Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia rolna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia rolna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie grup mikroorganizmów odpowiedzialnych za zachodzące procesy biochemiczne w glebach. Nabycie wiedzy o roli mikrorganizmów w kształtowaniu żyzności gleb. Zapoznanie z wykorzystywaniem bakterii i grzybów (w postaci preparatów mikrobiologicznych) do polepszania właściwości gleb uprawnych i kondycji roślin.
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących podstawowych badań mikrobiologicznych gleby, samodzielnej interpretacji wyników badań aktywności mikroorganizmów i oceny wpływu czynników antropogenicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z regulaminem pracowni i zasadami BHP.1
T-L-2Obieg węgla i azotu w przyrodzie. Rola mikroorganizmów w biotransformacji materii organicznej. Obserwacje aktywności hydrolitycznej poszczególnych szczepów bakterii i grzybów.3
T-L-3Interakcje między grzybami strzępkowymi i innymi organizmami glebowymi. Ustalenie przynależności systematycznej (rodzaju grzybów) okazów z kolekcji, na podstawie obserwacji mikroskopowej.2
T-L-4Diazotrofia, jako przykład przystosownia bakterii do niekorzystnych warunków środowiskowych. Obserwacje mikroskopowe bakterii z rodzajów Rhizobium i Azotobacter.2
T-L-5Wpływ starterów kompostowych i szczepionek mikoryzowych na wzrost roślin. Doświadczenie wazonowe.4
T-L-6Skrining mikroorganizmów glebowych odpornych i biodegradujących substancje ropopochodne z terenów zanieczyszczonych i wolnych od skażenia tymi substancjami.3
15
wykłady
T-W-1Powstanie, rozwój i zakres tematyczny mikrobiologii środowiskowej. Charakterystyka mikroorganizmów podstawowych grup systematycznych i fizjologicznych środowiska glebowego. Gleba jako środowisko życia mikroorgaizmów.4
T-W-2Równowaga biologiczna gleby. Procesy biochemiczne drobnoustrojów glebowych i ich wpływ na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska.4
T-W-3Mikrobiologiczne przemiany bezazotowej materii organicznej, azotu, fosforu, siarki, żelaza. Synteza i rozkład próchnicy glebowej.4
T-W-4Rola mikroorganizmów w Integrowanej Ochronie Roślin wg obowiązujących uwarunkowań prawnych. Preparaty mikrobiologiczne jako środki poprawiające właściwości gleby.4
T-W-5Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do transformacji genetycznej roślin upawnych. Rola Agrobacterium tumefaciens w rozwoju biotechnologii rolnej.2
T-W-6Wpływ działalności człowieka na agrobiocenozę. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na rozwój mikroorganizmów glebowych i ich bioróżnorodność.4
T-W-7Mikroflora płodów rolnych. Zabezpieczenie surowców przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów.4
T-W-8Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do bioremediacji matryc środowiskowych z zanieczyszczeń organicznych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnicwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć15
A-L-3przygotowanie do zaliczeń25
A-L-4Konsultacje5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie proponowanej literatury8
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1multimedialny wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy laboratoryjnej
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C12_W01
Student ma podstawowowa wiedzę na temat mikroorganizmów zwiazanych z żyznością gleb, zna odpowiednie techniki biotechnologiczne związane z wykorzystywaniem ich w rolnictwie.
MS_1A_W10C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C12_U01
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich różnorodności oraz analizy liczebności i aktywności przy zastosowaniu odpowiednich metod badawczych.
MS_1A_U05, MS_1A_U06C-2T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C12_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego, potrzeby dokształcania się w tym zakresie i przekazywania zdobytej wiedzy.
MS_1A_K01, MS_1A_K05C-2, C-1T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-6M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C12_W01
Student ma podstawowowa wiedzę na temat mikroorganizmów zwiazanych z żyznością gleb, zna odpowiednie techniki biotechnologiczne związane z wykorzystywaniem ich w rolnictwie.
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o grupach mikroorganizmów glebowych i ich roli w kształtowaniu żyzości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C12_U01
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich różnorodności oraz analizy liczebności i aktywności przy zastosowaniu odpowiednich metod badawczych.
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody oceniające aktywność mikroorganizmów glebowych. W niewielkim zakresie samodzielnie interpretuje wyniki badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C12_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego, potrzeby dokształcania się w tym zakresie i przekazywania zdobytej wiedzy.
2,0
3,0student w niewielkim stopniu ma świadomość istotnej roli drobnoustrojów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2007
  2. Paul E.,A. Clark F.,E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2000
  3. Mieczysław K. Błaszczyk, Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2009
  4. A. Nowak, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków:biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo. Szczecin., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Daniel Hillel, Gleba w środowisku, PWN, 2012
  2. Cezary A. Kwiatkowski, Aspekty proekologicznego gospodarowania w agroekosystemach, Perfekta info, Lublin, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z regulaminem pracowni i zasadami BHP.1
T-L-2Obieg węgla i azotu w przyrodzie. Rola mikroorganizmów w biotransformacji materii organicznej. Obserwacje aktywności hydrolitycznej poszczególnych szczepów bakterii i grzybów.3
T-L-3Interakcje między grzybami strzępkowymi i innymi organizmami glebowymi. Ustalenie przynależności systematycznej (rodzaju grzybów) okazów z kolekcji, na podstawie obserwacji mikroskopowej.2
T-L-4Diazotrofia, jako przykład przystosownia bakterii do niekorzystnych warunków środowiskowych. Obserwacje mikroskopowe bakterii z rodzajów Rhizobium i Azotobacter.2
T-L-5Wpływ starterów kompostowych i szczepionek mikoryzowych na wzrost roślin. Doświadczenie wazonowe.4
T-L-6Skrining mikroorganizmów glebowych odpornych i biodegradujących substancje ropopochodne z terenów zanieczyszczonych i wolnych od skażenia tymi substancjami.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstanie, rozwój i zakres tematyczny mikrobiologii środowiskowej. Charakterystyka mikroorganizmów podstawowych grup systematycznych i fizjologicznych środowiska glebowego. Gleba jako środowisko życia mikroorgaizmów.4
T-W-2Równowaga biologiczna gleby. Procesy biochemiczne drobnoustrojów glebowych i ich wpływ na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska.4
T-W-3Mikrobiologiczne przemiany bezazotowej materii organicznej, azotu, fosforu, siarki, żelaza. Synteza i rozkład próchnicy glebowej.4
T-W-4Rola mikroorganizmów w Integrowanej Ochronie Roślin wg obowiązujących uwarunkowań prawnych. Preparaty mikrobiologiczne jako środki poprawiające właściwości gleby.4
T-W-5Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do transformacji genetycznej roślin upawnych. Rola Agrobacterium tumefaciens w rozwoju biotechnologii rolnej.2
T-W-6Wpływ działalności człowieka na agrobiocenozę. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na rozwój mikroorganizmów glebowych i ich bioróżnorodność.4
T-W-7Mikroflora płodów rolnych. Zabezpieczenie surowców przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów.4
T-W-8Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do bioremediacji matryc środowiskowych z zanieczyszczeń organicznych.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnicwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć15
A-L-3przygotowanie do zaliczeń25
A-L-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie proponowanej literatury8
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C12_W01Student ma podstawowowa wiedzę na temat mikroorganizmów zwiazanych z żyznością gleb, zna odpowiednie techniki biotechnologiczne związane z wykorzystywaniem ich w rolnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W10Ma podstawową wiedzę dotyczącą oprzyrządowania i technik biotechnologicznych oraz ich wykorzystania w przeprowadzaniu bioprocesów.
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących podstawowych badań mikrobiologicznych gleby, samodzielnej interpretacji wyników badań aktywności mikroorganizmów i oceny wpływu czynników antropogenicznych.
C-1Poznanie grup mikroorganizmów odpowiedzialnych za zachodzące procesy biochemiczne w glebach. Nabycie wiedzy o roli mikrorganizmów w kształtowaniu żyzności gleb. Zapoznanie z wykorzystywaniem bakterii i grzybów (w postaci preparatów mikrobiologicznych) do polepszania właściwości gleb uprawnych i kondycji roślin.
Treści programoweT-W-2Równowaga biologiczna gleby. Procesy biochemiczne drobnoustrojów glebowych i ich wpływ na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska.
T-W-3Mikrobiologiczne przemiany bezazotowej materii organicznej, azotu, fosforu, siarki, żelaza. Synteza i rozkład próchnicy glebowej.
T-W-6Wpływ działalności człowieka na agrobiocenozę. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na rozwój mikroorganizmów glebowych i ich bioróżnorodność.
T-W-1Powstanie, rozwój i zakres tematyczny mikrobiologii środowiskowej. Charakterystyka mikroorganizmów podstawowych grup systematycznych i fizjologicznych środowiska glebowego. Gleba jako środowisko życia mikroorgaizmów.
T-W-4Rola mikroorganizmów w Integrowanej Ochronie Roślin wg obowiązujących uwarunkowań prawnych. Preparaty mikrobiologiczne jako środki poprawiające właściwości gleby.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o grupach mikroorganizmów glebowych i ich roli w kształtowaniu żyzości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C12_U01Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich różnorodności oraz analizy liczebności i aktywności przy zastosowaniu odpowiednich metod badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących podstawowych badań mikrobiologicznych gleby, samodzielnej interpretacji wyników badań aktywności mikroorganizmów i oceny wpływu czynników antropogenicznych.
Treści programoweT-W-3Mikrobiologiczne przemiany bezazotowej materii organicznej, azotu, fosforu, siarki, żelaza. Synteza i rozkład próchnicy glebowej.
T-L-5Wpływ starterów kompostowych i szczepionek mikoryzowych na wzrost roślin. Doświadczenie wazonowe.
T-L-4Diazotrofia, jako przykład przystosownia bakterii do niekorzystnych warunków środowiskowych. Obserwacje mikroskopowe bakterii z rodzajów Rhizobium i Azotobacter.
T-L-3Interakcje między grzybami strzępkowymi i innymi organizmami glebowymi. Ustalenie przynależności systematycznej (rodzaju grzybów) okazów z kolekcji, na podstawie obserwacji mikroskopowej.
T-L-2Obieg węgla i azotu w przyrodzie. Rola mikroorganizmów w biotransformacji materii organicznej. Obserwacje aktywności hydrolitycznej poszczególnych szczepów bakterii i grzybów.
T-L-1Zapoznanie z regulaminem pracowni i zasadami BHP.
T-L-6Skrining mikroorganizmów glebowych odpornych i biodegradujących substancje ropopochodne z terenów zanieczyszczonych i wolnych od skażenia tymi substancjami.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-1Ocena formująca: ocena pracy laboratoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody oceniające aktywność mikroorganizmów glebowych. W niewielkim zakresie samodzielnie interpretuje wyniki badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C12_K01Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego, potrzeby dokształcania się w tym zakresie i przekazywania zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących podstawowych badań mikrobiologicznych gleby, samodzielnej interpretacji wyników badań aktywności mikroorganizmów i oceny wpływu czynników antropogenicznych.
C-1Poznanie grup mikroorganizmów odpowiedzialnych za zachodzące procesy biochemiczne w glebach. Nabycie wiedzy o roli mikrorganizmów w kształtowaniu żyzności gleb. Zapoznanie z wykorzystywaniem bakterii i grzybów (w postaci preparatów mikrobiologicznych) do polepszania właściwości gleb uprawnych i kondycji roślin.
Treści programoweT-W-7Mikroflora płodów rolnych. Zabezpieczenie surowców przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów.
T-W-8Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do bioremediacji matryc środowiskowych z zanieczyszczeń organicznych.
T-W-2Równowaga biologiczna gleby. Procesy biochemiczne drobnoustrojów glebowych i ich wpływ na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska.
T-W-5Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do transformacji genetycznej roślin upawnych. Rola Agrobacterium tumefaciens w rozwoju biotechnologii rolnej.
T-W-3Mikrobiologiczne przemiany bezazotowej materii organicznej, azotu, fosforu, siarki, żelaza. Synteza i rozkład próchnicy glebowej.
T-W-6Wpływ działalności człowieka na agrobiocenozę. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na rozwój mikroorganizmów glebowych i ich bioróżnorodność.
T-W-1Powstanie, rozwój i zakres tematyczny mikrobiologii środowiskowej. Charakterystyka mikroorganizmów podstawowych grup systematycznych i fizjologicznych środowiska glebowego. Gleba jako środowisko życia mikroorgaizmów.
T-W-4Rola mikroorganizmów w Integrowanej Ochronie Roślin wg obowiązujących uwarunkowań prawnych. Preparaty mikrobiologiczne jako środki poprawiające właściwości gleby.
T-L-2Obieg węgla i azotu w przyrodzie. Rola mikroorganizmów w biotransformacji materii organicznej. Obserwacje aktywności hydrolitycznej poszczególnych szczepów bakterii i grzybów.
T-L-6Skrining mikroorganizmów glebowych odpornych i biodegradujących substancje ropopochodne z terenów zanieczyszczonych i wolnych od skażenia tymi substancjami.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w niewielkim stopniu ma świadomość istotnej roli drobnoustrojów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,5
4,0
4,5
5,0