Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Zagrożenia mikrobiologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia mikrobiologiczne | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | mikrobiologia zywności |
W-2 | podstawy technologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja i identyfikacja S. aureus w żywności. | 4 |
T-L-2 | Izoalcja i identyfikacja B. cereus w żywności. | 4 |
T-L-3 | Mikroflora zepsucia | 4 |
T-L-4 | Ocena stopnia zakażenia powietrza. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca | 4 |
T-W-2 | Kryteria mikrobiologiczne w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności | 3 |
T-W-3 | Toksyczne metabolity mikroorganizmów | 2 |
T-W-4 | Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności. | 4 |
T-W-5 | Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | bieżące przygotowywanie się do zajęć | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna - studiowanie literatury | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach |
M-3 | interpretacja wyników, dyskusja tematyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęc laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tiz_W01 zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą | TZZ_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-4, S-2 |
TZZ_1A_PO4-3tiz_W02 Zna wyrózniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, higieny procesu produkcji zywności, trwałości produktu | TZZ_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tiz_U01 potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki | TZZ_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-5, T-L-3 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1 |
TZZ_1A_PO4-3tiz_U02 Potrafi ocenic skuteczność zabiegów higienicznych w srodowisku produkcji zywnosci a w przypadku potencjalnych zagrożen podejmowac stosowne działania prewencyjne | TZZ_1A_U13 | — | — | C-1 | T-L-4 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tiz_K01 ma swiadomość rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych w zywności dla zdrowia jej konsumenta i dla trwałości produktu, oraz sposobów redukcji skali tych zagrożeń. | TZZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-L-4 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tiz_W01 zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać wiekszość zagrożeń mikrobiologicznych, których nośnikiem może być zywność, jednak nie potrafi okreslić skąd sie tam biorą | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_PO4-3tiz_W02 Zna wyrózniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, higieny procesu produkcji zywności, trwałości produktu | 2,0 | |
3,0 | zna wyrózniki oznaczane przy ocenie jakości ibezppieczeństwa zdrowotnego podstawowych grup towarowych ale nie zna obowiązujących kryteriów określających dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia i tego jak je interpretować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tiz_U01 potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać jaki patogen nalezy oznaczac w konkretnym produkcie i co oznacza dopuszczalny poziom zanieczyszczenia w tym przypadku. Nie potrafi też okreslic jak przeprowadzić badania produktu w kierunku konkretnego patogena | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_PO4-3tiz_U02 Potrafi ocenic skuteczność zabiegów higienicznych w srodowisku produkcji zywnosci a w przypadku potencjalnych zagrożen podejmowac stosowne działania prewencyjne | 2,0 | |
3,0 | potrafi okreslić skuteczność bójczą srodka dezynfekcyjnego, ale nie wie co robić w przypadku niezadawalającej jego skuteczności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tiz_K01 ma swiadomość rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych w zywności dla zdrowia jej konsumenta i dla trwałości produktu, oraz sposobów redukcji skali tych zagrożeń. | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość co do rodzajów zagrożeń, nie wie jak im przeciwdziałać | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
- Salyers A., Whitt D.D., Mikrobiologia, roznorodność, chorobotwórczośc, PWN, W-wa, 2009
- Przondo-Mordarsa A i in., Mikrobiologia, Urban& Partner, 2011
Literatura dodatkowa
- Mizerski W., B. Bednarczuk, M. Kawalec, Slownik bakterii ciekawych, pożytecznych, groźnych, Adamantan, Polska, 2011