Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Żywieniowa promocja zdrowia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywieniowa promocja zdrowia | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z rolą związków biologicznie aktywnych i innych, obecnych w żywności. Nabycie umiejętności komponowania diety, by poprzez odpowiedni dobór maksymalizować jej prozdrowotne efekty. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Źródła wody w żywieniu i możliwość ich wpływu na stan odżywienia organizmu | 3 |
T-L-2 | Rola produktów będących źródłem węglowodanów w profilaktyce otyłości i insulinooporności. | 3 |
T-L-3 | Dobór odpowiednich kwasów tłuszczowych w diecie jako wyraz profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych | 3 |
T-L-4 | Składniki bioaktywne w żywności – ich źródła i rola. | 3 |
T-L-5 | Żywność określana mianem prozdrowotnej | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rytm okołodobowy a rozkład i skład posiłków i ich rola w funkcjonowaniu organizmu | 1 |
T-W-2 | Woda i jej rola w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego i całego organizmu | 2 |
T-W-3 | Produkty trawienia i metabolizmu białek i ich pozytywny i negatywny wpływ na organizm | 2 |
T-W-4 | Węglowodany – czy tylko źródło energii? | 2 |
T-W-5 | Pro- i antyzdrowotne właściwości lipidów i kwasów tłuszczowych obecnych w diecie | 2 |
T-W-6 | Warzywa i owoce - źródło związków biologicznie aktywnych o szczególnych właściwościach prozdrowotnych | 2 |
T-W-7 | Pozytywne i negatywne efekty metabolizmu ksenobiotyków | 1 |
T-W-8 | Żywieniowa regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości jako profilaktyka nadwagi i otyłości prostej | 1 |
T-W-9 | Rola podstawowych składników diety w funkcjonowaniu i wyglądzie skóry | 1 |
T-W-10 | Sposób żywienia a jakość życia – czyli wpływ składników diety na funkcjonowanie centralnego układu nerwowego | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć | 12 |
A-L-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-L-3 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Analiza wskazanej literatury | 12 |
A-W-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: prezentacja przygotowana na zadany temat |
S-2 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-1tzpw_W01 Zna rolę zwiazków biologicznie aktywnych i innych obecnych w żywności | TZZ_1A_W14 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-3 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-1tzpw_U01 Student umie stale podnosić swoje kompetencje zawodowe, tak aby zgodnie z najnowszą wiedzą komponować dietę o prozdrowotnych efektach oddziaływania na organizm | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U15 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-1tzpw_K01 Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-3 | M-2, M-1 | S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-1tzpw_W01 Zna rolę zwiazków biologicznie aktywnych i innych obecnych w żywności | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-1tzpw_U01 Student umie stale podnosić swoje kompetencje zawodowe, tak aby zgodnie z najnowszą wiedzą komponować dietę o prozdrowotnych efektach oddziaływania na organizm | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących prozdrowotnych składników diety i nie potrafi skomponować diety o właściwościach prozdrowotnych. |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące prozdrowotnych składników diety z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury . Potrafi w ograniczonym stopniu skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych. | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące prozdrowotnych składników diety. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi uzasadnić dokonane wybory w ograniczonym stopniu. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi w pełni uzasadnić dokonane wybory. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-1tzpw_K01 Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy | 2,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia |
3,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
3,5 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,5 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
5,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa, 2012
- Januszewicz P., Socha P., Mazur A., Żywienie w zdrowiu publicznym, Wyd. Uniw. Rzesz., Rzeszów, 2009
Literatura dodatkowa
- Dziuba J., Fornal Ł., Biologicznie aktywne peptydy i białka żywności, WNT, Warszawa, 2009
- Sygit M., Zdrowie publiczne, Kluwer, Warszawa, 2010