Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Zaawansowane metody w diagnostyce mikrobiologicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane metody w diagnostyce mikrobiologicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mikrobiologia ogólna |
W-2 | Mikrobiologia szczegółowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się i praktyczne poznanie zasad diagnostyki mikrobiologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady pobierania materiałów w diagnostyce mikrobiologicznej. | 2 |
T-A-2 | Walidacja i weryfikacja metod i testów mikrobiologicznych. | 2 |
T-A-3 | Serotypowanie bakterii | 2 |
T-A-4 | MALDI TOF MS jako zaawansowana metoda identyfikacji bakterii. | 2 |
T-A-5 | Testy API jako narzędzie w identyfikacji bakterii. | 1 |
T-A-6 | Oznaczanie kwasów tłuszczowych jako metoda identyfikacji bakterii. Różnice w składzie kwasów tłuszczowych u bakterii Gram+ i Gram- | 2 |
T-A-7 | Zastosowanie spektrofotometrii INFRARED w diagnostyce mikrobiologicznej. | 2 |
T-A-8 | Sekwencjonowanie DNA | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie specyficzności, selektywności i żyzności podłoży bakteriologicznych w laboratoriach akredytowanych. Opracowanie niezbędnej dokumentacji. | 7 |
T-L-2 | Petrifilmy 3M a posiewy płytkowe- praktyczne wykonanie. | 5 |
T-L-3 | Podłoża chromogenne w identyfikacji szczepów bakteryjnych izolowanych z żywności, środowiska i materiałów klinicznych. | 5 |
T-L-4 | Serotypowanie bakterii na przykładzie L. monocytogenes metodami biologii molekularnej. Serotypy I i II fazy Salmonella. Metoda mostkowa. | 8 |
T-L-5 | Walidacja wybranej metody diagnostycznej. | 7 |
T-L-6 | Mechanizmy oporności bakterii - projektowanie badań. | 7 |
T-L-7 | Testy wykorzystywane w diagnostyce lekarskiej: Candifast, Mycoplasma. wykrywanie karbapenemaz. | 6 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji. | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie mrytoryczne do zajęć. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B6_W01 Efektem kstałcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej | MS_2A_W08, MS_2A_W04, MS_2A_W06 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B6_U01 Student posiada umiejętność prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej | MS_2A_U01, MS_2A_U02, MS_2A_U03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B6_K01 Efektem kształcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej | MS_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B6_W01 Efektem kstałcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje podstawowe techniki stosowane w diagnostyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B6_U01 Student posiada umiejętność prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka narzędzi diagnostycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B6_K01 Efektem kształcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje że jest kompetentny do wykonywania podstawowych zadań diagnostycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Eligia M. Szewczyk, Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, Warszawa, 2013
- Kędzia Włodzimierz, Diagnostyka mikrobiologiczna w medycynie, PZWL, Warszawa, 1990
- Mordarska Przondo Anna, Procedury diagnostyki mikrobiologicznej w wybranych zakażeniach układowych, Continuo, Wrocław, 2004