Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Jakość żywności w łańcuchu technologicznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Jakość żywności w łańcuchu technologicznym
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Otrzymanie zaliczenia z chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami analizy żywności w celu zapewnienia bezpieczeństwa produkcji żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność w zakresie: sporządzania instrukcji i pisania procedur GHP, opracowania zakładowego kodeksu GMP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji4
T-L-2Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów2
T-L-3Oznaczanie zawartości soli2
T-L-4Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP2
T-L-5Barwniki - metody wykrywania2
T-L-6Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosoranów2
T-L-7Ćwiczenia podsumowujące - kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie i rola bezpieczeństwa. Filozofia jakości1
T-W-2Bezpieczeństwo jako jeden z elementów jakosci żywności2
T-W-3Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości2
T-W-4Wpływ procesów technologicznych na jakość żywności3
T-W-5Systemowe podejście do zarzadzania jakością żywności.2
T-W-6Metody i techniki zarzadzania i zapewnienia bezpieczeństwa żywności1
T-W-7Systemy zapewnienia jakości i zarzadzania jakością w przemyśle zywnościowym: GMP/GHP, HACCP, ISO 220001
T-W-8Dokumentacja systemów. Integracja systemów1
T-W-9Zagrozenia zdrowotne w żywności i sposoby ich wykrywania2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Studiowanie literatury naukowej8
A-L-3Konsultacje3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury naukowej17
A-W-3Konsultacje12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia16
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuję na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D2zcid_W01
Zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu. Ma podstawową wiedzęo substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności.
TZZ_1A_W05, TZZ_1A_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D2zcid_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
TZZ_1A_U01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-2S-1, S-2
TZZ_1A_D2zcid_U03
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
TZZ_1A_U03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D2zcid_K01
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
TZZ_1A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D2zcid_W01
Zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu. Ma podstawową wiedzęo substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności.
2,0Nie zna związków pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
3,0Zna niektóre związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
3,5Zna najważniejsze związki między wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
4,0Dobrze zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
4,5Lepiej niż dobrze zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
5,0Bardzo dobrze zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D2zcid_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
2,0Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
3,0Posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
3,5Posiada wystarczającą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
4,0Posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
4,5Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
5,0Posiada wybitną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
TZZ_1A_D2zcid_U03
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
2,0Nie potrafi opracować dokumentacji dotyczącej realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
3,0Potrafi opracować podstawową dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
3,5Potrafi dobrze opracować podstawową dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
4,0Potrafi dobrze opracować pełną dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
4,5Potrafi bardzo dobrze opracować pełną dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
5,0Potrafi bezbłędnie opracować pełną dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D2zcid_K01
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
2,0Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
3,0Ma ograniczoną świadomość ryzyka i w niewielkim stopniu potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
3,5Ma dostateczną świadomość ryzyka i dostatecznie potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
4,0Ma dobrą świadomość ryzyka i dobrze potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
4,5Ma bardzo dobrą świadomość ryzyka i dobrze potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
5,0Ma bardzo dobrą świadomość ryzyka i bardzo dobrze potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności

Literatura podstawowa

  1. Skrabka-Błotnicka T., Masłowski B., Bezpieczeństwo żywności, Wyd. Uniw. Ekonom., Wrocław, 2008
  2. Gertig H., Żywność a zdrowie. Podręcznik dla studentów, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1996
  3. Kijowski J., Maleszka A., HACCP system zapewnienia bezpieczeństwa w produkcji i obrocie żywnością, PolFOOD, Poznań, 2005
  4. Semczuk W., Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
  5. Kołożyn - Krajewska D., Sikora T., HACCP Koncepcja i system zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego, SIT - spoż, Warszawa, 1999
  6. Kołakowska A., Plust D., Prawo żywnościowe. Systemy zarządzania bezpieczeństwem żywności. Informator dla przedsiębiorców. Projekt UE, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Rady UE dotyczące jakości żywności, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji4
T-L-2Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów2
T-L-3Oznaczanie zawartości soli2
T-L-4Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP2
T-L-5Barwniki - metody wykrywania2
T-L-6Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosoranów2
T-L-7Ćwiczenia podsumowujące - kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i rola bezpieczeństwa. Filozofia jakości1
T-W-2Bezpieczeństwo jako jeden z elementów jakosci żywności2
T-W-3Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości2
T-W-4Wpływ procesów technologicznych na jakość żywności3
T-W-5Systemowe podejście do zarzadzania jakością żywności.2
T-W-6Metody i techniki zarzadzania i zapewnienia bezpieczeństwa żywności1
T-W-7Systemy zapewnienia jakości i zarzadzania jakością w przemyśle zywnościowym: GMP/GHP, HACCP, ISO 220001
T-W-8Dokumentacja systemów. Integracja systemów1
T-W-9Zagrozenia zdrowotne w żywności i sposoby ich wykrywania2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Studiowanie literatury naukowej8
A-L-3Konsultacje3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury naukowej17
A-W-3Konsultacje12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D2zcid_W01Zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu. Ma podstawową wiedzęo substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, ma wiedzę o organizmach i substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i produktach spożywczych, oraz czynnikach biologicznych i chemicznych będących przyczyną ich obecności, zna zasady postępowania niezbędne do zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
TZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy żywności w celu zapewnienia bezpieczeństwa produkcji żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność w zakresie: sporządzania instrukcji i pisania procedur GHP, opracowania zakładowego kodeksu GMP
Treści programoweT-L-1Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji
T-L-2Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów
T-L-5Barwniki - metody wykrywania
T-L-3Oznaczanie zawartości soli
T-L-4Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP
T-L-6Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosoranów
T-W-1Pojęcie i rola bezpieczeństwa. Filozofia jakości
T-W-4Wpływ procesów technologicznych na jakość żywności
T-W-5Systemowe podejście do zarzadzania jakością żywności.
T-W-9Zagrozenia zdrowotne w żywności i sposoby ich wykrywania
T-W-7Systemy zapewnienia jakości i zarzadzania jakością w przemyśle zywnościowym: GMP/GHP, HACCP, ISO 22000
T-W-8Dokumentacja systemów. Integracja systemów
T-W-6Metody i techniki zarzadzania i zapewnienia bezpieczeństwa żywności
T-W-2Bezpieczeństwo jako jeden z elementów jakosci żywności
T-W-3Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuję na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna związków pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
3,0Zna niektóre związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
3,5Zna najważniejsze związki między wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
4,0Dobrze zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
4,5Lepiej niż dobrze zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
5,0Bardzo dobrze zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D2zcid_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy żywności w celu zapewnienia bezpieczeństwa produkcji żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność w zakresie: sporządzania instrukcji i pisania procedur GHP, opracowania zakładowego kodeksu GMP
Treści programoweT-L-1Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji
T-L-2Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów
T-L-5Barwniki - metody wykrywania
T-L-3Oznaczanie zawartości soli
T-L-4Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP
T-L-6Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosoranów
T-W-1Pojęcie i rola bezpieczeństwa. Filozofia jakości
T-W-4Wpływ procesów technologicznych na jakość żywności
T-W-5Systemowe podejście do zarzadzania jakością żywności.
T-W-9Zagrozenia zdrowotne w żywności i sposoby ich wykrywania
T-W-7Systemy zapewnienia jakości i zarzadzania jakością w przemyśle zywnościowym: GMP/GHP, HACCP, ISO 22000
T-W-8Dokumentacja systemów. Integracja systemów
T-W-6Metody i techniki zarzadzania i zapewnienia bezpieczeństwa żywności
T-W-2Bezpieczeństwo jako jeden z elementów jakosci żywności
T-W-3Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuję na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
3,0Posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
3,5Posiada wystarczającą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
4,0Posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
4,5Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
5,0Posiada wybitną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D2zcid_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy żywności w celu zapewnienia bezpieczeństwa produkcji żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność w zakresie: sporządzania instrukcji i pisania procedur GHP, opracowania zakładowego kodeksu GMP
Treści programoweT-L-1Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji
T-L-2Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów
T-L-5Barwniki - metody wykrywania
T-L-3Oznaczanie zawartości soli
T-L-4Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP
T-L-6Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosoranów
T-W-1Pojęcie i rola bezpieczeństwa. Filozofia jakości
T-W-4Wpływ procesów technologicznych na jakość żywności
T-W-5Systemowe podejście do zarzadzania jakością żywności.
T-W-9Zagrozenia zdrowotne w żywności i sposoby ich wykrywania
T-W-7Systemy zapewnienia jakości i zarzadzania jakością w przemyśle zywnościowym: GMP/GHP, HACCP, ISO 22000
T-W-8Dokumentacja systemów. Integracja systemów
T-W-6Metody i techniki zarzadzania i zapewnienia bezpieczeństwa żywności
T-W-2Bezpieczeństwo jako jeden z elementów jakosci żywności
T-W-3Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuję na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi opracować dokumentacji dotyczącej realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
3,0Potrafi opracować podstawową dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
3,5Potrafi dobrze opracować podstawową dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
4,0Potrafi dobrze opracować pełną dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
4,5Potrafi bardzo dobrze opracować pełną dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
5,0Potrafi bezbłędnie opracować pełną dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D2zcid_K01Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy żywności w celu zapewnienia bezpieczeństwa produkcji żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność w zakresie: sporządzania instrukcji i pisania procedur GHP, opracowania zakładowego kodeksu GMP
Treści programoweT-L-1Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji
T-L-2Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów
T-L-5Barwniki - metody wykrywania
T-L-3Oznaczanie zawartości soli
T-L-4Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP
T-L-6Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosoranów
T-W-1Pojęcie i rola bezpieczeństwa. Filozofia jakości
T-W-4Wpływ procesów technologicznych na jakość żywności
T-W-5Systemowe podejście do zarzadzania jakością żywności.
T-W-9Zagrozenia zdrowotne w żywności i sposoby ich wykrywania
T-W-7Systemy zapewnienia jakości i zarzadzania jakością w przemyśle zywnościowym: GMP/GHP, HACCP, ISO 22000
T-W-8Dokumentacja systemów. Integracja systemów
T-W-6Metody i techniki zarzadzania i zapewnienia bezpieczeństwa żywności
T-W-2Bezpieczeństwo jako jeden z elementów jakosci żywności
T-W-3Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuję na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
3,0Ma ograniczoną świadomość ryzyka i w niewielkim stopniu potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
3,5Ma dostateczną świadomość ryzyka i dostatecznie potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
4,0Ma dobrą świadomość ryzyka i dobrze potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
4,5Ma bardzo dobrą świadomość ryzyka i dobrze potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
5,0Ma bardzo dobrą świadomość ryzyka i bardzo dobrze potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności