Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mleczarskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii mleczarskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy technologii mleczarskiej powinien znać podstawy chemii, biochemii i mikrobiologii żywności.
W-2Student umie opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego mleka oraz technologii jego przetwarzania, zagospodarowania produktów ubocznych, ze szczególnym uwzględnieniem działań opartych na procesach mikrobiologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu2
T-L-2Ocena mleka surowego i spożywczego oraz technologia produkcji mleka fermentowanego, masła, kazeiny podpuszczkowej20
T-L-3Oznaczenie kwasowości oraz zawartości wody i chlorku sodu w serach podpuszczkowych dojrzewajacych4
T-L-4Oznaczenie kwasowośći i zawartości wody w lodach4
30
wykłady
T-W-1Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Mleko jako środowisko rozwoju drobnoustrojów, rola mikroorganizmów w technologii produkcji fermentowanych produktów mleczarskich.10
T-W-3Wykorzystanie procesów mikrobiologicznych w zagospodarowaniu produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki)4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń poprzez studiowanie literatury23
A-L-3Konsultacje7
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury w celu poszerzenia wiedzy z zakresu przedmiotu.15
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test uzupełnień obejmujący cały materiał
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie średniej ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C21_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
MS_1A_W14C-1T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C21_U01
Student potrafi scharakteryzować i ocenić mleko. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
MS_1A_U01, MS_1A_U09C-1T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C21_K01
Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta.
MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05C-1T-L-2, T-L-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C21_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką mleka wybranych ssaków oraz podstawowymi metodami jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C21_U01
Student potrafi scharakteryzować i ocenić mleko. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić mleka. Nie potrafi także zaplanować procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z charakterystyką i oceną mleka, a także planowaniem procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z charakterystyką i oceną mleka. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych, a uzyskane wyniki opracować przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C21_K01
Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących na zajęciach. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie eksperymentów
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących na zajęciach zasad BHP. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpady powstających w trakcie eksperymentów

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa red. S. Ziajka, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t. 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
  2. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
  3. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
  4. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo t.1, UWM, OLsztyn, 2008
  5. Praca zbiorowa red. S. Ziajka, Mleczarstwo t.1, UWM, Olsztyn, 2008
  6. Jasińska M., Dmytrow I., Mituniewicz-Małek A., Technologia Mleczarska - miniskrypt, Maszynopis, Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa, 2010
  7. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo t.1, UWM, OLsztyn, 2008
  8. K. Kornacki, Ł. Łaniewska-Moroz, I. Warmińska-Radyko, Podstawy mikrobiologii mleczarskiej, Oficyna Wydawnicza"Hoża", Warszawa, 1997
  9. Jasińska M., Dmytrow I., Mituniewicz-Małek A., Technologia Mleczarska - miniskrypt, Maszynopis, Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Przegląd Mleczarski
  2. Obrusiewicz T., Mleczarstwo cz.1 i 2, WSiiP, Warszawa, 1993
  3. Obrusiewicz T., Mleczarstwo cz.1 i 2, WSiiP, Warszawa, 1993
  4. Jurczak M.E., Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003
  5. J. Molenda, Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010
  6. Jurczak M.E., Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu2
T-L-2Ocena mleka surowego i spożywczego oraz technologia produkcji mleka fermentowanego, masła, kazeiny podpuszczkowej20
T-L-3Oznaczenie kwasowości oraz zawartości wody i chlorku sodu w serach podpuszczkowych dojrzewajacych4
T-L-4Oznaczenie kwasowośći i zawartości wody w lodach4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Mleko jako środowisko rozwoju drobnoustrojów, rola mikroorganizmów w technologii produkcji fermentowanych produktów mleczarskich.10
T-W-3Wykorzystanie procesów mikrobiologicznych w zagospodarowaniu produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki)4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń poprzez studiowanie literatury23
A-L-3Konsultacje7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury w celu poszerzenia wiedzy z zakresu przedmiotu.15
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C21_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W14Ma niezbędną wiedzę w zakresie podstaw technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego mleka oraz technologii jego przetwarzania, zagospodarowania produktów ubocznych, ze szczególnym uwzględnieniem działań opartych na procesach mikrobiologicznych.
Treści programoweT-W-2Mleko jako środowisko rozwoju drobnoustrojów, rola mikroorganizmów w technologii produkcji fermentowanych produktów mleczarskich.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test uzupełnień obejmujący cały materiał
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką mleka wybranych ssaków oraz podstawowymi metodami jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C21_U01Student potrafi scharakteryzować i ocenić mleko. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U09Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego mleka oraz technologii jego przetwarzania, zagospodarowania produktów ubocznych, ze szczególnym uwzględnieniem działań opartych na procesach mikrobiologicznych.
Treści programoweT-L-2Ocena mleka surowego i spożywczego oraz technologia produkcji mleka fermentowanego, masła, kazeiny podpuszczkowej
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie średniej ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić mleka. Nie potrafi także zaplanować procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z charakterystyką i oceną mleka, a także planowaniem procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z charakterystyką i oceną mleka. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych, a uzyskane wyniki opracować przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C21_K01Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego mleka oraz technologii jego przetwarzania, zagospodarowania produktów ubocznych, ze szczególnym uwzględnieniem działań opartych na procesach mikrobiologicznych.
Treści programoweT-L-2Ocena mleka surowego i spożywczego oraz technologia produkcji mleka fermentowanego, masła, kazeiny podpuszczkowej
T-L-1Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących na zajęciach. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie eksperymentów
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących na zajęciach zasad BHP. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpady powstających w trakcie eksperymentów