Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy przedsiębiorczości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Brocki <Wojciech.Brocki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu przedsiębiorczości. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ideą i podstawową terminologią przedsiębiorczości. |
C-2 | Zgłębienie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. |
C-3 | Kreowanie wśród studentów postawy przesiębiorczej. |
C-4 | Zbudowanie modelu biznesowego własnego przedsiębiostwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedsiębiorca i przedsiębiorczość w teorii ekonomii | 2 |
T-A-2 | Przedsiębiorca w gospodarce rynkowej | 2 |
T-A-3 | Role przedsiębiorcze w gospodarce. Przedsiębiorca jako założyciel firmy i innowator | 2 |
T-A-4 | Podmioty przedsiębiorstwa. | 2 |
T-A-5 | Cechy i umiejętności liderów nowych przedsięwzięć. Tajemnice sukcesów słynnych przedsiębiorców XX i XXi wieku. | 2 |
T-A-6 | Rodzaje przedsiębiorstw. | 2 |
T-A-7 | Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw. | 2 |
T-A-8 | Grupy gospodarcze na rynku: umowy dżentelmeńskie, kartele, syndykaty, trusty, koncerny, konglomeraty, konsorcja, holdingi. | 2 |
T-A-9 | Strategie rynkowe przedsiębiorstw. | 2 |
T-A-10 | Zasoby ludzkie jako kluczowy element przedsiębiorstwa. | 2 |
T-A-11 | Budowa modelu biznesowego. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć. | 13 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-3 | Case study. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dyskusja wyników z poszczególnych zajęć. Prace cząstkowe. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie modelu biznesowego własnej firmy wraz z prezentacją na forum grupy. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu przedsiębiorczości |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_A10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości. | MS_1A_W02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1 | S-3 |
MS_1A_A10_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wyjaśnić istotę i funkcje przedsiębiorczości. | MS_1A_W02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-8, T-A-9 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_A10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprezentować wyniki zrealizowanych zadań na poszczególnych zajęciach. | MS_1A_U01, MS_1A_U10 | — | — | C-3, C-2 | T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-2, M-3 | S-1 |
MS_1A_A10_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zastosować poznane rozwiązania do potrzeb konkretnych przedsiębiorstw. | MS_1A_U01, MS_1A_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-2, M-3 | S-1 |
MS_1A_A10_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zbudować model biznesowy własnego przedsiębiorstwa. | MS_1A_U01, MS_1A_U10 | — | — | C-4 | T-A-11 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_A10_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do pracy w grupie, formułuje własne wnioski oraz przestrzega zasady etyki przedsiebiorczości. | MS_1A_K02, MS_1A_K04 | — | — | C-3, C-2 | T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-10 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_A10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować żadnego z podstawowych pojęć dotyczących przedsiębiorczości. |
3,0 | Student potrafi w sposób powierzchowny omówić podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości. | |
3,5 | Student w sposób ogólny potrafi omówić podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości. | |
4,0 | Student dokładnie potrafi omówić podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości. | |
4,5 | Student dokładnie potrafi omówić podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości i odnieść je do otoczenia. | |
5,0 | Student bardzo dobrze i wszechstonnie potrafi omówić pojęcia dotyczące przedsiębiorczości i odnieść je do otoczenia. | |
MS_1A_A10_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wyjaśnić istotę i funkcje przedsiębiorczości. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować istoty i funkcji przedsiębiorczości. |
3,0 | Student powierzchownie definiuje istotę i funkcję przedsiębiorczości. | |
3,5 | Student definiuje istotę przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać kilka funkcji przedsiębiorczości. | |
4,0 | Student szczegółowo definiuje istotę przedsiębiorczosci. | |
4,5 | Student tłumaczy precyzyjnie istotę i funkcje przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać powiązania między nimi. | |
5,0 | Student tłumaczy precyzyjnie istotę i funkcję przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać powiazania między nimi. Student potrafi wytypować funkcje przedsiebiorczości w najbliższym otoczeniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_A10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprezentować wyniki zrealizowanych zadań na poszczególnych zajęciach. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać ustnej prezentacji wyników powierzonego mu zadania ćwiczeniowego. |
3,0 | Student potrafi dokonać pobieżnej prezentacji otrzymanych wyników zadań ćwiczeniowych. | |
3,5 | Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników. | |
4,0 | Student umie wszechstronnie zaprezentować wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz dokonać odniesienia otrzymanych wyników do treści literatury przedmiotu. | |
4,5 | Student umie przedstawić otrzymane wyniki zadań ćwiczeniowych oraz potrafi przeprowadzić dyskusję wyników wyrażając swoje spostrzeżenia. | |
5,0 | Student w sposób precyzyjny umie przedstawić wyniki zadania ćwiczeniowego, przeprowadzić analizę otrzymanych wyników oraz wskazać wady i zalety wybranych rozwiązań. | |
MS_1A_A10_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zastosować poznane rozwiązania do potrzeb konkretnych przedsiębiorstw. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać poznanych rozwiązań do potrzeb różnego rodzaju przedsiębiorstw. |
3,0 | Student potrafi zastosować tylko kilka z poznanych rozwiązań z obszaru przedsiębiorczości. | |
3,5 | Student potrafi zastosować wszystkie poznane rozwiązania dotyczące przedsiębiorczości. | |
4,0 | Student potrafi zastosować wszystkie poznane rozwiązania z obszaru przedsiębiorczości oraz potrafi uzasadnić ich przydatność. | |
4,5 | Student umie dokładnie uzasadnić wybór określonych rozwiązań dla danego przedsiębiorstwa oraz potrafi wskazać na wady i zalety przyjętych rozwiązań. | |
5,0 | Student potrafi zastosować poznane rozwiązania w obszarze przedsiębiorczości na przykładzie konkretnej organizacji, potrafi wskaząć na ich wady i zalety oraz zaproponować własne modyfikacje. | |
MS_1A_A10_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zbudować model biznesowy własnego przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student przygotował niepełny model biznesowy. |
3,0 | Student przygotował prosty model bznesowy. | |
3,5 | Student przygotował prosty model biznesowy, w którym opisy składowych elementów są powierzchowne. | |
4,0 | Student przygotował pełny model biznesowy, w którym zawarł opisy poszczególnych elementów składowych. | |
4,5 | Student przygotował pełny model biznesowy, w którym zawarł szczegółowe opisy poszczególnych elementów składowych. | |
5,0 | Student przygotował profesjonalny model biznesowy wyczerpujący temat. Student potrafił z pasją i zaciekawieniem zaprezentować swój pomysł na formum grupy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_A10_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do pracy w grupie, formułuje własne wnioski oraz przestrzega zasady etyki przedsiebiorczości. | 2,0 | Student nie uczestniczy w pracy grupy i nie przestrzega zasad etyki |
3,0 | Student uczestniczy w pracy grupy, formułuje podstawowe wnioski i przestrzega zasady etyki. | |
3,5 | Student chętnie angażuje się w pracę grupy, formułuje szczegółowe wnioski i przestrzega zasad etyki. | |
4,0 | Student chętnie angażuje się w pracę grupy, formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami. Student przestrzega zasad etyki. | |
4,5 | Student chętnie angażuje się w pracę grupy, analizuje i formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami. Student przestrzega zasad etyki. | |
5,0 | Student chętnie angażuje się w pracę grupy, analizuje i formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami odnoszącymi się do literatury przedmiotu. Student przestrzega zasad etyki. |
Literatura podstawowa
- Brzeziński M., Wprowadzenie do nauki o przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa, 2007
- Torgalski J., Przedsiębiorczość i zarządzanie, C.H. Beck, Warszawa, 2003
- Drucker P.F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa, 1992
Literatura dodatkowa
- Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznasowych. Podręcznik wizjonera, Helian, http:/onepress.pl