Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w technologii mleczarskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w technologii mleczarskiej
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Objęty programem studiów zakres wiedzyz technologii mleczarskiej, mikrobiologii żywności i biotechnologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.2
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka różnych gatunków zwierząt3
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.3
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego3
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej3
T-L-6Przydatność mleka różnych gatunków zwierząt do produkcji deserów mrożonych3
T-L-7Ćwiczenie zaliczeniowe1
18
wykłady
T-W-1Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich2
T-W-2Właściwości funkcjonalne kazeinianów i ich wykorzystanie2
T-W-3Wykorzystanie izolatów i koncentratów białek serwatkowych w różnych gałęziach przemysłu spożywczego2
T-W-4Potencjalnie prozdrowotne właściwości mleka i jego przetworów2
T-W-5Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przgotowanie do zajęć30
A-L-3Studiowanie wskazanej literatury12
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Przgotowanie do egzaminu16
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2tibz_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
TZZ_2A_W11C-1T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1S-1
TZZ_2A_D2tibz_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie kazeinianów oraz ich wykorzystanie
TZZ_2A_W11C-1T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-L-6, T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-2, S-3
TZZ_2A_D2tibz_W03
Student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie izolatów i koncentratów białek serwatkowych, potencjalnie prozdrowotne właściwości mleka i jego przetworów
TZZ_2A_W11C-1T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2tibz_U01
Posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02C-1T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2tibz_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2tibz_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
2,0Nie ma poszerzonej wiedzy na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Nie ma pogłębionej wiedzy dotyczącej efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,0Ma w niewielkim stopniu poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,5Ma nie w pełni poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma nie w pełni pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
4,0Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
4,5Ma znacznie poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
5,0Ma bardzo rozbudowaną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma bardzo znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzxystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
TZZ_2A_D2tibz_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie kazeinianów oraz ich wykorzystanie
2,0
3,0Student definiuje termin "kazeiniany". Pobieżnie charakteryzuje metody ich otrzymywania i wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu spożywczego
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_D2tibz_W03
Student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie izolatów i koncentratów białek serwatkowych, potencjalnie prozdrowotne właściwości mleka i jego przetworów
2,0
3,0Student definuje pojęcia: "izolat białkowy" oraz "koncentrat białkowy". Wskazuje większość potencjalnie prozdrowotnych właściwości mleka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2tibz_U01
Posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
2,0Nie posiada umiejętności samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji.Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiazywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania.
3,0W małym stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków z e zdobytych informacji. Nie potrafi pracować i zespołowo, nie jest w stanie samodzielnie opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiązywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczacych mleka i jego przetwarzania.
3,5W ograniczonym stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole., opracować stosowne dokumentacje. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania.
4,0Posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy tchnologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
4,5Posiada dużą umiejętność samokształcenia oraz wyciągania kompleksowych wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i jest aktywny w pracy zespołowej ,Potrafi profesjonalnie opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
5,0Posiada bardzo dużą umiejętność samokształcenia oraz wyciągania komleksowych wniosków ze zdobytych informacji. Jest bardzo aktywny zarówno w pracy indywidualnej jak i zespołowej. Potrafi perfekcyjnie opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiazywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2tibz_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0Nie ma świadomości potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę.Nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,0Ma niewielką świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Mało efektywnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,5Nie w pełni ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Nie w pełnipotrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
4,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialnośći za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
4,5Ma dużą świadomość potrzeby ciągłego dokształcania., a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
5,0Ma bardzo dużą świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób bardzo przedsiębiorczy.

Literatura podstawowa

  1. red S. Ziajka, Mleczarstwo t. 1, Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego, Olsztyn, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Publikacje w czasopismach krajowych i zagranicznych powiazane z problematyką omawianą na zajęciach (np. Żywność, Przegl. Mlecz., J. Dairy SCI.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.2
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka różnych gatunków zwierząt3
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.3
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego3
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej3
T-L-6Przydatność mleka różnych gatunków zwierząt do produkcji deserów mrożonych3
T-L-7Ćwiczenie zaliczeniowe1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich2
T-W-2Właściwości funkcjonalne kazeinianów i ich wykorzystanie2
T-W-3Wykorzystanie izolatów i koncentratów białek serwatkowych w różnych gałęziach przemysłu spożywczego2
T-W-4Potencjalnie prozdrowotne właściwości mleka i jego przetworów2
T-W-5Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przgotowanie do zajęć30
A-L-3Studiowanie wskazanej literatury12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Przgotowanie do egzaminu16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2tibz_W01Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich
T-W-5Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka różnych gatunków zwierząt
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma poszerzonej wiedzy na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Nie ma pogłębionej wiedzy dotyczącej efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,0Ma w niewielkim stopniu poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,5Ma nie w pełni poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma nie w pełni pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
4,0Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
4,5Ma znacznie poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
5,0Ma bardzo rozbudowaną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma bardzo znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzxystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2tibz_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie kazeinianów oraz ich wykorzystanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich
T-W-5Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka różnych gatunków zwierząt
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej
T-W-2Właściwości funkcjonalne kazeinianów i ich wykorzystanie
T-L-6Przydatność mleka różnych gatunków zwierząt do produkcji deserów mrożonych
T-W-3Wykorzystanie izolatów i koncentratów białek serwatkowych w różnych gałęziach przemysłu spożywczego
T-W-4Potencjalnie prozdrowotne właściwości mleka i jego przetworów
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje termin "kazeiniany". Pobieżnie charakteryzuje metody ich otrzymywania i wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu spożywczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2tibz_W03Student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie izolatów i koncentratów białek serwatkowych, potencjalnie prozdrowotne właściwości mleka i jego przetworów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-W-5Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka różnych gatunków zwierząt
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej
T-L-6Przydatność mleka różnych gatunków zwierząt do produkcji deserów mrożonych
T-W-3Wykorzystanie izolatów i koncentratów białek serwatkowych w różnych gałęziach przemysłu spożywczego
T-W-4Potencjalnie prozdrowotne właściwości mleka i jego przetworów
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definuje pojęcia: "izolat białkowy" oraz "koncentrat białkowy". Wskazuje większość potencjalnie prozdrowotnych właściwości mleka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2tibz_U01Posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich
T-W-5Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka różnych gatunków zwierząt
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej
T-W-2Właściwości funkcjonalne kazeinianów i ich wykorzystanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji.Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiazywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania.
3,0W małym stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków z e zdobytych informacji. Nie potrafi pracować i zespołowo, nie jest w stanie samodzielnie opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiązywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczacych mleka i jego przetwarzania.
3,5W ograniczonym stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole., opracować stosowne dokumentacje. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania.
4,0Posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy tchnologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
4,5Posiada dużą umiejętność samokształcenia oraz wyciągania kompleksowych wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i jest aktywny w pracy zespołowej ,Potrafi profesjonalnie opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
5,0Posiada bardzo dużą umiejętność samokształcenia oraz wyciągania komleksowych wniosków ze zdobytych informacji. Jest bardzo aktywny zarówno w pracy indywidualnej jak i zespołowej. Potrafi perfekcyjnie opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiazywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2tibz_K01Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich
T-W-5Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka różnych gatunków zwierząt
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej
T-W-2Właściwości funkcjonalne kazeinianów i ich wykorzystanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę.Nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,0Ma niewielką świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Mało efektywnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,5Nie w pełni ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Nie w pełnipotrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
4,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialnośći za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
4,5Ma dużą świadomość potrzeby ciągłego dokształcania., a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
5,0Ma bardzo dużą świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób bardzo przedsiębiorczy.