Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia wody i lodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia wody i lodu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW6 45 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chłodnictwa i kriogeniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu,i właściwości wody i lodu, ich zastosowań w różnych dziedzinach techniki, w tym w chłodnictwie i klimatyzacji.
C-2Ukształtowanie świadomości myślieć i działać w sposób przedsiębiorczy
C-3Ukształtowanie imiejętności prowadzenia obliczeń podstawowych procesów cieplnych w zakresie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe zgodne z treścią prowadzonych wykładów.9
T-A-2Obserwacja procesu zamrażania wody w formach. Zapoznanie się z działaniem kostkarek lodu różnych typów.4
T-A-3Kolokwium.2
15
wykłady
T-W-1Woda i lód w chłodnictwie i klimatyzacji. Właściwości fizyczne i techniczne wody i lodu.4
T-W-2Woda jako nośnik ciepła w energetyce3
T-W-3Metody i środki obróbki wody. Oczyszczanie i uzdatnianie.3
T-W-4Strukturyzacja wody3
T-W-5Przygotowanie i wykorzystanie wody lodowej3
T-W-6Teoretyczne zasady wytwarzania sztucznego lodu8
T-W-7Wywornice lodu technologicznego: łuskowego, rurkowego i blokowego.3
T-W-8Wytwornice lodu spożywczego.3
T-W-9Wykorzystanie lodu w akumulatorach zimna3
T-W-10Intensyfikacja procesów wytwarzania lodu3
T-W-11Wytwarzanie i zastosowanie sztucznego śniegu2
T-W-12Technologia przygotowania lodu dla sztucznych lodowisk2
T-W-13Inne zastosowania wody i lodu (medycyna, kosmetologia, oczyszczanie powierzchni itp).2
T-W-14Naturalny lód. Światowe zasoby wody i lodu. Podstawy glacjologii.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zajęć i kolokwiów5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.44
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.21
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia produkcyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C21-1_W01
Ma wiedzę w zakresie technologii wody i lodu
CK_1A_W13C-1T-W-3, T-W-13, T-W-1, T-W-14, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C21-1_U01
Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny techniologii wody i lodu
CK_1A_U12C-3T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C21-1_K01
Student potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
CK_1A_K06C-2T-W-3, T-W-1, T-W-14, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C21-1_W01
Ma wiedzę w zakresie technologii wody i lodu
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C21-1_U01
Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny techniologii wody i lodu
2,0Student nie potrafi rozwiązać prostego problemu obliczeniowego z dziedziny technologii wody i lodu
3,0Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu, pod nadzorem prowadzącego zajęcia
3,5Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
4,0Student potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
4,5Student sprawnie potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
5,0Student potrafi kompleksowo rozwiązać problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C21-1_K01
Student potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student potrafi sformulować cele działalności przedsiębiorstwa dzałającego w strefie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Filin S., Technika i technologia produkcji sztucznego lodu, IPPU Masta, Gdańsk, 2006
  2. Filin S., Niezwykłe właściwości zwykłej wody, Technika chłodnicza i klimatyzacyjna, 2005, nr 8, s. 276-285.
  3. Apolinary L. Kowal, Maria Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  4. Emoto Masaru, Tajemnice wody i jej wpływ na człowieka i naszą planetę, Medium, Warszawa, 2006
  5. Trzeciak S., Lody na morzach i oceanach, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Маэно М., Наука о льде: Пер. с японского, Moskwa, Mir, 1988
  2. Кульский Л.А., Основы химии и технологии воды, Naukowa dumka, Kiev, 1991
  3. Pacocha H., Targański W., Zagadkowe fale torsyjne a oszczędności w chłodnictwie, Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna, 2006, nr 10, s. 386-390.
  4. Курик М.В., Марценюк Л.С., О несепарабельности структуры природной воды., Квантовая магия, 2012, т.9, вып. 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe zgodne z treścią prowadzonych wykładów.9
T-A-2Obserwacja procesu zamrażania wody w formach. Zapoznanie się z działaniem kostkarek lodu różnych typów.4
T-A-3Kolokwium.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Woda i lód w chłodnictwie i klimatyzacji. Właściwości fizyczne i techniczne wody i lodu.4
T-W-2Woda jako nośnik ciepła w energetyce3
T-W-3Metody i środki obróbki wody. Oczyszczanie i uzdatnianie.3
T-W-4Strukturyzacja wody3
T-W-5Przygotowanie i wykorzystanie wody lodowej3
T-W-6Teoretyczne zasady wytwarzania sztucznego lodu8
T-W-7Wywornice lodu technologicznego: łuskowego, rurkowego i blokowego.3
T-W-8Wytwornice lodu spożywczego.3
T-W-9Wykorzystanie lodu w akumulatorach zimna3
T-W-10Intensyfikacja procesów wytwarzania lodu3
T-W-11Wytwarzanie i zastosowanie sztucznego śniegu2
T-W-12Technologia przygotowania lodu dla sztucznych lodowisk2
T-W-13Inne zastosowania wody i lodu (medycyna, kosmetologia, oczyszczanie powierzchni itp).2
T-W-14Naturalny lód. Światowe zasoby wody i lodu. Podstawy glacjologii.3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zajęć i kolokwiów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.44
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.21
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C21-1_W01Ma wiedzę w zakresie technologii wody i lodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i działania systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu,i właściwości wody i lodu, ich zastosowań w różnych dziedzinach techniki, w tym w chłodnictwie i klimatyzacji.
Treści programoweT-W-3Metody i środki obróbki wody. Oczyszczanie i uzdatnianie.
T-W-13Inne zastosowania wody i lodu (medycyna, kosmetologia, oczyszczanie powierzchni itp).
T-W-1Woda i lód w chłodnictwie i klimatyzacji. Właściwości fizyczne i techniczne wody i lodu.
T-W-14Naturalny lód. Światowe zasoby wody i lodu. Podstawy glacjologii.
T-W-5Przygotowanie i wykorzystanie wody lodowej
T-W-7Wywornice lodu technologicznego: łuskowego, rurkowego i blokowego.
T-W-8Wytwornice lodu spożywczego.
T-W-9Wykorzystanie lodu w akumulatorach zimna
T-W-6Teoretyczne zasady wytwarzania sztucznego lodu
T-W-4Strukturyzacja wody
T-W-10Intensyfikacja procesów wytwarzania lodu
T-W-11Wytwarzanie i zastosowanie sztucznego śniegu
T-W-12Technologia przygotowania lodu dla sztucznych lodowisk
T-W-2Woda jako nośnik ciepła w energetyce
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C21-1_U01Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny techniologii wody i lodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U12potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie imiejętności prowadzenia obliczeń podstawowych procesów cieplnych w zakresie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu
Treści programoweT-A-3Kolokwium.
T-A-2Obserwacja procesu zamrażania wody w formach. Zapoznanie się z działaniem kostkarek lodu różnych typów.
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe zgodne z treścią prowadzonych wykładów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia produkcyjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać prostego problemu obliczeniowego z dziedziny technologii wody i lodu
3,0Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu, pod nadzorem prowadzącego zajęcia
3,5Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
4,0Student potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
4,5Student sprawnie potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
5,0Student potrafi kompleksowo rozwiązać problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C21-1_K01Student potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie świadomości myślieć i działać w sposób przedsiębiorczy
Treści programoweT-W-3Metody i środki obróbki wody. Oczyszczanie i uzdatnianie.
T-W-1Woda i lód w chłodnictwie i klimatyzacji. Właściwości fizyczne i techniczne wody i lodu.
T-W-14Naturalny lód. Światowe zasoby wody i lodu. Podstawy glacjologii.
T-W-7Wywornice lodu technologicznego: łuskowego, rurkowego i blokowego.
T-W-8Wytwornice lodu spożywczego.
T-W-9Wykorzystanie lodu w akumulatorach zimna
T-W-2Woda jako nośnik ciepła w energetyce
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia produkcyjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sformulować cele działalności przedsiębiorstwa dzałającego w strefie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu
3,5
4,0
4,5
5,0