Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Sanityzacja w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sanityzacja w przemyśle spożywczym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia
W-2Podstawy technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim2
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego3
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym2
T-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym2
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie3
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii3
15
laboratoria
T-L-1Uwarunkowania prawne procesu sanityzacji, system HACCP i dobre praktyki6
T-L-2Zatrucia pokarmowe – żywność jako nośnik drobnoustrojów patogennych5
T-L-3Proces mycia i sanityzacji w zakładach przetwórstwa żywności5
T-L-4Sanityzery i urządzenia wykorzystywane w przemyśle spożywczym5
T-L-5Weryfikacja procesu sanityzacji4
T-L-6Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie i omówienie projektów30
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie zadanej literatury i przygotowanie do zaliczenia30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja i studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-2Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_W01
Student posiada wiedzę na temat procesów sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego
MS_1A_W07C-1T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_U01
Student posiada umiejetność analitycznej oceny przypadku i potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie
MS_1A_U05, MS_1A_U06C-1T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_K01
Ma świadomość własnej wiedzy i mozliwosci jej wykorzystania w pracy zawodowej
MS_1A_K01, MS_1A_K05C-1T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_W01
Student posiada wiedzę na temat procesów sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego
2,0
3,0Zna i rorumie znaczenie procesu sanityzacji w przemyśle spozywczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_U01
Student posiada umiejetność analitycznej oceny przypadku i potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie
2,0
3,0Potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie problemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_K01
Ma świadomość własnej wiedzy i mozliwosci jej wykorzystania w pracy zawodowej
2,0
3,0Potrafi znaleźć zastosowanie zdobytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. Mario Stanga, Sanitation Cleaning and Disinfection in the Food Industry, WILEY-VCH Verlag GmbH, Weinheim, 2010, ISBN: 978-3-527-32685-3
  2. Hui Y. H., Bruinsma B.L., Gorham J.R., Wai-Kit Nip, Tong P.S., Ventresca P., Food Plant Sanitation, CRC Press, New York, 2002, ISBN: 0-8247-0793-1
  3. Cramer Michael M., Food Plant Sanitation, Design, Maintenance, and Good Manufacturing Practices, CRC Press, Boca Raton, 2006, ISBN 0-8493-4197-3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim2
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego3
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym2
T-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym2
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie3
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Uwarunkowania prawne procesu sanityzacji, system HACCP i dobre praktyki6
T-L-2Zatrucia pokarmowe – żywność jako nośnik drobnoustrojów patogennych5
T-L-3Proces mycia i sanityzacji w zakładach przetwórstwa żywności5
T-L-4Sanityzery i urządzenia wykorzystywane w przemyśle spożywczym5
T-L-5Weryfikacja procesu sanityzacji4
T-L-6Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie i omówienie projektów30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie zadanej literatury i przygotowanie do zaliczenia30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O13-1_W01Student posiada wiedzę na temat procesów sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
Cel przedmiotuC-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym
Treści programoweT-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie
T-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym
T-L-1Uwarunkowania prawne procesu sanityzacji, system HACCP i dobre praktyki
T-L-2Zatrucia pokarmowe – żywność jako nośnik drobnoustrojów patogennych
T-L-3Proces mycia i sanityzacji w zakładach przetwórstwa żywności
T-L-4Sanityzery i urządzenia wykorzystywane w przemyśle spożywczym
T-L-5Weryfikacja procesu sanityzacji
T-L-6Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja i studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rorumie znaczenie procesu sanityzacji w przemyśle spozywczym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O13-1_U01Student posiada umiejetność analitycznej oceny przypadku i potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym
Treści programoweT-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie
T-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym
Metody nauczaniaM-2dyskusja i studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie problemu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O13-1_K01Ma świadomość własnej wiedzy i mozliwosci jej wykorzystania w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym
Treści programoweT-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie
T-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym
T-L-1Uwarunkowania prawne procesu sanityzacji, system HACCP i dobre praktyki
T-L-2Zatrucia pokarmowe – żywność jako nośnik drobnoustrojów patogennych
T-L-3Proces mycia i sanityzacji w zakładach przetwórstwa żywności
T-L-4Sanityzery i urządzenia wykorzystywane w przemyśle spożywczym
T-L-5Weryfikacja procesu sanityzacji
T-L-6Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja i studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi znaleźć zastosowanie zdobytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0