Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia ogólna i nieorganiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 4,00,50egzamin
laboratoriaL1 18 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z chemii ogólnej i nieorganicznej, matematyki oraz fizyki - zakres szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy nt budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko - chemicznych wybranych pierwiastków. Posiadanie umiejętności posługiwania się sprzętem i aparaturą laboratoryjną, przeprowadzania analiz i obliczeń chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratorytjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne, podanie harmonogramu ćwiczeń.1
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego zwiazków chemicznych2
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego roztworu wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawienie miana wodorotlenku sodu za pomoca mianowanego roztworu kwasu solnego3
T-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych3
T-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gęstości, przeliczanie stężeń2
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych związków chemicznych, zapis reakcji chemicznych2
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganonetryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze2
T-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczch kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów3
18
wykłady
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne.1
T-W-2Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych). Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych.2
T-W-3Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowagi fazowe. Rguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas.3
T-W-4Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja.2
T-W-5Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa.2
T-W-6Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.2
T-W-7Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.2
T-W-8Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców.2
T-W-9Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowywanie się do wejściówek20
A-L-3Przygotoywanie się do kolokwium20
A-L-4Opracowanie Sprawozdania z zajęć laboratoryjnych8
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury18
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje5
89
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Udział w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu40
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień10
A-W-5Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów47
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena za wejściówki i sprawozdania z ćwiczeń praktycznych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B2_W01
Student zna podstawową nomenklaturę związków nieorganicznych, zna prawa chemiczne, budowę atomu i strukturę układu okresowego pierwistków. Posiada więdzę dotyczącą podstawowoych typów wiązań chemicznych. Klasyfikuje i rozróżnia typy reakcji chemicznych oraz wyjaśnia podstawy ich mechanizmu. Zna teorie kwasów i zasad oraz równowagi jonowe elektrolitów. Zna podstawowe właściwości fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków.
TZZ_1A_W01C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3M-1S-1, S-2
TZZ_1A_B2_W02
Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznym. W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat chemicznych analiz ilościowych i jakościowych związków nieorganicznych. Zna metody obliczeń wydajności procesu oraz stężeń: procentowego i molowego. Ma podstawową wiedzę w zakresie reakcji hydrolizy soli.
TZZ_1A_W01C-1T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6M-2, M-3, M-1S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków - przewiduje budowę atomu, rodzaj jonów, rodzaj wiązań chemicznych. Pisze reakcje chemiczne i rozwiązuje zadania. Potrafi rozróżniać kwasy i zasady, potrafi analizować równowagi jonowe. Posiada umiejętność wyjaśniania praw gazowych i zjawisk fizyko-chemiczne tj dyfuzja, osmoza, ekstrakcja, koagulacja. Potrafi przedstawić podstawowe właściowści fizyko - chemiczne wybranych pierwiastków.
TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U06C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2, S-3
TZZ_1A_B2_U02
Student w laboratorium chemicznym potrafi pracować zgodnie z obowiązującym regulaminem i zasadami BHP. Potrafi wykonać proste doświadczenia chemiczne, a na podstwie prostych analiz wykryć obecność wybranych pierwiastków chemicznych i wskazać ich podstawowe właściwości fizyko- chemiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi pisac reakcje chemiczne i wyciąga wnioski. Potrafi obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną znajdującą się w pracownii chemicznej.
TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U06C-1T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6M-2, M-3, M-1S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstających podczas wykonywanych doświadczeń chemicznych.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B2_W01
Student zna podstawową nomenklaturę związków nieorganicznych, zna prawa chemiczne, budowę atomu i strukturę układu okresowego pierwistków. Posiada więdzę dotyczącą podstawowoych typów wiązań chemicznych. Klasyfikuje i rozróżnia typy reakcji chemicznych oraz wyjaśnia podstawy ich mechanizmu. Zna teorie kwasów i zasad oraz równowagi jonowe elektrolitów. Zna podstawowe właściwości fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków.
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanch treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanaował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
TZZ_1A_B2_W02
Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznym. W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat chemicznych analiz ilościowych i jakościowych związków nieorganicznych. Zna metody obliczeń wydajności procesu oraz stężeń: procentowego i molowego. Ma podstawową wiedzę w zakresie reakcji hydrolizy soli.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zasad i metod wykonywania doświadczeń chemicznych. Nie opanował wiedzy teroretycznej dotyczącej zajęć praktycznych.
3,0Student zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych. Jego wiedza teoretyczna jest ograniczona tylko do zagadnień podstawowych, przedstawionych w obowiązującym na ćwiczeniach skrypcie. Nie posiada wiedzy dotyczącej szacowania poprawności uzyskanych wyników.
3,5Student zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych. Ma poszerzoną wiedzę w odniesieniu do conajmniej połowy ćwiczeń, w stosunku do wiedzy zawartej w obowiązującym skrypcie. Ma niezadawalającą wiedzę dotyczącą szacowania poprawności uzyskanych wyników.
4,0Student zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych i ma poszerzoną wiedzę w odniesieniu do co najmniej 70% ćwiczeń, w stosunku do wiedzy zawartej w obowiązującym skrypcie. Ma wiedzę, która pozwala na samodzielną, poprawną interpretację uzyskanych wyników.
4,5Student zna zasady i metody wykonywania doświadzczeń, ma poszerzoną wiedzę dotyczącą 90% ćwiczeń. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki doswiadczeń i szacuje ich poprawność.
5,0Studen zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych, ma poszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich przeprowadzonych ćwiczeń. Bezbłędnie interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń i samodzielnie szacuje niepewność uzyskanych wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków - przewiduje budowę atomu, rodzaj jonów, rodzaj wiązań chemicznych. Pisze reakcje chemiczne i rozwiązuje zadania. Potrafi rozróżniać kwasy i zasady, potrafi analizować równowagi jonowe. Posiada umiejętność wyjaśniania praw gazowych i zjawisk fizyko-chemiczne tj dyfuzja, osmoza, ekstrakcja, koagulacja. Potrafi przedstawić podstawowe właściowści fizyko - chemiczne wybranych pierwiastków.
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału dydaktycznego na poziomie co najmniej 50% wymagań maksymalnych.
3,0Studnet potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 60% maksymalnych wymagań.
4,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na pozoiomie przekraczającym 70% maksymalnych wymagań.
4,5Student potrafi poprawnie stosowac wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającynm 80% maksymalnych wymagań.
5,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie co najmniej 90% maksymalnych wymagań.
TZZ_1A_B2_U02
Student w laboratorium chemicznym potrafi pracować zgodnie z obowiązującym regulaminem i zasadami BHP. Potrafi wykonać proste doświadczenia chemiczne, a na podstwie prostych analiz wykryć obecność wybranych pierwiastków chemicznych i wskazać ich podstawowe właściwości fizyko- chemiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi pisac reakcje chemiczne i wyciąga wnioski. Potrafi obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną znajdującą się w pracownii chemicznej.
2,0Student nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP pracownii chemicznej. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać sprzętu laboratoryjnego i przeprowadzać doświadczenia lub analizy chemicznej. Nie posiada umiejętności interpretacji uzyskanych wyników i wyciągania wniosków.
3,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej niekiedy pod nadzorem i przy pomocy prowadzącego. Nie zawsze potrafi na podstawie wykonanej analizy zinterpretowac uzyskane wyniki.
3,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia lub analizy chemicznej, a na podstawie uzyskanych wyników podejmuje próbę ich interpretacji.
4,0Student przcuje zgodnie z przepisami BHP. Prawidłowo obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń i analiz chemicznych podejmuje udaną próbę interpretacji wyników i formułuje wnioski.
4,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, sprawnie obsługuje sprzęt i aparature w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samidzielnego przeprowadzania doświadczenia i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadzczeń i analiz prawidłowo interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski.
5,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, bardzo sprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę znajdującą się w pracownii chemicznej.Posiada umiejętność samodzielniego przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej. Bezbłędnie interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstających podczas wykonywanych doświadczeń chemicznych.
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i umiejętnościami z członkami zespołu. Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP. Jego nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach przekracza 20%.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP. Nie wystarczająco należycie dba o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągniecia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje sie do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie prowadzonych badań.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, przejmuje rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium chemicznym zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji opdadów powstających w trakcie eksperymentów chemicznych.

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., Podstawy chemii nieogranicznej tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2009, V
  2. Pajdowski L., Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2002, IX

Literatura dodatkowa

  1. Cox P. A., Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteki, materia, reakcje, PWN, Warszawa, 2006, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratorytjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne, podanie harmonogramu ćwiczeń.1
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego zwiazków chemicznych2
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego roztworu wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawienie miana wodorotlenku sodu za pomoca mianowanego roztworu kwasu solnego3
T-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych3
T-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gęstości, przeliczanie stężeń2
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych związków chemicznych, zapis reakcji chemicznych2
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganonetryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze2
T-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczch kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne.1
T-W-2Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych). Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych.2
T-W-3Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowagi fazowe. Rguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas.3
T-W-4Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja.2
T-W-5Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa.2
T-W-6Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.2
T-W-7Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.2
T-W-8Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców.2
T-W-9Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowywanie się do wejściówek20
A-L-3Przygotoywanie się do kolokwium20
A-L-4Opracowanie Sprawozdania z zajęć laboratoryjnych8
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury18
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje5
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Udział w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu40
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień10
A-W-5Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów47
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B2_W01Student zna podstawową nomenklaturę związków nieorganicznych, zna prawa chemiczne, budowę atomu i strukturę układu okresowego pierwistków. Posiada więdzę dotyczącą podstawowoych typów wiązań chemicznych. Klasyfikuje i rozróżnia typy reakcji chemicznych oraz wyjaśnia podstawy ich mechanizmu. Zna teorie kwasów i zasad oraz równowagi jonowe elektrolitów. Zna podstawowe właściwości fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii nieorganicznej i organicznej obejmującą znajomość w zakresie terminologii stosowanej, pojęć i praw chemicznych, zna właściwości pierwiastków, wybranych związków organicznych i nieorganicznych, oraz mechanizmów reakcji chemicznych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy nt budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko - chemicznych wybranych pierwiastków. Posiadanie umiejętności posługiwania się sprzętem i aparaturą laboratoryjną, przeprowadzania analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne.
T-W-4Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja.
T-W-2Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych). Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych.
T-W-5Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa.
T-W-6Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
T-W-7Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-8Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców.
T-W-9Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków.
T-W-3Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowagi fazowe. Rguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanch treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanaował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B2_W02Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznym. W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat chemicznych analiz ilościowych i jakościowych związków nieorganicznych. Zna metody obliczeń wydajności procesu oraz stężeń: procentowego i molowego. Ma podstawową wiedzę w zakresie reakcji hydrolizy soli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii nieorganicznej i organicznej obejmującą znajomość w zakresie terminologii stosowanej, pojęć i praw chemicznych, zna właściwości pierwiastków, wybranych związków organicznych i nieorganicznych, oraz mechanizmów reakcji chemicznych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy nt budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko - chemicznych wybranych pierwiastków. Posiadanie umiejętności posługiwania się sprzętem i aparaturą laboratoryjną, przeprowadzania analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczch kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego roztworu wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawienie miana wodorotlenku sodu za pomoca mianowanego roztworu kwasu solnego
T-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego zwiazków chemicznych
T-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gęstości, przeliczanie stężeń
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratorytjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne, podanie harmonogramu ćwiczeń.
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganonetryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych związków chemicznych, zapis reakcji chemicznych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena za wejściówki i sprawozdania z ćwiczeń praktycznych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zasad i metod wykonywania doświadczeń chemicznych. Nie opanował wiedzy teroretycznej dotyczącej zajęć praktycznych.
3,0Student zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych. Jego wiedza teoretyczna jest ograniczona tylko do zagadnień podstawowych, przedstawionych w obowiązującym na ćwiczeniach skrypcie. Nie posiada wiedzy dotyczącej szacowania poprawności uzyskanych wyników.
3,5Student zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych. Ma poszerzoną wiedzę w odniesieniu do conajmniej połowy ćwiczeń, w stosunku do wiedzy zawartej w obowiązującym skrypcie. Ma niezadawalającą wiedzę dotyczącą szacowania poprawności uzyskanych wyników.
4,0Student zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych i ma poszerzoną wiedzę w odniesieniu do co najmniej 70% ćwiczeń, w stosunku do wiedzy zawartej w obowiązującym skrypcie. Ma wiedzę, która pozwala na samodzielną, poprawną interpretację uzyskanych wyników.
4,5Student zna zasady i metody wykonywania doświadzczeń, ma poszerzoną wiedzę dotyczącą 90% ćwiczeń. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki doswiadczeń i szacuje ich poprawność.
5,0Studen zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych, ma poszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich przeprowadzonych ćwiczeń. Bezbłędnie interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń i samodzielnie szacuje niepewność uzyskanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków - przewiduje budowę atomu, rodzaj jonów, rodzaj wiązań chemicznych. Pisze reakcje chemiczne i rozwiązuje zadania. Potrafi rozróżniać kwasy i zasady, potrafi analizować równowagi jonowe. Posiada umiejętność wyjaśniania praw gazowych i zjawisk fizyko-chemiczne tj dyfuzja, osmoza, ekstrakcja, koagulacja. Potrafi przedstawić podstawowe właściowści fizyko - chemiczne wybranych pierwiastków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy nt budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko - chemicznych wybranych pierwiastków. Posiadanie umiejętności posługiwania się sprzętem i aparaturą laboratoryjną, przeprowadzania analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne.
T-W-4Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja.
T-W-2Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych). Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych.
T-W-5Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa.
T-W-6Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
T-W-7Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-8Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców.
T-W-9Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków.
T-W-3Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowagi fazowe. Rguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena za wejściówki i sprawozdania z ćwiczeń praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału dydaktycznego na poziomie co najmniej 50% wymagań maksymalnych.
3,0Studnet potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 60% maksymalnych wymagań.
4,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na pozoiomie przekraczającym 70% maksymalnych wymagań.
4,5Student potrafi poprawnie stosowac wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającynm 80% maksymalnych wymagań.
5,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie co najmniej 90% maksymalnych wymagań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B2_U02Student w laboratorium chemicznym potrafi pracować zgodnie z obowiązującym regulaminem i zasadami BHP. Potrafi wykonać proste doświadczenia chemiczne, a na podstwie prostych analiz wykryć obecność wybranych pierwiastków chemicznych i wskazać ich podstawowe właściwości fizyko- chemiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi pisac reakcje chemiczne i wyciąga wnioski. Potrafi obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną znajdującą się w pracownii chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy nt budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko - chemicznych wybranych pierwiastków. Posiadanie umiejętności posługiwania się sprzętem i aparaturą laboratoryjną, przeprowadzania analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczch kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego roztworu wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawienie miana wodorotlenku sodu za pomoca mianowanego roztworu kwasu solnego
T-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego zwiazków chemicznych
T-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gęstości, przeliczanie stężeń
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratorytjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne, podanie harmonogramu ćwiczeń.
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganonetryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych związków chemicznych, zapis reakcji chemicznych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena za wejściówki i sprawozdania z ćwiczeń praktycznych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP pracownii chemicznej. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać sprzętu laboratoryjnego i przeprowadzać doświadczenia lub analizy chemicznej. Nie posiada umiejętności interpretacji uzyskanych wyników i wyciągania wniosków.
3,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej niekiedy pod nadzorem i przy pomocy prowadzącego. Nie zawsze potrafi na podstawie wykonanej analizy zinterpretowac uzyskane wyniki.
3,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia lub analizy chemicznej, a na podstawie uzyskanych wyników podejmuje próbę ich interpretacji.
4,0Student przcuje zgodnie z przepisami BHP. Prawidłowo obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń i analiz chemicznych podejmuje udaną próbę interpretacji wyników i formułuje wnioski.
4,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, sprawnie obsługuje sprzęt i aparature w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samidzielnego przeprowadzania doświadczenia i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadzczeń i analiz prawidłowo interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski.
5,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, bardzo sprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę znajdującą się w pracownii chemicznej.Posiada umiejętność samodzielniego przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej. Bezbłędnie interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstających podczas wykonywanych doświadczeń chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy nt budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko - chemicznych wybranych pierwiastków. Posiadanie umiejętności posługiwania się sprzętem i aparaturą laboratoryjną, przeprowadzania analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne.
T-W-4Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja.
T-W-2Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych). Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych.
T-W-5Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa.
T-W-6Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
T-W-7Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-8Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców.
T-W-9Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków.
T-W-3Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowagi fazowe. Rguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas.
T-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczch kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego roztworu wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawienie miana wodorotlenku sodu za pomoca mianowanego roztworu kwasu solnego
T-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego zwiazków chemicznych
T-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gęstości, przeliczanie stężeń
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratorytjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne, podanie harmonogramu ćwiczeń.
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganonetryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych związków chemicznych, zapis reakcji chemicznych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i umiejętnościami z członkami zespołu. Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP. Jego nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach przekracza 20%.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP. Nie wystarczająco należycie dba o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągniecia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje sie do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie prowadzonych badań.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, przejmuje rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium chemicznym zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji opdadów powstających w trakcie eksperymentów chemicznych.