Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych powinien znać podstawy analizy i oceny jakości żywności, ogólnej technologii żywności, chemii oraz posiadać wiadomości z zakresu podstaw żywienia człowieka. |
W-2 | Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka. |
C-2 | Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych. | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych. | 2 |
T-L-3 | Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych. | 2 |
T-L-4 | Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe. | 2 |
T-L-5 | Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw. | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych. | 2 |
T-L-7 | Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej. | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Żywność funkcjonalna pochodzenia roślinnego. | 1 |
T-W-2 | Woda jako podstawowy składnik surowców pochodzenia roślinnego. | 1 |
T-W-3 | Metody pomiaru i wpływ barwy na jakość produktów pochodzenia roślinnego. | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka, przemiany i znaczenie żywieniowe barwników karotenoidowych występujacych w produktach roślinnych. | 2 |
T-W-5 | Podstawowe źródła wystepowania oraz przemiany i wpływ antocyjanów i chlorofili na organizm człowieka. | 1 |
T-W-6 | Charakterystyka witamin oraz wpływ czynników technologicznych na ich zawartość w produktach roślinnych. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka, podział i znaczenie związków pektynowych dla człowieka i w przetwórstwie spożywczym. | 2 |
T-W-8 | Związki polifenolowe owoców i warzyw i ich rola w diecie człowieka. | 1 |
T-W-9 | Składniki mineralne produktów roślinnych i korzyści zdrowotne wynikające z ich spożycia. | 1 |
T-W-10 | Owoce i warzywa jako bogate źródło błonnika. | 1 |
T-W-11 | Zawartość białek, weglowodanów i tłuszczy w surowcach roślinnych oraz ich znaczenie w diecie człowieka. | 1 |
T-W-12 | Wpływ procesu przetwarzania na jakość produktów roślinnych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych. | 13 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwiów. | 8 |
A-L-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem. | 5 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładach | 13 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów. | 8 |
A-W-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem. | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ustalona jako średnia ocen: z wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5tiz_W01 Ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego. | TZZ_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TZZ_1A_PO3-5tiz_W02 Ma wiedzę na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roslinnego, zmian w nim zachodzących, podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego. | TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W17 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5tiz_U01 Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1 |
TZZ_1A_PO3-5tiz_U02 Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne. | TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U17 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5tiz_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5tiz_W01 Ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest niewystarczający. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest powyżej standardu. | |
TZZ_1A_PO3-5tiz_W02 Ma wiedzę na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roslinnego, zmian w nim zachodzących, podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest niewystarczający. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Zasób wiedzy studenta na temat pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5tiz_U01 Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania. | 2,0 | Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są niewystarczające. Student nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czasu potrzebnego na realizację określonego zadania. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania. | |
TZZ_1A_PO3-5tiz_U02 Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne. | 2,0 | Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i oceić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5tiz_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. | 2,0 | Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są niewystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań. |
3,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącycmi brakami. | |
4,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. |
Literatura podstawowa
- Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw. Cz. I i II., WSiP, Warszawa, 1999
- Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2002
- Oszmiański J., Sożyński J., Przewodnik do ćwiczeń z technologii przetwórstwa owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2001
- Brzozowska A., Składniki mineralne w zywieniu człowieka., AR, Poznań, 1999
- Gawęcki J., Współczesna wiedza o węglowodanach., AR, Poznań, 1998
- Grajek W., Przeciwutleniacze w żywności., WNT, Warszawa, 2007
- Gawęcki J., Witaminy, AR, Poznań, 2000
- Gawęcki J., Białka w żywności., AR, Poznań, 1997
- Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2006
- Sikorski Z., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności., WNT, Warszawa, 1996
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., WNT, Warszawa, 1999
- Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1985
Literatura dodatkowa
- Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw., PZWL, Warszawa, 1999
- Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej, WNT, Warszawa, 1996
- Lempka A., Towaroznawstwo produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1985