Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Technologia produktów ubocznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia produktów ubocznych | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej. |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł infomacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat charakterystyki i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin ćwiczeń, zasady BHP. | 2 |
T-L-2 | Badanie fizycznych właściwości surowców ubocznych i mączek paszowych. | 4 |
T-L-3 | Wpływ rodzaju surowca i stopnia rozdrobnienia na ilość i skład chemiczny mączek rybnych i wód poprasowych. | 4 |
T-L-4 | Technologia produkcji hydrolizatów na przykładzie hydrolizatów rybnych. | 4 |
T-L-5 | Modyfikacja skórek wieprzowych w celu ich wykorzystania w przetwórstwie. | 2 |
T-L-6 | Utrwalanie krwi i jej przerób. | 2 |
T-L-7 | Utrwalanie niejadalnych surowców rzeźnych. | 2 |
T-L-8 | Tłuszcze zwierzęce, wytop smalcu i wykorzystanie skwarek. | 4 |
T-L-9 | Otrzymywanie chitozanu. | 4 |
T-L-10 | Ćwiczenie podsumowujące. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Produkty uboczne przemysłu spożywczego - definicje, charakterystyka, kierunki wykorzystania. | 5 |
T-W-3 | Wpływ rodzaju i jakości surowca na wydajność i jakość mączek zwierzęcych i rybnych. | 3 |
T-W-4 | Technologia produkcji mączek zwierzęcych i rybnych oraz metody zabezpieczania ich jakości. | 4 |
T-W-5 | Technologia produkcji hydrolizatów. | 3 |
T-W-6 | Technologia produkcji tłuszczów topionych. | 2 |
T-W-7 | Technlogia przerobu kryla na produkty paszowe i techniczne. | 4 |
T-W-8 | Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych i drobiowych. | 4 |
T-W-9 | Charakterystyka ścieków przemysłu spożywczego i metody ich neutralizacji. | 2 |
T-W-10 | Podsumowanie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 16 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 4 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 26 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
M-3 | Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sparwdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu linii technologicznej wybranego produktu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D15tiz_W01 Ma wiedzę na temat charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. | TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W22 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-9 | M-1 | S-3 |
TZZ_1A_D15tiz_W02 Ma wiedzę związaną z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. | TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W22 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D15tiz_U01 Potrafi scharakteryzować i określić podstawowe właściwości surowców ubocznych, ich wpływ na jakość wytworzonych produktów. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TZZ_1A_D15tiz_U02 Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wytworzyć wybrane rodzaje artykułów ubocznych. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29 | — | — | C-2 | T-L-10, T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D15tiz_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy, umiejętności i konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny, rozumie rolę społeczną absolwenta. | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D15tiz_W01 Ma wiedzę na temat charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat charakterystyki i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. |
3,0 | Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę. | |
TZZ_1A_D15tiz_W02 Ma wiedzę związaną z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych produktów ubocznych różnych gałęzi przemysłu spożywczego. |
3,0 | Student opanował niektóre aspekty wiedzy w zakresie szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych produktów ubocznych różnych gałęzi przemysłu spożywczego. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień dotyczących szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych produktów ubocznych różnych gałęzi przemysłu spożywczego. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych produktów ubocznych różnych gałęzi przemysłu spożywczego. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych produktów ubocznych różnych gałęzi przemysłu spożywczego, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D15tiz_U01 Potrafi scharakteryzować i określić podstawowe właściwości surowców ubocznych, ich wpływ na jakość wytworzonych produktów. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny. | |
TZZ_1A_D15tiz_U02 Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wytworzyć wybrane rodzaje artykułów ubocznych. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. |
3,0 | Student potrafi częściowo wykonać zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Uzyskane wyniki opisuje przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać większość zadań związanych z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Uzyskane wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie wykonać wszystkie zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Uzyskane wyniki opisuje przy niewielkiej pomocy prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi wykonać samodzielnie poprawnie wszystkie zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Potrafi opisać i przeanalizować uzyskane wyniki. | |
5,0 | Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D15tiz_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy, umiejętności i konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny, rozumie rolę społeczną absolwenta. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Pezacki W., Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych., PWN, Warszawa, 1984
- Pezacki W., Przetwarzanie jadalnych surowców rzeźnych., PWN, Warszawa, 1984
- pr. zbior. pod red. S. Wajdy, Ocena i wykorzystanie surowców pochodzenia zwierzęcego., ART Olsztyn, Olsztyn, 1996
Literatura dodatkowa
- pr. zbior. pod red. P. Znanieckiego, Zarys obrotu, oceny i przetwórstwa surowców pochodzenia zwierzęcego, PWRiL, 1992
- Kinsman D.M., Kotula A.W., Breidenstein B.C., Muscle foods - meat, poultry and seafood technology, Chapman & Hall, London, 1997