwenach, wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Student posiada wiedzę nt interpretzcii wyników badań hydrochemicznych oraz prezentowania uzyskanych wyników badań.Wykonuje podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego.Ma wiedzę nt. badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
MS_1A_W13Ma wiedzę na temat metod analitycznych i ich wykorzystania w ocenie jakości żywności i środowiska.
Cel przedmiotuC-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
Treści programoweT-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych
T-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników
T-L-1Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych
T-L-2Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych
T-L-3Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem. i rybackich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Seminarium
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O2-2_U01Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Zna podstawowe metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U07Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Cel przedmiotuC-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
Treści programoweT-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych
T-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Seminarium
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O2-2_K01Potrafi analizować i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
Treści programoweT-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych
T-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Seminarium
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz