Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki mikrobiologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki mikrobiologiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy i umiejętności z zakresu biologii i chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z klasycznymi i nowoczesnymi metodami izolacji mikroorganizmów oraz z możliwościami wykorzystania różnych technik mikrobiologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zasady BHP, przygotowanie szkła laboratoryjnego, podstawowy sprzęt. | 3 |
T-L-2 | Techniki sterylizacji. | 4 |
T-L-3 | Techniki przygotowania podłoży mikrobiologicznych. | 3 |
T-L-4 | Techniki hodowli drobnoustrojów tlenowych. | 5 |
T-L-5 | Technniki hodowli drobnoustrojów beztlenowych. | 4 |
T-L-6 | Próbkobranie - techniki pobierania i przygotowania próbek do badań mikrobiologicznych. | 3 |
T-L-7 | Kalibracja pipet automatycznych. | 3 |
T-L-8 | Techniki oznaczania mikroorganizmów w środowisku - metody płytkowe | 5 |
T-L-9 | Techniki oznaczania mikroorganizmów w środowisku - metody NPL, miano. | 5 |
T-L-10 | Kontrola jakości podłoży mikrobiologicznych. Dobór szczepów kontrolnych. | 7 |
T-L-11 | Techniki przechowywania szczepów bakteryjnych. Kolekcje szczepów wzorcowych. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 45 |
A-L-3 | Przygotawanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 30 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena formująca: praktyczne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C2_W01 Student posiada ogólna wiedze w zakresie: podstawowych metod mikrobiologicznych wykorzystywanych do izolacji mikroorganizmów, budowy i zasady działania sprzetu laboratoryjnego, | MS_1A_W04, MS_1A_W12 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-11 | M-1 | S-1, S-2 |
MS_1A_C2_W02 Student posiada wiedzę w zakresie wad i zalet metod diagnostycznych. Zna i rozumie pojecia mikrobiologiczne i potrafi je właściwie zastosować | MS_1A_W04, MS_1A_W12 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-11 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C2_U01 Student posiada umiejętność: potrafi ocenić przydatność okreslonej techniki mikrobiologicznej do wybranego doświadczenia, wykonywania pod kierunkiem prowadzacego prostych testów, interpretacji i wyciagania wniosków, posługiwania się naukową terminologią mikrobiologiczną dotyczącą technik mikrobiologicznych, | MS_1A_U02 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-11 | M-1 | S-2, S-3 |
MS_1A_C2_U02 Student posiada umiejętność:posługiwania się sprzętem laboratoryjnym wykorzystywanym do analiz mikrobiologicznych, doboru właściwych technik diagnostycznych do doświadczenia | MS_1A_U02 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-11 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C2_K01 Student ma świadomość: różnorodności technik mikrobiologicznych wykorzystywanych do izolacji mikroorganizmów | MS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-11 | M-1 | S-2, S-3 |
MS_1A_C2_K02 Student ma świadomość wad wynikających z zastosowania określonej techniki mikrobiologicznej | MS_1A_K01, MS_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-11 | M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C2_W01 Student posiada ogólna wiedze w zakresie: podstawowych metod mikrobiologicznych wykorzystywanych do izolacji mikroorganizmów, budowy i zasady działania sprzetu laboratoryjnego, | 2,0 | Wiedza studenta na temat technik mikrobiologicznych jest niewystarczająca |
3,0 | Wiedza studenta w wyzej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalajaca, ale ze znaczacymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyzej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta w wyzej wymienionym zakresie jest powyżej standardu | |
MS_1A_C2_W02 Student posiada wiedzę w zakresie wad i zalet metod diagnostycznych. Zna i rozumie pojecia mikrobiologiczne i potrafi je właściwie zastosować | 2,0 | Wiedza studenta na temat technik mikrobiologicznych jest niewystarczająca |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalajaca, ale ze znaczacymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyzej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta w wyzej wymienionym zakresie jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C2_U01 Student posiada umiejętność: potrafi ocenić przydatność okreslonej techniki mikrobiologicznej do wybranego doświadczenia, wykonywania pod kierunkiem prowadzacego prostych testów, interpretacji i wyciagania wniosków, posługiwania się naukową terminologią mikrobiologiczną dotyczącą technik mikrobiologicznych, | 2,0 | Umiejetność posługiwania się terminologią w zakresie technik mikrobiologicznych, dobór właściwej techniki do danego doświadczenia, wad i zalet ze stosowania danej techniki jest niewystarczająca |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne wymagania | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalajaca, ale ze znaczacymi brakami | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyzej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyzej wymienionym zakresie jest powyżej standardu | |
MS_1A_C2_U02 Student posiada umiejętność:posługiwania się sprzętem laboratoryjnym wykorzystywanym do analiz mikrobiologicznych, doboru właściwych technik diagnostycznych do doświadczenia | 2,0 | Umiejetność studenta na temat technik mikrobiologicznych jest niewystarczająca |
3,0 | Umiejetność studenta w wyzej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Umiejetność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalajaca, ale ze znaczacymi brakami | |
4,0 | Umiejetność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Umiejetność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyzej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Umiejetność studenta w wyzej wymienionym zakresie jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C2_K01 Student ma świadomość: różnorodności technik mikrobiologicznych wykorzystywanych do izolacji mikroorganizmów | 2,0 | Świadomość studenta na temat technik mikrobiologicznych jest niewystarczająca |
3,0 | Świadomość studenta w wyzej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalajaca, ale ze znaczacymi brakami | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyzej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Świadomość studenta w wyzej wymienionym zakresie jest powyżej standardu | |
MS_1A_C2_K02 Student ma świadomość wad wynikających z zastosowania określonej techniki mikrobiologicznej | 2,0 | Świadomość studenta na temat technik mikrobiologicznych jest niewystarczająca |
3,0 | Świadomość studenta w wyzej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalajaca, ale ze znaczacymi brakami | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyzej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Świadomość studenta w wyzej wymienionym zakresie jest powyżej standardu |
Literatura podstawowa
- Buczek J., Buczek K., Zarys mikrobiologii ogólnej, Białystok, Lublin, 2000
- Buczek J., Mikrobiologia dla biologów, Białystok, Lublin, 1995
- Burbianka M., Pliszka A., Mikrobiologia żywności, PZWL, 1983
- Duszkiewicz-Reinhard W., Teoria i ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej i technicznej, SGGW, Warszawa, 2000
- Kocwowa E., Ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1984
- Różalski A., Ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej, wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1996
Literatura dodatkowa
- Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2001
- Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, Warszawa, 2005