Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektrotechnika i elektronika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne |
W-2 | fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP | 1 |
T-L-2 | pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego | 2 |
T-L-3 | pomiary oporności i przewodności | 2 |
T-L-4 | sprawdzanie przyrządów o niższych klasach dokładności | 2 |
T-L-5 | przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 1 ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
T-L-6 | badanie połączenia mieszanego rezystorów | 2 |
T-L-7 | sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa | 2 |
T-L-8 | rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza | 2 |
T-L-9 | przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | analiza obwodów prądu stałego | 4 |
T-W-2 | magnetyzm i elektromagnetyzm | 2 |
T-W-3 | analiza obwodów prądu sinusoidalnego | 4 |
T-W-4 | układy trójfazowe | 2 |
T-W-5 | budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych | 8 |
T-W-6 | urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia | 2 |
T-W-7 | ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przężeniowym i przeciążeniowym | 2 |
T-W-8 | elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań | 4 |
T-W-9 | zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury | 15 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań | 8 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczeń | 12 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C18_W22 student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objaśnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości | IB_1A_W26, IB_1A_W27, IB_1A_W22 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C18_U01 student wykorzystuje techniki przeprowadzania eksperymentu do rozwiązania prostych problemów inżynierskich | IB_1A_U01, IB_1A_U12, IB_1A_U15, IB_1A_U16, IB_1A_U17 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C18_K07 student rozumie potrzebę współdziałania z grupą w celu osiągnięcia postawionego przed nią zadania | IB_1A_K07, IB_1A_K08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C18_W22 student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objaśnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości | 2,0 | student nie rozpoznaje części składowych urządzeń i instalacji elektrycznych |
3,0 | student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych | |
3,5 | student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy | |
4,0 | student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki | |
4,5 | student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia ich cechy i charakterystyki | |
5,0 | student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, kompleksowo wymienia ich cechy i charakterystyki oraz ocenia trafność ich doboru i zastosowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C18_U01 student wykorzystuje techniki przeprowadzania eksperymentu do rozwiązania prostych problemów inżynierskich | 2,0 | student nie potrafi posługiwać się technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich |
3,0 | student potrafi z pomocą posługiwać się omówionymi na zajęciach technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich | |
3,5 | student potrafi posługiwać się omówionymi na zajęciach technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich | |
4,0 | student potrafi posługiwać się technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich | |
4,5 | student potrafi posługiwać się technikami rozwiązywania zadań inżynierskich | |
5,0 | student potrafi kompleksowo posługiwać się technikami rozwiązywania zadań inżynierskich |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C18_K07 student rozumie potrzebę współdziałania z grupą w celu osiągnięcia postawionego przed nią zadania | 2,0 | student nie wyraża woli współpracy z grupą zadaniową |
3,0 | student wyraża wolę współpracy z grupą zadaniową | |
3,5 | student wyraża wolę współpracy z grupą zadaniową i wykonuje polecenia bardziej doświadczonych członków grupy | |
4,0 | student współpracuje z grupą i aktywnie wyraża swoje opinie, zmierzając do osiągnięcia wyznaczonego celu | |
4,5 | student współpracuje z grupą i aktywnie wyraża swoje trafne opinie, zmierzając do osiągnięcia wyznaczonego celu | |
5,0 | student jest liderem grupy zadaniowej, planuje jej pracę, przydziela zadania poszczególnym jej członkom i kontroluje poprawność ich wykonania |
Literatura podstawowa
- Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
- Jan Strojny (pod redakcją), Vademecum elektryka: poradnik dla inżynierów, techników i studentów, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2005
- Jan Hennel, Podstawy elektroniki półprzewodnikowej, WNT, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Augustyn Chwaleba, Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
- Jacek Wyszkowski, Elektrotechnika okrętowa: czytanie schematów, Fundacja Rozwoju Akademii Morskiej, Gdynia, 2006
- Janusz Piotrowski, Podstawy miernictwa, WNT, Warszawa, 2002