Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Sylabus przedmiotu Fizyka 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Kaczmarek <Slawomir.Kaczmarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Czesław Rudowicz <Czeslaw.Rudowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie). |
W-2 | Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki) w zakresie szkoły średniej. |
W-3 | Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych |
W-4 | Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem |
W-5 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
C-4 | Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z mechaniki ogólnej | 4 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z mechaniki cieczy i gazów | 1 |
T-A-3 | Rozwiązywanie zadań z elektryczności | 5 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań z magnetyzmu | 3 |
T-A-5 | Dyskusja w grupie nad przygotowanymi przez studentów materiałami dotyczącymi wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie [może być przeprowadzona na wykładzie] | 1 |
T-A-6 | Kolokwium zaliczeniowe [może być przeprowadzone na wykładzie] | 1 |
T-A-7 | Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego i falowego [alternatywne do #5 i #6] | 0 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Układ jednostek SI; Podstawowe pojecia i prawa mechaniki ogólnej | 8 |
T-W-2 | Mechanika cieczy i gazów - podstawowe prawa | 2 |
T-W-3 | Podstawowe pojęcia i prawa elektromagnetyzmu; Prąd elektryczny i przewodnictwo elektryczne | 10 |
T-W-4 | Podstawowe pojęcia i prawa z zakresu magnetyzmu; magnetyczne właściwości materiałów | 6 |
T-W-5 | Drgania harmoniczne; Ruch falowy | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Zajęcia dydaktyczne | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 7 |
A-A-4 | Konsultacje do ćwiczeń | 3 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
A-W-5 | Studiowanie literatury związanej z wykładem | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Test przeprowadzony w czasie wykładu (15-30 min) |
S-3 | Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_B03_W01 Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej | IB_1A_W02 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_B03_U01 Student potrafi zastosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretować zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie | IB_1A_U10 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_B03_K01 Student potrafi uczyć się samodzielnie i pracować w zespole oraz samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze | IB_1A_K01 | — | — | C-2, C-4, C-3, C-1 | T-A-5 | M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_B03_W01 Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojec i terminologii z zakresu fizyki omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan. |
3,0 | Student zna wybrane pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan. | |
3,5 | Student zna prawie wszystkie podstawowe pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci. Podaje przykłady ilustrujace wazniejsze poznane prawa. | |
4,0 | Student zna wiekszosc pojec i terminologii z zakresu fizyki, omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci, zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa. | |
4,5 | Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów. | |
5,0 | Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów. Stosuje swoja wiedze w niektórych zadaniach problemowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_B03_U01 Student potrafi zastosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretować zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie | 2,0 | Student nie potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki, nie potrafi zapisac ich uzywajac formalizmu matematycznego oraz nie potrafi samodzielnie rozwiazywac prostych zadan fizycznych. |
3,0 | Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, potrafi zapisac je uzywajac formalizmu matematycznego i zastosowac je do rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i niskim poziomie trudnosci. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe. Przedstawia rozwiazania mało przejrzyste, bez komentarza, czesto z błedami rachunkowymi wpływajacymi na wynik. | |
3,5 | Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosowac je do rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe oraz przedstawia poprawne rozwiazanie z komentarzem zawierajacym usterki i niedociagniecia. | |
4,0 | Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosowac je do rozwiazywania zadan fizycznych na srednim i wyzszym poziomie trudnosci, stosujac poprawny zapis i komentarz z nielicznymi usterkami. Potrafi przedstawic poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikowac i interpretowac wyniki. | |
4,5 | Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosowac je do rozwiazywania trudnych zadan fizycznych, stosujac poprawny, symboliczny jezyk zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia rachunkowe. Potrafi weryfikowac i interpretowac wyniki. | |
5,0 | Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosowac je do rozwiazywania trudnych zadan fizycznych, stosujac przejrzysty, symboliczny jezyk zapisu z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikowac i interpretowac wyniki. Stosuje swoja wiedze w zadaniach problemowych. Potrafi samodzielnie zdobywac wiedze. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_B03_K01 Student potrafi uczyć się samodzielnie i pracować w zespole oraz samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze | 2,0 | Brak współpracy w zespole i umiejetnosci samodzielnego przygotowania do wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. |
3,0 | Student dostrzega potrzebe współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. | |
3,5 | Student potrafi współpracowac w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Słaba ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników. | |
4,0 | Student potrafi współpracowac w zespole, przyjmujac w nim podstawowe role. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników. | |
4,5 | Student dobrze potrafi współpracowac w zespole, przyjmujac w nim wiekszosc ról. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi współpracowac w zespole, przyjmujac w nim róznorodne role. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników. |
Literatura podstawowa
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
- C. Bobrowski, Fizyka – krótki kurs, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
- A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- D. Halliday, R. Resnick, and J. Walker, Fundamentals of Physics, Wiley, New York, 2001, 5th edition (1997); 6th edition (2001)